مسابقه قرآنی 1447

متن زیر خلاصه‌ای از پیام‌ها و مفاهیم سوره‌های مبارکه جزء بیست و نهم قرآن کریم است. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بهره‌مندی از سفره بیکران آیات این جزء در مسابقات طرح 1447 که از سوی شبکه قرآن و معارف سیما و برخی نهادهای قرآنی و رسانه‌ای کشور برگزار می‌‌شود، شرکت کرده و از هدایا و جوایز ارزشمند آن شامل 5000 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۵۸۲۸۸۲

پرسش مسابقه کتبی، تشریحی طرح در ارتباط با پیام‌های این جزء بوده و صندوق پستی1447ـ 16765 شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت برداشت‌های مخاطبان گرامی خواهد بود.

سوره مبارکه: جن، آیات: 5 ـ 1

در جهان بینی الهی، هستی تنها دیدنی‏ها نیست و دیدنی‏ها مخصوص آنچه ما امروز مشاهده می‏کنیم نیست. نباید انسانی که هر چند صباحی کهکشانی را کشف می‏کند که میلیاردها ستاره در آن است و معیار فاصله آنها سال نوری است، توقع داشته باشد که با هستی به طور کامل آشنا باشد. بنابراین ما خود را در اختیار وحی قرار می‏دهیم و به آنچه قرآن فرموده است اعتقاد داریم.

قرآن درباره جن آیات زیادی دارد که به برخی از آنها اشاره می‏کنیم: آفرینش جن قبل از انسان بوده است. (حجر، 27) جن، جایگاهی همچون جایگاه انسان دارد، زیرا هدف از آفرینش او، نظیر هدف از آفرینش انسان است؛ من جن و انس را نیافریدم مگر برای آن‌که عبادت کنند. (ذاریات 56) جن مانند انسان قدرت انتخاب دارد و لذا گروهی از آنان مؤمن و گروهی کافرند و...

تمام امور تعجب‌آور و ابتکاری، پس از چند روز عادی می‌شود ولی قرآن کتاب عجیبی است که ابدی است و هرگز عادی نمی‌شود. حضرت علی(ع) در خطبه 75 نهج‏‌البلاغه می‌فرماید: «لا تفنی عجائبه» تمام امور تعجب‌آور از یک زاویه تعجب‏آور است، ولی قرآن از جهات بی‌شماری این‏گونه است که رسول خدا(ص) فرمود: «لا تحصی عجائبه» (کافی ج2 ص 599) قرآن از زاویه لفظ، محتوی، جامعیت و هماهنگی با فطرت و نیاز بی‌نظیر است. در حدیث می‌خوانیم: هر کس با قرآن همنشین شود از جهتی هدایت و کمال رشد می‌کند و از جهتی جهالت و ضلالت او برطرف می‏شود.(غررالحکم‏)

کلمه‏ «جَدُّ» به معنای عظمت است و اگر در مورد پدربزرگ به کار می‏رود ناشی از بزرگی و عظمتی است که در خانواده برای او قائل می‏شوند. «شطط» به معنای سخن ظالمانه و دور از حق است. و مراد از «سَفِیهُنا» یا گروه بی‌خردان یا شخص ابلیس است که از جن بود و به خداوند اعتراض کرد و از حق دور شد.

پیامبر شخصا جن را ندید بلکه از طریق وحی به استماع آنان آگاه شد. گرچه جن از خاک نیست ولی سخنان انسان را می‏شنود. گوش دادن به تلاوت قرآن، در وجود انسان تاثیرگذار است. قرآن از نظر الفاظ و محتوی با تمام کتب تفاوت دارد، اگر آمادگی باشد، با شنیدن چند آیه قرآن، انسان هم حقیقت را می‌فهمد، هم دیگران رادعوت می‌کند و هم موضع‏گیری قاطع دربرابر انحرافات می‏کند. جن نیز می‏داند که خداوند همسر و فرزند ندارد. همسر و فرزند داشتن دور از شأن یکتایی و بی‌نیازی خداست‏. در واقع سخن ناحق گفتن نشانه سفاهت است‏.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها