شعبانی: واردات کشور و تامین نیازهای بازار داخلی سیر طبیعی خود را پیدا کرده است

مصارف ارزی کشور کاهش عمده‌ای یافته است

معاون اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با اعلام این‌که در مصارف ارزی کشور کاهش عمده اتفاق افتاده است، گفت: اختصاص ارز مرجع 1226 تومانی صرفا برای واردات کالاهای اساسی و دارو محدود شده است.
کد خبر: ۵۷۲۷۱۵

به گزارش پایگاه رسمی بانک مرکزی، عبدالرسول شعبانی گفت: بخشنامه‌های صادره ارزی سال گذشته توسط بانک مرکزی موجب کاهش عمده مصارف ارزی از جمله مصارف بخش خدماتی و اولویت‌بندی کالاها و محدودیت تخصیص ارز بابت واردات کالاهای غیرضروری شده است.

وی افزود: با توجه به مشکلات ایجاد شده، تلاش درجهت کاهش و بهینه‌سازی مصارف ارزی کشور را ساز و کار بانک مرکزی بر اساس بخشنامه‌های صادره جهت مقابله با مشکلات ایجاد شده برشمرد.

وی در خصوص اقدامات بانک مرکزی جهت بهینه‌کردن مصارف ارزی کشور بیان کرد: اختصاص ارز مرجع صرفا بابت واردات کالاهای اساسی و دارو (اولویت‌های اول و دوم) محدود شد تا ضمن تامین کالاهای اساسی و دارو برای عموم و بویژه اقشار آسیب‌پذیر، تامین ارز دیگر کالاها (اولویت‌های سوم تا نهم) با استفاده از ارز مبادله‌ای صورت پذیرد.

وی اظهار کرد: براساس این اقدامات و با مساعدت بانک مرکزی تعهدات ارزی کشور پرداخت و جریان واردات کشور و تامین نیازهای بازار داخلی سیر طبیعی خود را پیدا کرده است.

اعلام شرایط صدور مجوز جدید صرافی

بانک مرکزی همچنین با اعلام این‌که درخواست مجوز در شهرهای فاقد صرافی بدون نوبت بررسی می‌شود، از اتصال یک صندوق جدید به سامانه قرض‌الحسنه ازدواج خبر داد.

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای افزود: به منظور دسترسی عموم مردم به ارز مورد نیاز جهت تشرف به عتبات عالیات، حج تمتع و عمره، مقرر شد در شهرستان‌های فاقد صرافی، تقاضای متقاضیان دریافت مجوز صرافی مورد بررسی قرار گیرد. لذا این بانک برای متقاضیان شهرهایی که فاقد صرافی هستند بدون نوبت با توجه به ضوابط و مقررات، مجوز تاسیس و فعالیت صرافی صادر خواهد کرد.

بانک مرکزی افزود: در آستانه نیمه‌شعبان صندوق مهر امام رضا(ع) به سامانه قرض‌الحسنه ازدواج متصل شد.

در گام بعدی بانک مرکزی درصدد اتصال بانک‌های خصوصی نیز به این سامانه است و به محض نهایی شدن به‌اطلاع عموم خواهد رسید.

ممنوعیت تبلیغات توسط صندوق‌های قرض‌الحسنه

بانک مرکزی در زمینه ممنوعیت انجام تبلیغات توسط صندوق‌های قرض‌الحسنه، به تمامی این صندوق‌ها و هموطنان هشدار داد.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: «قرعه‌کشی، اعطای جایزه و تبلیغات توسط صندوق‌های قرض‌الحسنه (به استثنای صندوق‌های قرض‌الحسنه وابسته به بانک‌ها) ممنوع است».

بانک مرکزی در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و جلوگیری از وارد آمدن ضرر و زیان به هموطنان هشدار داده است به این قبیل تبلیغات توجهی نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها