بدیهی است موزه‌ای که جواهراتی با عنوان پشتوانه پول ملی در آن نگهداری می‌شود از بالاترین ضرایب امنیتی در بخش‌های مختلف برخوردار باشد.
کد خبر: ۵۷۵۵۱۲
جواهراتی که در پناه ملت امنیت گرفته‌ است

در این باره شاید کمتر بتوان به اخبار رسمی دسترسی پیدا کرد که البته از نظر امنیتی امری درست و منطقی است، اما شنیده‌های نسبتا موثق حاکی از نکاتی است که شنیدن آن به سارق و غیرسارق وطنی و هالیوودی اطمینان می‌دهد که جواهرات ملی در مکان امنی نگهداری می‌شود که به هیچ عنوان امکان دستبرد زدن به آن وجود ندارد.

این نکات را به طور کلی می‌توان در دو بخش ساختمان موزه و گارد حفاظتی آن تقسیم‌بندی کرد:

ساختمان موزه جواهرات ملی

ساختمانی که جواهرات ملی به شیوه موزه‌ای در آن نگهداری می‌شود در مجموعه ساختمان‌های بانک مرکزی در خیابان فردوسی واقع شده است.

مکان این موزه در مجموعه ساختمان‌ها به نوعی طراحی شده که در مرکزیت این ساختمان‌ها قرار گرفته است و علاوه بر محافظانی که به صورت علنی در آن حضور دارند، از بالای سایر ساختمان‌ها که تعداد آنها هم کم نیست، تحت نظارت و کنترل شدید فیزیکی و غیرفیزیکی قرار دارد.

حال فرض کنید سارقی توانسته از دیوار بازرسی‌ها و نگاه‌های متعدد نیروهای گارد حفاظتی عبور کرده و با از کارانداختن آژیرها، دوربین‌ها و سنسورهای متعدد حسی و حرارتی و بسیار پیشرفته و شیشه‌های ضدشکست و ضدگلوله چندلایه موفق به سرقت از این موزه شده باشد.

این فرض تقریبا محال است، اما اگر هم تحقق پیدا کند، یقینا تلاش برای عبور از ساختمان‌ها و ورودی‌های متعدد و فرار از دید محافظان مشهود و غیرمشهود، نتیجه‌ای جز دستگیری یا کشته‌شدن به دنبال نخواهد داشت. بدون تعارف، این فرض، فرضی محال بوده و امکان تحقق آن هم از صفر درصد بالاتر نیست.

شاید فکر کنید مانند بعضی فیلم‌ها افرادی باشند که قصد دسترسی به جواهرات ملی از طریق عملیات خرابکارانه مثلا بمبگذاری یا امثال آن را داشته باشند. از همین الان به شما خوانندگان محترم و البته آقایان سارق غیرمحترم عرض کنیم که این تلاش هم بیهوده است.

این ساختمان به گونه‌ای توسط بهترین مهندسان آلمانی ساخته شده که چند متر زیر زمین بوده ، در برابر قوی‌ترین انفجارها و از جمله انفجار موشکی هم مقاوم است؛ جالب است که نه‌تنها سقف آن بلکه در ورودی و دیوارها و کف آن هم از همین خاصیت برخوردار است.

گارد حفاظتی موزه

مهم‌ترین نکته درباره نیروهایی که از موزه و خزانه جواهرات ملی حفاظت می‌کنند، این است که آنها همگی افرادی آموزش‌دیده و زبده هستند که تمام نکات ایمنی (هر آنچه که به ذهنتان برسد از مهارت‌های نظامی و غیرنظامی، روابط عمومی و برخورد قهری و روان‌شناسانه) بخوبی فرا گرفته‌اند. این افراد که البته دستمزدی بالا هم دریافت می‌کنند، مطمئن‌ترین نیروها برای عهده‌دار شدن این مسئولیت خطیر هستند.

یکی از داستان‌های جالبی که در مورد این گارد نقل شده، این است که گفته می‌شود در واپسین روزهای رژیم پهلوی و زمانی که سقوط این رژیم مسجل شده بود، چند نفر از اعضای گارد برای ممانعت از تاراج ثروت ملی ایران وارد موزه شده و با قفل‌کردن در آن چند روز بدون آب و غذا خود را در درون موزه محبوس کردند و برای مقابله با هرگونه خطری آماده شدند.

آنها پس از چند روز و بعد از آن‌که انقلاب به پیروزی می‌رسد از موزه بیرون می‌آیند. این کار آنها سبب شد باقیمانده‌های رژیم پهلوی نتوانند این جواهرات را با خود به خارج از کشور ببرند.

همچنین گفته می‌شود اعضای این گارد حتی با بالاترین مقام‌های رژیم پهلوی هم تعارف نداشته و فقط برخی از این جواهرات را در صورت تقاضای مقامات دربار و با تشریفات بسیار زیاد و دست و پاگیر به آنها قرض می‌دادند و بلافاصله پس می‌گرفتند.

در ضمن برای افزایش ضریب ایمنی، بازدید از خزانه جواهرات ملی فقط روزهای شنبه تا سه‌شنبه از ساعت 14 تا 16:30 امکان‌پذیر بوده و این موزه غیر از ساعات فوق و نیز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه و تعطیلات رسمی تعطیل است. اینچنین است که در تاریخ تشکیل این موزه نیروهای امنیتی حتی یک فقره سرقت که بماند حتی یک تهدید یا اقدام ابلهانه به سرقت نیز دریافت نکرده و در پناه ملت دریافت هم نخواهندکرد.

محمد رضایی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها