
پرسش مسابقه کتبی، تشریحی طرح در ارتباط با پیامهای این جزء بوده و صندوق پستی1447ـ 16765 شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت برداشتهای مخاطبان گرامی خواهد بود.
سوره مبارکه: جن، آیات: 5 ـ 1
در جهان بینی الهی، هستی تنها دیدنیها نیست و دیدنیها مخصوص آنچه ما امروز مشاهده میکنیم نیست. نباید انسانی که هر چند صباحی کهکشانی را کشف میکند که میلیاردها ستاره در آن است و معیار فاصله آنها سال نوری است، توقع داشته باشد که با هستی به طور کامل آشنا باشد. بنابراین ما خود را در اختیار وحی قرار میدهیم و به آنچه قرآن فرموده است اعتقاد داریم.
قرآن درباره جن آیات زیادی دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم: آفرینش جن قبل از انسان بوده است. (حجر، 27) جن، جایگاهی همچون جایگاه انسان دارد، زیرا هدف از آفرینش او، نظیر هدف از آفرینش انسان است؛ من جن و انس را نیافریدم مگر برای آنکه عبادت کنند. (ذاریات 56) جن مانند انسان قدرت انتخاب دارد و لذا گروهی از آنان مؤمن و گروهی کافرند و...
تمام امور تعجبآور و ابتکاری، پس از چند روز عادی میشود ولی قرآن کتاب عجیبی است که ابدی است و هرگز عادی نمیشود. حضرت علی(ع) در خطبه 75 نهجالبلاغه میفرماید: «لا تفنی عجائبه» تمام امور تعجبآور از یک زاویه تعجبآور است، ولی قرآن از جهات بیشماری اینگونه است که رسول خدا(ص) فرمود: «لا تحصی عجائبه» (کافی ج2 ص 599) قرآن از زاویه لفظ، محتوی، جامعیت و هماهنگی با فطرت و نیاز بینظیر است. در حدیث میخوانیم: هر کس با قرآن همنشین شود از جهتی هدایت و کمال رشد میکند و از جهتی جهالت و ضلالت او برطرف میشود.(غررالحکم)
کلمه «جَدُّ» به معنای عظمت است و اگر در مورد پدربزرگ به کار میرود ناشی از بزرگی و عظمتی است که در خانواده برای او قائل میشوند. «شطط» به معنای سخن ظالمانه و دور از حق است. و مراد از «سَفِیهُنا» یا گروه بیخردان یا شخص ابلیس است که از جن بود و به خداوند اعتراض کرد و از حق دور شد.
پیامبر شخصا جن را ندید بلکه از طریق وحی به استماع آنان آگاه شد. گرچه جن از خاک نیست ولی سخنان انسان را میشنود. گوش دادن به تلاوت قرآن، در وجود انسان تاثیرگذار است. قرآن از نظر الفاظ و محتوی با تمام کتب تفاوت دارد، اگر آمادگی باشد، با شنیدن چند آیه قرآن، انسان هم حقیقت را میفهمد، هم دیگران رادعوت میکند و هم موضعگیری قاطع دربرابر انحرافات میکند. جن نیز میداند که خداوند همسر و فرزند ندارد. همسر و فرزند داشتن دور از شأن یکتایی و بینیازی خداست. در واقع سخن ناحق گفتن نشانه سفاهت است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد