متن زیر خلاصه‌ای از پیام‌ها و مفاهیم سوره‌های مبارکه جزء بیست و نهم قرآن کریم است. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بهره‌مندی از سفره بیکران آیات این جزء در مسابقات طرح 1447 که از سوی شبکه قرآن و معارف سیما و برخی نهادهای قرآنی و رسانه‌ای کشور برگزار می‌‌شود، شرکت کرده و از هدایا و جوایز ارزشمند آن شامل 5000 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۵۸۱۷۷۸

پرسش مسابقه کتبی، تشریحی طرح در ارتباط با پیام‌های این جزء بوده و صندوق پستی1447ـ 16765 شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت برداشت‌های مخاطبان گرامی خواهد بود.

سوره مبارکه: نوح آیات مبارکه: 20 ـ 13 هشدار به شکل سوال، یکی از شیوه‏های تربیتی است. توجه به مراحل آفرینش، انسان را به عظمت خداوند متوجه می‏کند. حضرت نوح که هزاران سال قبل از حضرت عیسی و موسی بوده، مردم را به زیست‏شناسی و کیهان‏شناسی دعوت کرد. شناخت طبیعت، راهی برای شناخت خداست. تمام هستی، کلاس توحید است‏. همیشه کارهای الهی، هدفمند است‏.

کلمه «وقار» به معنای ثبوت و چیزی است که سبب عظمت می‏شود. «اطوار» جمع «طور» به معنای حالت، مرحله یا صنف است. «بساط» از «بسط» به معنای گسترده و «فجاج» جمع «فج» به معنای جاده وسیع است. کلمه «رجاء» در مقابل یأس است و هرگاه با حرف نفی بیاید به معنای خوف است، یعنی: شما را چه شده که از عظمت خدا نمی‏ترسید؟ امام باقر(ع) می‏فرمایند: معنای آیه این است: «لا تخافون لله عظمه». برخی مقصود «رجاء» را اعتقاد دانسته‏اند، زیرا کسی که به چیزی امید دارد قهراً به آن اعتقاد دارد و معنای آیه این است: چه شد شما را که برای خدا عظمتی قائل نیستید. «طباق» یا به‌معنای موافق و مطابق است یا به معنای طبقه طبقه قرار گرفتن روی هم.انسان در برخاستن از عناصر طبیعت و زمین، در رشد تدریجی، در کهن شدن و خشک شدن، در با ثمر بودن و بی‏ثمر بودن، در تغذیه از زمین، در نیاز دائم به مربی و باغبان، مثل سایر نباتات است.

این آیات، تمام زمینه اثبات وقار و ثبوت در ربوبیت برای خدای تعالی و نفی پندارهای بی‌پایه مشرکین است، می خواهد وجوب عبادت ملائکه و جن را، و استناد تدبیر عالم به آنان را رد کند، و با این بیان روشن سازد که می توان توجه عبادی به خدای تعالی کرد. حاصل حجت آیه این است که: چه چیز شما را وادار کرد به این‌که ربوبیت خدای تعالی را نفی، و به تبع آن الوهیت و معبودیت او را نفی و از وقار او مایوس شوید؟ با این‌که شما خود می‌دانید او شما و این عالم را که در آن زندگی می‌کنید خلق کرده به‌گونه‌ای که هرگز از این نظام که در آن جاری است منفک نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها