گزارش

رئیس‌جمهور برزیل صدای معترضان را شنید

پس از برگزاری تظاهرات یک میلیونی مردم برزیل در اعتراض به وضع نامناسب اقتصادی در روز پنجشنبه، روز جمعه دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل با اعضای کابینه خود نشستی اضطراری برگزار کرد. پس از این نشست وی خطاب به معترضان سخنانی را ایراد کرد و طرح‌هایی را برای پایان اعتراضات گسترده این کشور ارائه داد.
کد خبر: ۵۷۳۲۸۱

به گزارش مهر، روسف جمعه شب با اعلام این ‌که قصد مذاکره با معترضان را دارد، عنوان کرد از هر وسیله‌ای برای برقراری نظم در کشور استفاده خواهد کرد. روسف در سخنان خود گفت: ما نمی‌توانیم با خشونت‌هایی زندگی کنیم که موجب سرافکندگی برزیل است.

رئیس‌جمهور برزیل که به بانوی آهنین شهرت دارد، با اشاره به مواردی از اقدامات خشونت‌آمیز و غارت اموال عمومی که در خلال تظاهرات رخ داده است، هشدار داد، اجازه نخواهد داد اقلیتی خشونت‌طلب جنبش دموکراتیک و مسالمت‌آمیز مردم را لکه‌دار کنند.

وی افزود از فرمانداران و شهرداران شهرهای مهم خواهد خواست تا پیمانی جامع در جهت بهبود کیفیت خدمات عمومی در کشور تشکیل دهند. او اعلام کرد با رهبران تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم، نمایندگان سازمان‌های جوانان، اتحادیه‌ها، جنبش‌های کارگری و انجمن‌های مردمی دیدار می‌کند.

یکی از خواسته‌های مهم معترضان، بهبود وضع درمانی و پزشکی در برزیل بود. روسف در خلال سخنانش ضمن اشاره به این خواسته معترضان، وعده داد هزاران پزشک را وارد برزیل می‌کند تا سطح خدمات درمانی در این کشور بهبود یابد.

در این میان گفته می‌شود اوضاع برخی شهرهای برزیل همچنان ناآرام است. تازه‌ترین این ناآرامی‌ها حکایت از آن دارد که فرد دیگری در اعتراض‌های این کشور جان خود را از دست داده است. به گزارش رویترز، دومین فردی که جان خود را در این اعتراض‌ها از دست داده، زنی پنجاه و چهار ساله است که بنا به گفته مقامات پلیس پس از منفجر شدن یک بمب دچار ایست قلبی شده است. یکی از مسئولان رسیدگی به علت چگونگی مرگ این زن اعلام کرد: هنوز نمی‌دانیم چه کسی این بمب را کار گذاشته است و حتی نوع این بمب را نیز نمی‌دانیم، اما تمام تلاش خود را برای یافتن حقیقت به کار گرفته‌ایم. البته شایعات در رابطه با مرگ این زن بسیار زیاد است، به گونه‌ای که برخی پزشکان می‌گویند این زن بر اثر خفگی به علت گازهای اشک‌آور استفاده شده از سوی پلیس جان خود را از دست داده است.

در همین حال، پاتریک ونترل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری اظهار کرد: ما حوادث اخیر برزیل را به دقت زیر نظر داریم. وی خاطرنشان کرد: موضع ما آشکار است؛ چه در برزیل و چه در هر کشوردیگری در جهان تظاهرات صلح‌آمیز بخشی از دموکراسی است و شهروندان دیدگاه‌های خود را بیان کرده و با دولت بر سر مسائل مهم تعامل می‌کنند. البته ونترل از موضعگیری درخصوص ماهیت این اعتراض‌ها خودداری کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها