نگاهی به محبوب‌ترین فعالیت‌های فراغتی برون‌شهری

در شهر خبری نیست

حالا که گرمای تابستان هجوم آورده و ایران گرم‌ترین روزهای سالش را سپری می‌کند، بهترین کار خروج از شهر و پرداختن به فعالیت‌های فراغتی و ورزشی است. خروج از فضای دودآلود و گرفته شهرها که با استرس و مشغله‌های بی‌شمار همراه است، فرصت مناسبی را برای پرداختن به علایق شخصی فراهم می‌کند. در این شماره به ده تا از محبوب‌ترین فعالیت‌های فراغتی در سطح جهان که بیشتر در طول سفرهای بلندمدت صورت می‌گیرد، پرداخته می‌شود. به تناسب هر یک از این فعالیت‌ها، یکی از سایت‌های محبوب مرتبط نیز معرفی می‌شوند.
کد خبر: ۵۸۶۱۸۰

کایاک‌سواری ـ جزیره بافین، کانادا

قایق‌های کایاک که زمانی فقط مورد استفاده مردم بومی مستقر در کنار رودخانه‌ها، دریاها و دریاچه‌ها بودند، امروزه به وسیله‌ای محبوب در میان مردم شهرنشین تبدیل شده است. تا جایی که ورزش کایاک‌سواری جزو محبوب‌ترین فعالیت‌های فراغتی است که گردشگران به آن رغبت دارند. حفظ تعادل در کایاک مهم‌ترین فاکتور در راندن این قایق‌هاست که هیجان بسیاری را برای گردشگران فراهم می‌آورد.

در ماه آگوست (شهریور) با شروع فصل کوتاه تابستان در جزیره بافین کانادا موجی از هیجان شکل می‌گیرد. گردشگرانی که علاقه‌مند به کایاک‌سواری هستند با شرکت در تورهای 16 روزه، سفری ماجراجویانه را در آب‌هایی که بتازگی از یخ و سرما زدوده شده‌اند، آغاز می‌کنند و از جاذبه‌های طبیعی این منطقه و بازدید از زندگی اسکیموها بهره می‌برند.

ماهیگیری ـ شبه‌جزیره کلا، روسیه

شاید بسیاری ماهیگیری را فعالیتی خسته‌کننده و طولانی قلمداد کنند که بیشتر مورد علاقه میانسالان است، اما در واقع ماهیگیری جزو محبوب‌ترین فعالیت‌های فراغتی است که امروزه از سیطره مردان خارج شده و گردشگران زن بسیاری را نیز به خود جذب کرده است. برخی از برگزارکنندگان تور در سراسر جهان اقدام به برپایی تورهای دسته‌جمعی ماهیگیری می‌کنند که شرکت در آنها خالی از لذت و هیجان نیست.

در طول دهه گذشته رودخانه پونوی در شبه جزیره کلا از گمنامی محض به یکی از پرطرفدارترین مقصدهای ماهیگیری جهان تبدیل شده است. ماهی آزاد آتلانتیک این رودخانه دو برابر بزرگ‌تر از ماهی آزاد اسکاتلند است. گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، امکان بهره بردن از مربی خصوصی را دارند که هشت ساعت از روز را در کنار آنها سپری می‌کند.

دوچرخه‌سواری ـ دره لورِی، فرانسه

دوچرخه‌سواری فقط یک فعالیت ویژه برون‌شهری نیست. در داخل بسیاری از شهرها پیست‌های ویژه این ورزش وجود دارد. در برخی شهرهای کوچک نیز از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه شخصی که سازگار با محیط زیست است، استفاده می‌شود، اما دوچرخه‌سواری در دل طبیعت لذت دیگری دارد که بعضا چالش‌هایی را برای گردشگران فراهم آورده و بر هیجان سفر می‌افزاید.

دره لوری با وجود فعالیت‌های فراغتی و سایت‌های گردشگری متنوعی که دارد، به برگزاری تورهای هفت روزه دوچرخه‌سواری شناخته می‌شود. گردشگران طی این هفت روز مسیرهای متفاوتی را رکاب می‌زنند و در طول این سفر به بازدید از سایت‌های طبیعی و تاریخی و همچنین روستاهای منطقه می‌پردازند. مهم‌ترین این سایت‌ها قلعه تاریخی ریوَاو است که امکان اقامت شبانه را برای گردشگران فراهم کرده است.

رفتینگ ـ رودخانه آلسِک، آلاسکا

قایقرانی در امواج خروشان رودخانه‌ها که رفتینگ می‌نامند، جزو هیجان‌انگیزترین فعالیت‌های تفریحی ـ ورزشی به شمار می‌رود. رفتینگ یکی از شاخه‌های گردشگری ورزشی است که طرفداران بی‌شماری در سراسر جهان دارد. این فعالیت به سبب دشواری‌ها و مخاطرات فراوانی که دارد می‌تواند برای گردشگران حادثه‌آفرین باشد از این رو بهتر است از تورهایی استفاده شود که در این زمینه تخصص دارند و از راهنمایان باتجربه بهره می‌برند.

آلاسکا یکی از مناطق طبیعی بکر جهان محسوب می‌شود که به علت موقعیت جغرافیایی‌اش از حیات وحش و چشم‌اندازهای ویژه‌ای بهره می‌برد. قایقرانی در آب‌های خروشان رودخانه آلسک که با یخ و برف احاطه شده هیجان بی‌نظیری دارد. تورهای رفتینگ این منطقه که با حضور افراد حرفه‌ای و بالگردهای امداد برگزار می‌شود، 12 روز رویایی را به گردشگران عرضه می‌کند.

کوهنوردی ـ کوهستان سان جاکینتو، آمریکا

کوهنوردی از فعالیت‌های فراغتی است که از دیرباز مورد توجه بوده است. این ورزش کم‌هزینه طیف متنوعی دارد و به گردشگران این امکان را می‌دهد که از میان کوهنوردی سبک در ارتفاعات پایین تا کوهنوردی حرفه‌ای و صعود به قله‌های مرتفع، فعالیت متناسب با شرایط خود را انتخاب کنند.

کوهستان سان جاکینتو با قرارگیری در ایالت کالیفرنیای آمریکا توانسته به یکی از محبوب‌ترین مراکز کوهنوردی جهان تبدیل شود. برخلاف محیط اطراف این کوهستان که گرم و طاقت‌فرساست، تابستان در سان جاکینتو مطبوع و ملایم است. از این رو گردشگران بسیاری به این منطقه سفر کرده و به کوهنوردی می‌پردازند. به دلیل استقبال زیاد گردشگران، یک مدرسه آموزش کوهنوردی و صخره‌نوردی در سان جاکینتو تشکیل شده است.

قایقرانی ـ رم به ونیز، ایتالیا

گشت و گذار در دریا با قایق و تجربه زندگی دریایی همواره محبوب شمار بسیاری از افراد بوده است. در گذشته قایقرانی و سپری کردن تعطیلات در دریا برای قشر خاصی از مردم قابل دسترس بود، اما امروزه شرکت‌های کشتیرانی، قایق‌های تفریحی متعددی را در اندازه‌های گوناگون برای گذران اوقات فراغت گردشگران تهیه کرده‌اند و تورهای دریایی متنوعی به وسیله این قایق‌ها برگزار می‌شود که گشت‌های کوتاه چند ساعته تا تورهای چند هفته‌ای را در برمی‌گیرد.

تورهای گردشگری قایقرانی که از رم به ونیز و برعکس برگزار می‌شود، تورهایی 11 روزه هستند که در طول مسیر خود در میان دو استان رم و ونیز، گردشگران را به بازدید از جاذبه‌های گردشگری قسمت‌هایی از ایتالیا، کرواسی، یونان و مونته نگرو فرا می‌خوانند. گردشگران همچنین در طول این سفر دریایی از فعالیت‌های فراغتی مرتبط با دریا نیز بهره می‌برند.

 

اسب‌سواری ـ کوهستان وِرمونت، آمریکا

اسب‌سواری برای دوره‌ای طولانی جزو فعالیت‌های فراغتی تجملی به شمار می‌رفته و پرداختن به آن نیازمند صرف هزینه‌های بالا بود، اما این روزها با گسترش گردشگری و عمومی شدن بسیاری از فعالیت‌های فراغتی، اسب‌سواری نیز از حالت تجملی خارج شده و برای بسیاری از گردشگران طبقه متوسط قابل دسترس است.

کوهستان سبز ورمونت یکی از قدیمی‌ترین مراکز اسب‌سواری تفریحی است. گردشگران در طول روز با سرعتی آهسته اسب‌سواری کرده و به گشت و گذار در میان زمین‌های کشاورزی و جنگل‌های برگ می‌پردازند. تورهای اسب‌سواری ورمونت روزانه تا شش ساعت گردشگران را در مسیر‌های مختلف می‌گردانند. در اواخر تابستان و اوایل پاییز این منطقه چشم‌اندازهای بی‌نظیری از برگ‌های رنگارنگ را در مقابل گردشگران گشوده است.

 

موج‌سواری ـ نوسارا، کاستاریکا

موج‌سواری از محبوب‌ترین فعالیت‌های فراغتی در میان جوانان است که سبب پمپاژ آدرنالین خون می‌شود، اما این ورزش پرطرفدار خطرات بسیاری دارد. از این رو پیش از پرداختن به آن افراد باید از آموزش حرفه‌ای بهره برده و مهارت‌های آن را فراگیرند. استفاده از تخته‌های مرغوب، تسلط کامل به شنا و داشتن اطلاعات نیمه‌حرفه‌ای آب و هواشناسی از فاکتورهای مهم موفقیت در این ورزش است.

سواحل نوسارا در کشور کاستاریکا به دلیل داشتن حیات وحش بی‌نظیر از پناهگاه‌های منطقه‌ای به شمار می‌رود. این منطقه دارای موج‌های مناسبی برای این ورزش است؛ به طوری که در طول فصل‌های بارانی ارتفاع موج‌ها بین چهار تا ده فوت (از 5/1 تا 30 متر)‌ می‌رسد. اگرچه ارتفاع موج‌ها در فصل خشک کم می‌شود، اما همچنان امکان موج‌سواری وجود دارد. گردشگرانی که به قصد موج‌سواری به نوسارا می‌روند در طول هشت روز اقامت خود علاوه بر تفریح می‌توانند از کلاس‌های آموزشی نیز بهره ببرند.

غواصی ـ جزیره لاک‌پشت، فیجی

گردش در زیر آب و تماشای چشم‌اندازهای بدیع حیات زیر دریا، فعالیتی است که بسیاری را مجاب می‌کند بر ترس‌های نهفته خویش غلبه کرده و قدم به دنیای زیر آب بگذارند. غواصی اگرچه فعالیتی پرمخاطره و سخت محسوب می‌شود، اما هیجان و لذت بی‌حد آن توانسته قشر وسیعی از گردشگران دریایی را به خود جذب کند؛ به طوری که این روزها محدوده سنی افرادی که به غواصی می‌پردازند وسیع بوده و از نوجوانان تا میانسالان را در بر می‌گیرد.

جزیره لاک‌پشت که به پایتخت مرجانی جهان شهرت دارد، بهشت غواصان محسوب می‌شود. این جزیره پررفت و آمد خدمات ویژه‌ای را به گردشگران دریایی ارائه می‌دهد و سعی در جلب طبیعت‌گردان دارد تا بتواند در حفظ این میراث جهانی موفق عمل کند. مردم محلی برای نشان دادن دوستی، اقدام به اجاره رایگان لباس‌های غواصی به گردشگران می‌کنند.

پیاده‌روی ـ ساحل دالمِیشِن، کرواسی

به جرات می‌توان پیاده روی را محبوب‌ترین فعالیت در این فهرست دانست. زندگی شهری و مشغله‌های فراوان دنیای امروز برای بسیاری فرصت ورزش و تفریح باقی نمی‌گذارد. پیاده‌روی فعالیتی کم هزینه و آسان است که می‌تواند برای همه، خاصه افراد پرمشغله بسیار سودمند باشد، اما پیاده‌روی در طبیعت مزایای بیشتری دارد.

قدم زدن در مسیرهای ناشناخته و دیدن چشم‌اندازهای نو فعالیتی سودمند است که می‌تواند جنبه‌های آموزشی بسیاری نیز داشته باشد. پیاده‌روی نسبت به سایر فعالیت‌ها کم‌خطر‌تر بوده و این امکان را به خانواده‌ها می‌دهد که به همراه کودکانشان وقت بگذرانند.

پیاده‌روی در طول ساحل دالمیشن سفری هشت روزه است که به گردشگران امکان کشف طبیعت، تاریخ و فرهنگ کرواسی را می‌دهد. گردشگران به طور متوسط روزانه بین سه تا پنج مایل پیاده‌روی می‌کنند و از سایت‌های مختلف گردشگری بازید کرده و شب‌ها در هتل‌های ساحلی مجلل پذیرایی می‌شوند.

آیسا اسدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها