اگر دو دهه قبل به یکی از مسئولان گردشگری ایران می‌گفتید که در سال 92، درآمد گردشگری ترکیه به مرز 26 میلیارد دلار در سال می‌رسد و ایران در بهترین حالت در درآمد یک میلیارد دلاری گردشگری درجا می‌زند، محال بود که این پیش‌بینی شما را بپذیرند، زیرا تعداد جاذبه‌های گردشگری و تاریخی ایران به مراتب بیشتر و چشمگیرتر از این کشور همسایه است، اما مسئولان گردشگری ترکیه طی چند دهه اخیر طوری برنامه‌ریزی کردند که حالا درآمد گردشگری ترکیه به حدود یک‌چهارم درآمدهای نفتی ایران رسیده است.
کد خبر: ۵۸۰۸۲۴

حالا معاون وزیر علوم کشور ترکیه، اخیرا در اظهار نظری جالب گفته است که ترکیه قصد دارد با بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌های مطرح و در سطح جهانی خود از رتبه هفدهم به جمع ده کشور دارای بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان ارتقا یابد.

این مقام مسئول کشور ترکیه تاکید کرده است که ما به این امر آگاه هستیم که بدون داشتن متخصصان، مهندسان و دانشمندان با تخصص‌هایی در سطح معیارهای جهانی قادر نخواهیم بود به جمع ده اقتصاد برتر جهان بپیوندیم.

در چنین شرایطی که ترکیه در آینده‌ای نزدیک می‌خواهد با برنامه‌ریزی منسجم‌تر و با اتکا به ارتقای نظام آموزش عالی به جمع ده اقتصاد برتر دنیا بپیوندد، بسیاری از دانشگاه‌های ما هنوز نتوانسته‌اند با دنیای صنعت، همگام شوند یا به ارتقای رشد تولید ناخالص داخلی کمک کنند.

وجود بیش از 900 هزار فارغ‌التحصیل بیکار در کشور نشان می‌دهد که نظام آموزش عالی ایران در سال‌های اخیر نتوانسته است نیروهای مجربی را به بازار کار عرضه کند و در نتیجه نمی‌توان توقع داشت که خروجی دانشگاه‌های ایران به رشد اقتصاد کشور، کمک قابل توجهی کنند.

سرمایه‌گذاری گسترده برای ارتقای کیفیت نیروهای انسانی آموزش دیده در دانشگاه‌ها، سیاستی است که ترکیه در پیش گرفته و با همین تدبیر می‌خواهد به جمع ده اقتصاد برتر دنیا بپیوندد، اما چنین سرمایه‌گذاری و چنین اهمیتی در فعالان نظام آموزش عالی در کشور ما بندرت دیده می‌شود.

در واقع به نظر می‌رسد پس از رشد غیرقابل باور درآمدهای گردشگری در ترکیه، حالا نوبت به ارتقای نظام آموزش عالی این کشور و درآمدزایی از آن رسیده است و با این وضع اگر اعتبارات قابل توجهی برای رشد کمی و کیفی دانشگاه‌های ایران تخصیـص پیدا نکند و دانشگاه‌های ما به آموزش‌های مهارتی و کاربردی روی نیاورند، در این جبهه جدید نیز عقب می‌مانیم.

امین جلالوند / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها