رئیس‌جمهور در مراسم تجلیل از فرهیختگان عرصه فرهنگ و هنر:

کار هنری زیباترین بیان حقایق هستی و حالات روحی انسان است

رئیس‌جمهور با بیان این‌که بازآفرینی زیبایی‌های جاری عالم هستی کار هنرمند است، خاطر نشان کرد: هنرمند با روشی عالمانه و همه فهم با نوع کار هنری خود مفاهیم متعالی عالم را در یک نگاه و یا یک حرکت هنری به انسان منتقل می‌کنند؛ به این دلیل همیشه هنر با علم و اندیشه و عرفان همراه بوده است چرا که هنر بیان معرفت است و به این دلیل هنرمندان محترم و عزیز هستند.
کد خبر: ۵۷۳۱۸۶
کار هنری زیباترین بیان حقایق هستی و حالات روحی انسان است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی‌نژاد ظهر امروز (شنبه) در مراسم تجلیل از فرهیختگان عرصه فرهنگ و هنر اظهار کرد: معرفتی که نتواند در قالب هنر عرضه شود؛ میرنده و میراست، کار هنری زیباترین بیان حقایق هستی و حقیقت و عظمت و حالات روحی انسان است.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که برای توصیف هنر باید در مورد حقیقت انسان صحبت کنیم، خاطر نشان کرد: هنر جلوه انسان و زیباترین بیان حقیقت انسان است.

وی افزود: خدای متعال انسان را در بالاترین مرتبه عالم هستی خلق کرده بنابراین انسان مهم‌ترین موضوع عالم هستی و بالاترین جلوه ‌و آیینه تجلی خداست که اگر خلق نمی‌شد ظرفی برای معرفی خدا وجود نداشت.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت کار هنرمندان گفت: هنر بهترین و کامل ترین ظرف انتقال معرفت و شناخت حقیقت انسان و بیان لطایف روحی انسان است.

احمدی‌نژاد به ازلی و ابدی بودن پروردگار اشاره کرد و گفت: انسان که بالاترین جلوه خداست نیز ازلی است و خداوند متعال از ابتدا خالق بوده همانطور که انسان از ابتدا مخلوق خدا بوده است.

وی با اشاره به سه دوره حیات انسان خاطر نشان کرد: دوره اول از ازل تا ورود به این دنیا می‌باشد، دوره دوم زندگی انسان هم ورود به این دنیا است و بعد از این دنیا حیات ابدی را انسان پیش رو دارد و ورود انسان به این دنیا یک هبوط و تنزل است، خدا انسان را در این عالم در دل خاک و از جنس خاک که پایین ترین موجود عالم هستی است، آفریده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: خداوند در انسان ظرفیت عظیمی قرار داده که می‌تواند پیش از این هبوط از دل خاک تا خدا ارتقا یابد و از این خاک باید آیینه تجلی خدا شود و همه اسماء الهی را در خود شکوفا کند و این حقیقت انسان است.

دکتر احمدی‌نژاد اظهار کرد: انسان یک قوه نامیه دارد که همه استعدادها را در خود ذخیره می‌کند؛ قوه نامیه انسان همان خدایی شدن اوست.

وی گفت: خدا بر انسان محیط است و انسان می‌تواند جلوه خدا بر روی زمین باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: همه انسان‌ها عزیز هستند و خدای متعال سربلندی و خدایی شدن را برای همه انسان‌ها مقرر کرده است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: خدا از انسان زیبا زندگی کردن را خواسته است چرا که خود عینیت و حقیقت زیبایی است و همه این عالم زیباست.

وی ادامه داد: انسان زمانی می‌تواند زیبا زندگی کند که به معرفت الهی و عشق به حقیقت زیبای خدا رسیده باشد و با این انگیزه انسان وارد این جهان می‌شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که زیبایی انسان به معرفت و کمال انسان است، گفت: معرفت برای انتقال به جامعه و انتقال به نسل‌های بعدی نیازمند ظرف، قالب و روش است و خدای متعال برای این قالب و روش زیباترین‌ها را پسندیده است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: هنر راه میانبر است، هنر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای انتقال پیام و معرفت الهی است.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به این‌که قوه نامیه انسان نیل به بهار دارد، تصریح کرد: بهار زمانی است که همه استعدادهای انسان جوانه می‌زند و شکوفا می‌شود، در بهار، حقیقت انسان‌ها شکوفا می‌شود و انسان زندگی متعالی پر از شکوفه را تجربه خواهد کرد و هیچ عاملی نمی‌تواند مانع شکوفایی بهار شود.

رئیس‌جمهور افزود: انسان برای محدودیت در قالب‌های مادی دنیا و برای خودخواهی و ریاکاری به این جهان نیامده است، بلکه برای زندگی با عشق، مهرورزی و تلاش برای تحقق عدالت و برای ساختن دیگران به عنوان سکوی پرواز آمده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که امام عصر(عج)تجلی کامل خدا و بالاترین تجلی خداست، گفت: امام برای سعادت و شکوفایی و تعالی انسان‌ها آمده است و خداوند متعال به امام ماموریت داده تا همه آرزوهای تاریخ ما را برآورده کند و غل و زنجیرها و دیکتاتوری‌ها را که باعث حقارت انسان‌ها می‌شود از بین ببرد و او متعلق به همه انسان هاست.

وی افزود: امام راه رسیدن به خدا و کمال و شکوفایی قوه نامیه و حقیقت انسان و ریسمان رسیدن به آسمان است و همه آرزوهای زیبا و استعدادهای نهانی انسان با وجود امام شکوفا می‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره قدرت تفکر انسان که خدا در وجود او خلق کرده است، اظهار کرد: اگر عقل انسان و قدرت فکری او و توانمندی ذاتی انسان کاملا شکوفا گردد دنیا دلنشین و زیبا خواهد بود و انسان برای رسیدن به این زندگی آمده است و آن هم با حضور هنرمندانه امام محقق می‌شود.

احمدی‌نژاد افزود: زندگی ایرانیان در طول تاریخ همواره هنرمندانه و زیبا و به دنبال شکوفایی انسان‌ها بوده است.

پیش از سخنان احمدی‌نژاد به دو نفر از هنرمندان عرصه نمایش داریوش ارجمند و اکبر عبدی نشان دولتی از سوی رئیس‌جمهور اعطا شد و از کتاب کیمیای هنر که شامل شرح حال هنرمندان و نویسندگان در رشته‌های گوناگون هنری که از سال 88 تا 91 دارای مدرک هنری درجه یک بودند رونمایی شد و همچنین از کارت عضویت موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز رونمایی گردید.

در این مراسم همچنین تابلویی از یادمان نخستین جلسه هیات دولت نهم در استان خراسان رضوی از سوی جشنواره فرهنگی هنری رضوی به احمدی‌نژاد اهدا گردید.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه گزارشی در خصوص خدمات ارائه شده از سوی صندوق حمایت از هنرمندان پرداخت.

newsQrCode
برچسب ها: هنر
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها