با گل طلایی​رضاقوچان​نژاد وکسب 3 امتیاز شیرین​، تیم ملی به عنوان​ تیم نخست گروه یک راهی برزیل شد

سلام به ​جام جهانی

تیم ملی فوتبال با پیروزی بر کره‌جنوبی و صعود مستقیم و مقتدرانه به جام جهانی برزیل، میلیون‌ها ایرانی را غرق در شادی و سرور کرد.
کد خبر: ۵۷۲۴۵۴

دقایقی پس از راهیابی ایران به جام جهانی مردم کشورمان با حضور در خیابان ها به جشن و شادمانی پرداختند. این جشن تا پاسی از شب ادامه داشت.

حماسه اولسان برای فوتبالدوستان ایرانی چیزی شبیه به حماسه ملبورن بود. پیروزی یک بر صفر مقابل کره‌جنوبی در حضور 44 هزار تماشاگر میزبان که 90 دقیقه دست از تشویق تیمشان نکشیدند، کار آسانی نبود. این پیروزی غرورانگیز در روزی به دست آمد که کره‌ای‌ها 90 دقیقه فشار مضاعفی را روی خط دفاعی ما ایجاد کردند. در بازی همزمان هم قطری‌ها درست به همان اندازه که نباید، گل خوردند، اما عزم و اراده ایرانی معادلات را به نفع فوتبال ایران رقم زد تا ملتی که بخوبی از تیم ملی فوتبالش حمایت کرده بود، جشنی پرشکوه را برای این پیروزی بزرگ برپا کند.

بازی با کره‌جنوبی انصافا یکی از دشوارترین بازی‌های این چند سال اخیر فوتبال ایران بود. کارلوس کرش تیم ما را در این بازی با ترکیب رحمان احمدی، سیدجلال حسینی، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی، هاشم بیک‌زاده، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، مجتبی جباری، مسعود شجاعی و رضا قوچان‌نژاد به میدان فرستاد، اما با شروع بازی کره‌ای‌ها به حدی روی دروازه ایران فشار آوردند که تیم ملی چاره‌ای جز دفاع پیدا نکرد.

البته تاکتیک تیمی ما هم در این بازی مبتنی بر دفاع و ضدحمله بود، اما تا دقیقه 60 که رضا قوچان‌نژاد با فرار تماشایی‌اش گل زیبا را به ثمر رساند، هیچ فرصت دیگری برای ضد حمله نصیب مهاجمان نشد.

رضا قوچان‌نژاد، مهاجم تیزپای این روزهای فوتبال ایران که در سه بازی پایانی تیم ملی، تاثیرگذارترین بازیکن بود، در دقیقه 60 از پاس طولی آندرانیک تیموریان و اشتباه مدافع کره‌جنوبی بیشترین استفاده را کرد و در موقعیت تک به تک با دروازه‌بان کره، با یک کات استثنایی توپ را به تور دروازه حریف چسباند.در ادامه کره‌جنوبی بر فشار حملات خود روی دروازه ایران افزود، زیرا نمی‌خواست در حضور تماشاگران خودی بازنده باشد و با شکست راهی جام‌جهانی شود. در ادامه و اوج فشار کره‌ای‌ها در دقیقه 75 بود که رحمان احمدی با رشادت در دو صحنه متوالی، از داخل محوطه شش قدم مانع از باز شدن دروازه ایران شد. کره‌ای‌ها که با نزدیک شدن به دقایق پایانی احساسی‌تر حمله می‌کردند، در دقیقه 90 فقط چند سانتی‌متر با رسیدن به گل فاصله داشتند، اما ضربه سر مهاجم این تیم با سایش به تیر عمودی دروازه به بیرون رفت تا تیم ملی با پیروزی بر کره‌جنوبی در شهر اولسان، به جام‌جهانی صعود کند.

تعویض‌های کرش

اولین تعویض کرش در این بازی حساس اجباری بود، زیرا در دقیقه 68 خسرو حیدری مصدوم شد. بازیکن جانشین غلامرضا رضایی بود؛ کسی که با سرعت بالای خود تا حدودی از فشار بالای کره‌ای‌ها در جناح راست کم کرد. کرش در دقیقه 82 با بیرون کشیدن مسعود شجاعی که دیگر رمق نداشت و آوردن احسان حاج صفی، بر توان دفاعی تیم افزود.

تعویض سوم هم که با حضور فرزاد حاتمی در زمین و خروج رضا قوچان‌نژاد انجام شد، صرفا برای اتلاف وقت بود. البته کرش از حاتمی انتظار داشت با قد بلندش در دفع توپ‌های ارسالی کره‌ای‌ها به خط دفاعی کمک کند.

ازبکستان 5 گل زد، اما...

قبل از گل قوچان‌نژاد با خبر خوبی که از تاشکند رسید تا حدودی استرس‌ها فروکش کرده بود. قطری‌ها برخلاف انتظار توسط الیاس عبدالقادر در دقیقه 37 دروازه ازبکستان را باز کرده بودند، اما انگار قرار نبود قطری‌ها برای ما کاری کنند. تیم ملی ازبکستان که تا دقیقه 60 با یک گل از قطر عقب بود، در 30 دقیقه پایانی پنج بار دروازه این تیم را گشود تا استرس نزد فوتبالدوستان ایرانی در دقایق پایانی بازی با کره‌جنوبی به اوج خود برسد.

پیروزی 5 بر یک ازبکستان مقابل قطر، یک معنا داشت؛ این‌که اگر از کره‌جنوبی گل مساوی را می‌خوردیم، به جام‌جهانی نمی‌رفتیم. اما ملی‌پوشان فعل خواستن را صرف کردند و با دفاعی جانانه از آن یک گل ارزشمند، روی ادعای سرمربی کره‌جنوبی که گفته بود دوست دارد همراه ازبکستان جشن صعود بگیرند، خط بطلان کشیدند.

استقبال از تیم ملی؛ چهارشنبه در آزادی

به دنبال صعود مستقیم تیم ملی به جام‌جهانی 2014 برزیل، فدراسیون فوتبال مراسم ویژه‌ای برای استقبال از ملی‌پوشان در نظر گرفته است. این مراسم ساعت 17 امروز (چهارشنبه) در ورزشگاه آزادی، با حضور علاقه‌مندان و طرفداران تیم ملی برگزار خواهد شد و بازیکنان پس از ورود به ورزشگاه آزادی، طی مراسمی دور افتخار می‌زنند و صعود به جام‌جهانی را همراه با تماشاگران پرشور جشن خواهند گرفت. در این مراسم از ملی‌پوشان تقدیر می‌شود و مراسم نورافشانی هم در پایان با شکوه خاصی برگزار خواهد شد. البته ورود خانم‌ها به ورزشگاه ممنوع است.

قوچان‌نژاد؛ بهترین بازیکن زمین

رضا قوچان‌نژاد با گل طلایی خود که زمینه‌ساز چهارمین صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی شد، به عنوان بهترین بازیکن دیدار ایران و کره‌جنوبی معرفی شد.

قوچان‌نژاد که در بازی با قطر هم با گل سه امتیازی‌اش، پیروزی با ارزشی را برای تیم ملی ایران رقم زده بود، پس از صعود مستقیم تیم ملی به کره‌جنوبی و دریافت جایزه بهترین بازیکن زمین، گفت: هرچند گل پیروزی ایران توسط من به ثمر رسید، اما همه بچه‌ها زحمت کشیدند و با دوندگی زیاد این پیروزی را رقم زدند. ما در نیمه اول فشار زیادی را تحمل کردیم. در نیمه دوم هم این فشار تداوم داشت، اما بعد از گل، به این خودباوری رسیدیم که می‌توانیم در کره‌جنوبی پیروز شویم. قوچان‌نژاد افزود: واقعا خوشحالم که توانستیم با پیروزی بر کره‌جنوبی با اقتدار به عنوان صدرنشین به جام‌جهانی برزیل صعود کنیم.

نکونام و آغاز حرکت جدید فوتبال ایران

جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی پس از پایان این بازی ابراز امیدواری کرد صعود تیم ملی به جام جهانی آغاز حرکت جدید فوتبال ایران برای پیشرفت بیشتر باشد.

نکونام با تقدیم این صعود ارزشمند به مردم ایران تصریح کرد: خوشحالم، زحماتی که فوتبال ایران از جام‌جهانی 2006 به این طرف کشیده بود، به ثمر نشست و امیدوارم این صعود آغاز یک حرکت جدید در فوتبال کشورمان باشد.

وی با اشاره به جنگ روانی کره‌ای در این بازی گفت: ما همزمان این انتظار را داشتیم که ازبکستان با تعداد گل‌‌های زیاد قطر را شکست دهد، بنابراین برای پیروزی به مصاف کره رفتیم و خوشحالم که توانستیم به هدف خود برسیم و موجب خوشحالی مردم شویم. نکونام خاطرنشان کرد: در هفته‌ها و ماه‌های گذشته همه اعضای تیم زحمات زیادی کشیدند که باید برای این موضوع به آنها خسته نباشید گفت. ضمن آن‌که نقش کارلوس کرش در این موفقیت ویژه بود که جا دارد از وی تشکر و قدردانی کنم.

استرالیا هم مسافر برزیل شد

در روز پایانی پیکارهای مقدماتی جام جهانی در گروه دوم، استرالیا یک بر صفر عراق را شکست داد و به جام جهانی صعود کرد. این بازی در شرایطی برگزار شد که ژاپنی‌ها پیش از این با 17 امتیاز به عنوان تیم نخست گروه راهی جام‌جهانی شده بودند و استرالیا هم دیروز با تک گل دقیقه 82 جاشوا کندی بر عراق غلبه کرد تا به عنوان تیم دوم گروه و با 13 امتیاز راهی جام جهانی شود.

کرش بعد از صعود ایران: هوشیارانه بازی کردیم

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بازی هوشیارانه تیمش را یکی از عوامل موفقیت در بازی با کره‌جنوبی و صعود به جام‌جهانی 2014 برزیل دانست. کارلوس کرش پس از پیروزی با ارزش ملی‌پوشان در کره‌جنوبی گفت: بازی سختی بود، می‌دانستیم با تیم خوبی قرار است بازی کنیم. به همین خاطر هم بسیار تحت فشار بودیم، اما خوشبختانه تیم من بسیار هوشیارانه و منطقی بازی کرد. اعتماد، اعتقاد و ایمان زیادی به بازیکنانم داشتم و خوشحالم که موفق شدیم به جام جهانی صعود کنیم.

کرش همچنین خطاب به مردم و بازیکنان تیم ملی کره‌جنوبی گفت: در این بازی هم آنها عملکرد بسیار خوبی داشتند و می‌بایست به تیم ملی کره‌جنوبی هم به خاطر صعودش به جام جهانی تبریک می‌گویم. امیدوارم روزی مانند تیم ملی کره بازی کنیم.

سرمربی تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی هم با بیان این‌که از شکست مقابل ایران در ورزشگاه خانگی متاسف است، گفت: ما به جام جهانی صعود کردیم، هر چند مقابل ایران نتیجه خوبی نگرفتیم، اما مسئولیت‌مان را در زمین انجام دادیم. چوی کانگ هی با تاکید بر این‌که انتظار داشتیم دو بازی پیش از این به جام جهانی برویم، افزود: نتوانستیم خوب نتیجه بگیریم. باید به تماشاگرانمان بگویم به خاطر این شکست متاسفم. ما باید برای آینده فوتبال کره فکر جدیدی داشته باشیم. نسل جدید بازیکنان ما خوب هستند و آنها بستر خوبی برای نتیجه‌گیری در آینده دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها