تیم ملی والیبال ایران با شایستگی تمام توانست به اولین پیروزی تاریخی خود در لیگ جهانی والبیال مقابل قهرمان اروپا دست پیدا کند.
کد خبر: ۵۷۳۵۴۰
ایران 3 - صربستان 2 ؛ پیروزی تاریخی ملی پوشان والیبال برابر صربستان

تیم ایران مثل بازی گذشته با ترکیب معروف، غفور، تشکری، موسوی، زرینی، قائمی و ظریف (لیبرو) وارد زمین شد. شاگردان ولاسکو بازی را با اقتدار و برتری در سرویس و دفاع روی تور شروع کردند. امتیاز 8-4 به سود ایران در وقت استراحت فنی اول، نشان از برتری بازیکنان ایران بود. باز هم تجربه بازیکنان صربستان در لحظات حساس و زمانی که سنگینی جو سالن آزادی روی شانه های آنها سنگینی می کرد به کمکشان آمد. ورود شهرام محمودی به جای امیر غفور به زمین، شرایط را به سود ایران تغییر داد تا اینکه امتیاز 25 در این ست به سرویسی که بازیکنان صربستان به خارج زمین زدند برای ایران رقم خورد. تیم ایران این ست را 25-20 برد.

ست دوم هم با برتری ایران و البته مصدومیت فرهاد قائمی آغاز شد. علیرضا مباشری با تصمیم ولاسکو جای قائمی را گرفت و بر خلاف دبدار اول، بازی خوبی از خود به نمایش گذاشت. کار مهم مدافعان روی تور ایران در این بازی از کار انداختن الکساندر آتاناسیویچ، ماشین امتیاز گیری صرب‌ها بود. جای او را ساشا استاروویچ گرفت. صرب‌ها با تجربه بالای خودشان بازی را اداره می کردند و در مقابل هرگاه بازیکنان ایران بدون اشتباه توپ زدند به راحتی از قهرمان اروپا امتیاز گرفتند. مدافعان ایران همچنان در دفاع قطر پاسور چپ دست صربستان، موفق عمل کردند تا اینکه ایگور کولاکوویچ مجبور شد دوباره از آتاناسیویچ استفاده کند. او پیراهن شماره چهاردهی را به تن داشت که سالها بر تن ایوان میلیکوویچ، قطر پاسور تنومند صربستان بود. امتیاز 24 در این ست با اسپک محمد موسوی به سود ایران رقم خورد ولی وفت استراحتی که سرمربی صربستان تقاضا کرد کار ر به تساوی کشاند. سرویس بدون بازگشت آتاناسیویچ سرایط سختی را برای شاگردان ولاسکو رقم زد. سرویس وحشتناک او و دریافت ناقص بازیکنان ایران با اسپک بلند حمزه زرینی همراه بود که بدون برخورد به دفاع به خارج زمین رفت. صربستان این ست را 26-24 به سود خودش تمام کرد.

ست سوم هم با برتری شاگردان ولاسکو شروع شد. ادامه حضور حمزه زرینی در زمین نشان می داد که ولاسکو در این بازی به فکر امتیازگیری و حمله تیمش است. چند اشتباه متوالی از بازیکنان ایران باعث شد تا وقت استراحت فنی دوم با نتیجه 16-13 به سود صربستان رقم بخورد. ادامه اشتباهات بازیکنان ایران در حمله و توپگیری، ولاسکو را مجبور کرد تا در حالی تیمش 15-19 عقب است، تقاضای وقت استراحت کند. با کسب امتیاز 21 برای صربستان و اختلاف 5 امتیازی، جو سالن کمی به سود صرب ها آرامتر شدو بازیکنان ایران هم بر خلاف حرف‌های ولاسکو قبول کردند که این ست به نام صرب ها رقم خواهد خورد. سرویس ها و اسپک هایی که یه تور می خورد یا به خارج زمین می رفت نتیجه را 23-19 به سود صربستان کرد. ولاسکو در این لحظه از تاکتیک آخر یعنی همان دو تعویضه معروف استفاده کرد. خوشبختانه این حربه او جواب داد و نتیجه 21-23 شد. صربها 24-23 پیش بودند که کولاکوویچ، دومین وقت استراحت خود را تقاضا کرد. با سرویسی که محمد موسوی به خارج زمین، این ست هم با نتیجه 23-25 به سود صربستان تمام شد. تا پایان این ست، حمزه زرینی برای ایران 14 امتیاز و شهرام محمودی نیز 10 امتیاز کسب کردند.

دفاع روی تور، دستور اکید ولاسکو در این ست به شاگردانش بود. در ابتدای ست چهارم البته بازیکنان صربستان بهتر بودند اما چند دفاع منجر به امتیاز، هم نتیجه و هم جو سالن را یه شدت به سود ایران عوض کرد. دو تیم در امتیاز 16-13 به سود اسران برای وقت استراحت فنی دوم به نزد مربیان خود رفتند. خبر بد برای بازیکنان ایران، ادامه مصدومیت فرهاد قائمی بود که او را مجبور کرد برای مداوا به رختکن برود. سرویس‌های او می توتنست برگربرنده ولاسکو در این بازی باشد. داور در این ست به خاطر اعتراضات مکرر پاسورهای دو تیم، به هردو پاسور، کارت زرد نشان داد. اسپک محکم غفور در امتیاز 23 را به ایران داد و در عوض اسپک حمزه زرینی که به خارج زمین رفت صربستان را به امتیاز 22 رساند. سرویس آتاناسیویچ که به خارج زمین رفت و سرویس بی نقص محمد موسوی ایران را در این ست 25-22 برنده کرد.

به نظر می رسید همان تجربه ای که ولاسکو از نبودنش در بین شلگردانش صحبت می کرد در ست سرنوشت ساز پنجم به کمک ایران آمد. سرویس های خوب امیر غفور  و دفاع های محمد موسوی، ایران را 6-2  پیش انداخت ولی صرب ها هم بیکار ننشستند و نتیجه را 7-6 کردند. پرش بی نظیر فرهاد ظریف برای گرفتن توپی که پشت تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین بود، صدای تشویق بی امان « ایرانی با غیرت » را برای او به دنبال داشت.    دو تیم در امتیاز 8-6 به سود ایران، زمین های خود را عوض کردند. برخورد سرویس آتاناسیویچ به تور، ایران را 10-7 جلو انداخت. با ثبت امتیاز 10-10 روی اسکوربورد سالن 12 هزار نفری آزادی، ولاسکو، اولین وقت استراحت فنی خود را درخواست کرد. در این لحظه، پوریا فیاضی جای حمزه زرینی را گرفت تا دریافت تیم ایران تقویت شود. دفاع عادل غلامی، نتیجه را 12-10 به سود ایران کرد. فقط 3 امتیاز تا اولین پیروزی ایران در تاریخ 24 ساله لیگ جهانی والیبال باقی مانده بود. باز هم عادل غلامی  و امتیاز 13 برای ایران. عادل آمده بود تا کار را برای ایران تمام کند. امیتاز 14 هم به نام او ثبت شد. اسپک امیر غفور و اعتراض و بهت صربها، ایران این ست را 15-12 برد تا پیروزی تاریخی ایران در لیگ جهانی والیبال رقم بخورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها