روی زمین، «خط برفی» جایی است که در تمام طول سال برف و یخ در آن منطقه وجود دارد. در فضا اما برف جایی وجود دارد که ترکیب‌هایی همچون آب یا منواکسیدکربن روی ذرات بسیار ریز گرد و غبار در صفحه‌ای از مواد احاطه‌کننده ستارگان یخ می‌زند.
کد خبر: ۵۸۴۶۲۲

دلیل این که مرزهای یخی در فضا اهمیت بسیاری دارد این است که: آنها در تشکیل سیاره‌ها نقش بسزایی دارند. براساس گفته‌های جفری بلیک، ستاره‌شناس‌ انستیتو صنعتی کالیفرنیا در پاسادنا، صفحه ماده‌ای که ستاره‌ای جوان را احاطه می‌کند، حاوی بلوک‌هایی از سیاره‌های بالقوه است که پیش‌سیاره نامیده می‌شود. در طول زمان، برخوردهای بین ذرات گرد و غبار می‌تواند به مرور به تشکیل سیاره‌ها منجر شود. در ادامه او به این نکته هم اشاره می‌کند که چسبنده‌بودن این گرد و غبار‌ها می‌تواند بسرعت‌یافتن فرآیند اشاره شده کمک کند. بلیک توضیح می‌دهد: تصور کنید مقداری سنگ و ماسه داشته باشید. اگر شما دو قطعه سنگ سخت و صخره‌ای را به یکدیگر بکوبید، بین آنها هیچ ارتباطی برقرار نمی‌شود. اما اگر این دانه‌های ماسه را با آب یا مواد چسبناک مخلوط کنید، به یکدیگر متصل می‌شوند. این بخشی از دلیل اهمیت بسیار زیاد این خطوط برفی است. یخی که در این نواحی تشکیل می‌شود، کمک می‌کند دانه‌های گرد و غبار به یکدیگر چسبیده و اجسام بزرگ‌تری را تشکیل دهند.

تحقیقات ابتدایی

خط برفی منواکسیدکربن در اطراف ستاره‌ای جوان تشکیل شده که فاصله آن از زمین 175 سال نوری است. این اولین مدرکی است که ستاره‌‌شناس‌ها از چنین ساختارهایی در اطراف ستاره‌های جوان به دست آورده‌اند. هر چند سطح این صفحه‌ها برای یخ‌زدن منواکسیدکربن بیش از حد داغ است، اما زمانی که دما کاهش می‌یابد، قسمت درونی این دیسک فرو می‌‌رود و منواکسیدکربن می‌تواند روی دانه‌های این ماسه‌ها یخ بزند. این در حالی است که گاز منواکسیدکربن بشدت درخشان است و مانع دیده‌شدن هر گونه نشانه‌ای از وجود خطوط برفی می‌شود. ستاره‌شناسی از مرکز هاروارد اسمیتسونیان در کمبریج ماساچوست به نام چونهوا کی، که رهبری این پژوهش را به عهده داشته، می‌گوید در عمل خطوط برفی منواکسیدکربن در پوشش بزرگی از این گاز دفن می‌شود. در همین خصوص کی، بلیک و دیگر محققان راه‌حلی برای غلبه بر این مشکل یافتند. این راه‌حل، ترکیبی به نام دیازنیلیوم است که بشدت درخشان بوده، اما فقط در محلی یافت می‌شود که منواکسیدکربن یخزده وجود داشته باشد.

شناسایی سیاره‌ها

فرکانس تابش این ماده با منواکسیدکربن تفاوت دارد و این به محققان امکان می‌دهد دیازنیلیوم را از غباری که دیسک را احاطه کرده تشخیص دهند. حضور این ماده ثابت می‌کند منواکسیدکربن در حالت منجمد قرار می‌گیرد؛ مساله‌ای که خود بیانگر وجود خطوط برفی منواکسیدکربن در اطراف ستاره است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها