درختان طولانی ترین خیابان پایتخت یکی پس از دیگری غیب می شوند تا تراژدی قطع درختان کهنسال شهرمان همچنان ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۵۸۱۰۹۳

خیابان ولیعصر که زیبایی درختان کهنسال سر به فلک کشیده اش آن را در فهرست میراث ملی ثبت کرده و قرار است بزودی پرونده ثبت جهانی آن نیز به یونسکو ارسال شود ، چند روز پیش باز هم شش اصله از درختان کهنسال خود را از دست داد، البته این بار نه به دلیل احداث یک بزرگراه یا اجرای فلان طرح عمرانی بلکه به بهانه آفت زدگی.

هرچند باز هم به روال همیشه این شهروندان بودند که جای خالی درختان قطع شده در حوالی میدان ونک را به مسئولان سازمان میراث فرهنگی گزارش دادند تا به این موضوع رسیدگی شود ، اما تا پیش از این‌که گزارش های مردمی بالا بگیرد ، نه مسئولان سازمان میراث فرهنگی استان تهران از ماجرا بویی برده بودند و نه مسئولان شهرداری زحمت هرگونه توضیحی درباره قطع این شش اصله درخت کهنسال را به خود داده بودند.

مسئـولان سازمان میراث فرهنگی استان تهران که پس از تماس های مــــردمی و پیگیری خبرنگاران از ماجرا مطلع شدند، صرفا به این‌که شهرداری باید برای قطع این درختان از میراث فرهنگی اجازه می گرفت ، بسنده کرده‌اند.

در مقابل مسئولان معاونت خدمات شهری شهرداری تهران عنوان کرده اند که این درختان به دلیل آفت زدگی و خطری که از بابت سقوط شان وجود داشت، قطع شده اند و بزودی درختان جدیدی جایگزین آنها خواهد شد ، البته برای شهروندانی که خیابان ولیعصر مسیر هر روز رفت و آمدشان است باور این گفته مشکل است ، آنها می گویند درختان قطع شده آنقدر محکم ، تنومند و سرسبز روی پای خود ایستاده بودند که آفت زدگی این درختان و این‌که چاره ای جز قطع کردن آنها وجود نداشته ، باور کردنی نیست.

از طرفی قطع شبانه این درختان در حوالی میدان ونک این شبهه را بوجود آورده که باز هم شهرداری برای حل مشکل آسان ترین راه را که قطع درختان بوده انتخاب کرده است ، اگر آفت زدگی دلیل قطع این درختان بوده واقعا هیچ راهی برای حفظ این درختان وجود نداشت؟

آیا لازم نبود شهرداری قبل از قطع این درختان که ثبت ملی شده بودند سازمان میراث فرهنگی را در جریان قرار می‌داد‌؟ قطع شبانه درختان خیابان ولیعصر از سوی شهرداری آن هم بدون اطلاع سازمان میراث فرهنگی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

این اولین بار نیست که درختان خیابان ولیعصر به بهانه‌ای قطع می شوند ، دور نیست زمانی که برای طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه ، دیگر درختی باقی نمانده باشد که شهروندان تهرانی بخواهند با آن به زیبایی شهرشان ببالند.

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها