گلی برای تمام تاریخ

ضربه وحشتناک فان باستن، داسایف را تسلیم و هلند را فاتح تنها جام بزرگ خود در سطح ملی کرد . گلی که تیم ملی فوتبال هلند را در مسیر پیروزی 2 بر صفر بر اتحاد جماهیر شوروی در فینال جام ملت‌های اروپا 1988 در خاک آلمان قرار داد، توسط رود گولیت تیزهوش به ثمر رسید.
کد خبر: ۵۷۵۸۱۷
گلی برای تمام تاریخ

اما گلی که آن برد را چهارمیخه کرد و اولین و تنها قهرمانی لاله‌های نارنجی را در جام‌های کلاسیک در سطح ملی محقق ساخت به وسیله مارکو فان باستن به ثمر رسید.

وی روی توپی سانترشده از سمت چپ با یک شوت سرضرب و وحشتناک پای راست از گوشه 18 قدم و از زاویه‌ای که پیوسته بسته‌تر و سخت‌تر می‌شد، دروازه روس‌ها را که آدمی در اندازه‌های «رینات داسایف» مشهور از آن دفاع می‌کرد، فرو ریخت.

او گلی را زد که به تاریخ فوتبال تعلق دارد و نظیر آن کمتر دیده شده است. بعد از واگذاری نه‌چندان منصفانه فینال جام‌های جهانی 1974 و 78 به دو میزبان تشنه رونق اقتصادی (آلمان غربی) و آرامش سیاسی (آرژانتین) همه می‌خواستند سرانجام روزی هلند را بر تارک یک مسابقه بزرگ و صاحب حق مسلم خویش ببینند و این در یورو 1988 و بعد از غلبه هلند بر انگلیس در مرحله گروهی و آلمان غربی در نیمه‌نهایی و البته آن پیروزی خیره‌کننده بر روس‌ها در فینال شکل گرفت.‌

گل وحشتناک فان باستن، نگین زیبای آن انگشتری یگانه تلقی می‌شد؛ گل‌هایی از آن دست بود که فان باستن آژاکسی و آث.میلانی را برنده سه توپ طلایی در عمر ورزشی‌اش کرد و جایگاه فوتبال هلند را هرچه رفیع‌تر ساخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها