مسابقه قرآنی 1447

متن زیر خلاصه‌ای از پیام‌ها و مفاهیم سوره‌های مبارکه جزء بیست و نهم قرآن کریم است. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بهره‌مندی از سفره بیکران آیات این جزء در مسابقات طرح 1447 که از سوی شبکه قرآن و معارف سیما و برخی نهادهای قرآنی و رسانه‌ای کشور برگزار می‌‌شود، شرکت کرده و از هدایا و جوایز ارزشمند آن شامل 5000 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۵۸۲۵۹۱

پرسش مسابقه کتبی، تشریحی طرح در ارتباط با پیام‌های این جزء بوده و صندوق پستی1447ـ 16765 شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت برداشت‌های مخاطبان گرامی خواهد بود.

سوره مبارکه نوح،آیات: 28 ـ 25

ظاهر جمله‏ «أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا ناراً» آن است که پس از غرق‌شدن وارد آتش شدند و البته این غیر از آتش دوزخ است که پس از قرن‌ها وارد می‏شوند، بلکه آتش برزخی است. در قرآن، افراد و اموری، وسیله انحراف معرفی شده‏اند، از جمله: سخن لهو، نشر اکاذیب و شایعات، سوءاستفاده از مقدسات، بدل‌نمایی، شیطان، طاغوت، هنرمند منحرف، علمای‏ بی‏تعهد و دین فروش که حقیقت را کتمان می‏کنند، کسانی که دنیا را بر آخرت ترجیح می‏دهند و منافقان.

هر چیزی که جای حق بنشیند، سبب انحراف و گمراهی می‏شود. تبلیغات سوء، اثر خود را می‏گذارد. گمراهی و انحراف درجاتی دارد. قهر و کیفر الهی به خاطر عملکرد خود ماست. شرک بستر خطاهاست. غرق قوم نوح، کیفر بخشی از انحرافات آنان بود. در برابر قهر الهی، مال و ثروت و بت و مکر و حیله، فرزند و طرفدار هیچ‌یک کارایی ندارند. به حضرت نوح وحی شد که از قوم تو جز افرادی که ایمان آورده‏اند دیگری ایمان نخواهد آورد. بعلاوه تجربه 950 سال تبلیغ برای شناسایی مردم کافی است که بداند این نسل و حتی نسل بعدی قابل هدایت نیستند، لذا دست به نفرین برداشت. مردان خدا به خود فکر نمی‌کنند، بلکه به فکر هدایت نسل‌های امروز و فردا هستند. با این‌که حضرت نوح توهین‏ها شنید و شکنجه‏ها دید، ولی دلیل نفرین خود را انحراف داشتن و منحرف کردن بیان کرد. استفاده از نفرین در آخرین مرحله جایز است. در واقع سلامت فکری جامعه بر سلامت جسمی فرد مقدم است. کسانی که مردم را منحرف می‏کنند، اگر هلاک شوند بهتر است‏. انسان به جایی می‏رسد که در عقیده و عمل راهی برای اصلاح خود باقی‌نمی‌گذارد: «فاجِراً» در عمل، «کَفَّاراً» در عقیده.

آیه آخر روش دعا کردن را به ما می‌آموزد. چشم‌انداز دعا باید گسترده باشد. هم گذشته و حال را شامل شود، هم خود و بستگان و هم تمام مؤمنان تاریخ را. بستگان سببی و نسبی، زمانی مشمول عنایت هستند که وابسته فکری نیز باشند.

در کربلا، امام حسین علیه السلام، برخی مخالفان را نمی‏کشت و می‏فرمود: «ان الذی لا اقتله اری فی صلبه من اهل الایمان» (موسوعه کلمات الامام الحسین، ص 505) من هر مخالفی را که در نسل او مؤمنی ببینم نمی‏کشم. در دعا، برای مؤمنان رحمت و مغفرت و برای ظالمان، نابودی و هلاکت، طلب کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها