پیشنهاد

مقصدی برای درک فرهنگ ایرانی

نیشابور مقصدی است که برای شناخت ایران و فرهنگ ایرانی باید بدان سفر کرد. هر چند آرامگاه‌های عطار و خیام نیشابوری مسافران بسیاری را که به شعر و عرفان ایرانی علاقه دارند به سوی خود می‌کشاند، اما آثار تاریخی دیگر و طبیعت زیبا و مناطق ییلاقی انگیزه مسافران برای سفر به نیشابور را دوچندان می‌کند. شهرستان نیشابور که اینک حدود نیم میلیون نفر جمعیت دارد با توجه به قدمت و اهمیتی که در طول تاریخ داشته، آثار تاریخی و طبیعی با اهمیت و زیبایی را در خود جای داده است. نیشابور از شهرهایی است که هر مسافری برای شناخت و درک ایران زمین لازم است به آن دیار سفر کند.
کد خبر: ۵۷۳۹۴۹

کجا برویم: باغ قدمگاه یکی از نمونه‌های باغ ایرانی است. عمارت باغ قدمگاه به صورت هشت گوش و با ایوان‌های بلند و طاق‌نماهای دو طبقه ساخته شده و دارای کاشی‌های خشت، هفت رنگ و گچبری زییایی است. این بنا ظاهرا توسط شاه عباس اول ساخته و بعد از زلزله سال 1084 در سال 1091 به امر شاه سلیمان مرمت شده است. چشمه گرماب طاقانکوه در 44 کیلومتری نیشابور قرار دارد. آب آن از دسته آب‌های کلروره سولفاته کلسیک است. اطراف این چشمه معدنی نیز از رسوبات دوران چهارم زمین‌شناسی پوشیده شده است.

چه بخوریم: فرهنگ نیشابور بر تمامی امور زندگی از جمله خوراک سایه گسترانده؛ می‌توان ریواس مرغوب نیشابور را در خوراک‌های مختلفی از آبگوشت ریواس تا شربت ریواس چشید و در مناسبت‌های خاص مانند محرم می‌توان حلیم نیشابور را امتحان کرد. اشکنه ‌گوجه و اشکنه ‌کشک هم از دیگر غذاهای محلی نیشابور است که توسط زنان خانه‌دار نیشابور طبخ می‌شود و طرفداران زیادی دارد. دلمه‌واری، غذای محلی دیگری است که در پختن آن از خمیر گندم، گوشت، سبزی سرخ شده و پیاز داغ استفاده می‌شود و در گویش محلی جوش‌بره هم به آن می‌گویند.

چه بخریم: فیروزه نیشابور از چنان شهرتی در دنیا برخوردار است که هیچ مسافری در نیشابور از خود نمی‌پرسد سوغات چه بخرد. اما برجستگی فیروزه نباید مانع دیدن دیگر سوغات و صنایع دستی نیشابور اعم از قالی و حصیر و ساز شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها