نگاهی به برخی از جاذبه های گردشگری زیر آب

برای​ گردش زیرآبی بروید

اکنون که همه چیز تحت تاثیر عصر ارتباطات تحولات بسیاری پیدا کرده، اوقات فراغت و چگونگی گذران آن نیز وارد مرحله تازه‌ای از حیات خود شده است. مردم در نقاط مختلف جهان به دنبال شیوه‌های نوین تفریح و سرگرمی هستند که عمدتا با هیجان و نوآوری نیز همراه است. در این میان دنیای زیر آب یکی از مکان‌های جذاب و تازه برای گردشگران ماجراجوست. غواصی که زمانی به عنوان ورزشی مفرح گردشگران بسیاری را به جاذبه‌های زیر آب فرا می‌خواند، امروزه وسیله‌ای است که برای شرکت در رویدادهای زیرآب از آن استفاده می‌شود. در این شماره به هشت رویدادی که در زیر آب برگزار می‌شود، پرداختیم!
کد خبر: ۵۷۲۱۰۳

موزه کنکان

موزه کنکان یکی از هیجان‌انگیزترین موزه‌های جهان است. این موزه که در زیر آب‌های سواحل کنکان در مکزیک قرار دارد، شامل مجسمه‌هایی است که توسط جیسن تیلر طراحی و ساخته شده است. در سال 2007 و در پی از بین رفتن پارک ملی دریایی کنکان، طی پروژه‌ای ملی تعداد صد مجسمه ساخته و در محل پارک ملی نصب شد. این مجسمه‌ها که از جنس بتن دریایی هستند، همگی براساس زندگی مردم جامعه محلی مکزیک و بویژه مردم کنکان ساخته شده‌اند. به دلیل استقبال زیاد گردشگران از این موزه، تعداد این مجسمه‌ها تا سال 2010 به 400 مجسمه افزایش یافت. گردشگرانی که قادر به غواصی و تنفس در زیر آب نیستند، می‌توانند با بهره‌گیری از قایق‌هایی با کف شیشه‌ای به تماشای موزه کنکان از روی آب بپردازند.

نمایش لباس‌های سنتی

کشور کره یکی از تمدن‌های قدیمی در آسیای دور است که از فرهنگ و آداب و رسوم ویژه‌ای برخودار است. سال 2010 یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه پوشاک، اقدام به برگزاری اولین نمایش لباس‌های سنتی کره‌ای زیر آب کرد. هدف از برگزاری این رویداد، شناسایی قابلیت‌های پوشاک سنتی کره‌ای و نمایش جنبه‌های گوناگون آن به جهانیان عنوان شده است. در طول این نمایش مدل‌های لباس، با پوشیدن انواع لباس‌های سنتی در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون به انجام حرکات ایروبیک در زیر آب پرداختند. این رویداد توانست گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف جهان به کره بیاورد.

برگزاری مسابقات المپیک

مسابقات المپیک زیر آب با ورزش‌های آبی که در المپیک برگزار می‌شود، متفاوت است. این رقابت‌ها برای نخستین بار سال 2010 در شهر چینگدائوی چین و به مناسبت فرا رسیدن سال نوی چینی برگزار شد. در این مسابقات ابتکاری، ورزشکاران در رشته‌های شمشیربازی، تیراندازی، دوچرخه‌سواری و ژیمناستیک، در استخر و زیرآب به رقابت پرداختند. از بازی‌های المپیک زیر آب نه‌تنها استقبال شد، بلکه این بازی‌ها الگویی برای ابداع بسیاری از رقابت‌های اینچنینی در زیر آب شد. در طول مسابقات المپیک زیر آب برخی‌ قوانین بازی‌ها تغییر یافت و بعضی قواعد که سبب سختی و هیجان بیشتر می‌شد به آنها افزوده شد. برای مثال شمشیربازان ‌هنگام مبارزه باید روی کابلی فولادی می‌ایستادند.

جشنواره موسیقی کی‌وست

جشنواره موسیقی کی‌وست یکی از مهم‌ترین و البته باسابقه‌ترین رویدادهای زیر‌آبی است که 27 دوره پیاپی برگزار شده است. این رویداد مفرح موسیقی هر ساله در کنار تنها دیوار مرجانی موجود در آب‌های ایالات متحده و در سواحل فلوریدا برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این جشنواره در زیر آب، حفاظت از زندگی دریایی و مرجان‌ها و کسب حمایت‌های مالی برای محیط‌زیست دریایی است. هر ساله در کی‌وست بیش از 500 غواص نوازنده شرکت می‌کنند. به‌منظور هماهنگی هر چه بیشتر با محیط زیست، این نوازندگان غواص از سازهایی بهره‌ می‌برند که به شکل جانواران دریایی مانند ستاره‌دریایی، کوسه و اختاپوس ساخته شده‌اند.

مسابقات شطرنج

مسابقات شطرنج زیر آب هر ساله در کشور کوراکائو در جنوب کارائیب برگزار می‌شود. این مسابقات که طرفداران بسیاری هم دارد، توسط استادان شطرنج زیر آب‌های کناره سواحل برگزار می‌شود. برای حفاظت نسبی از بازیکنان، فضای رقابت توسط نوارهایی بسته می‌شود تا مانع ورود ماهیان بزرگ به داخل محوطه بازی شود. علاقه‌مندان به این مسابقات آنقدر هستند که این رقابت‌ها به صورت زنده پخش می‌شود.

علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقات، جهت آمادگی حضور در فضای طبیعی زیرآب دریا، مدتی در استخر به تمرین می‌پردازند. گاهی نیز این رقابت‌ها برای گردشگران علاقه‌مند در استخر برگزار می‌شود. تنها حادثه این رقابت جذاب در سال 2008 با عبور یک ماهی کوریوس عظیم از نوارهای حفاظتی اتفاق افتاد که خب پرواضح است ‌تلفات جانی در پی نداشت!

رکاب زدن زیرآبی

مسابقات دوچرخه‌سواری زیر آب هر ساله در چهارم جولای در فرانسه و با هدف جمع‌آوری کمک برای کودکان سرطانی برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان باید علاوه بر مهارت‌های غواصی، به اصول دوچرخه‌سواری کوهستان نیز مسلط باشند. علاوه بر کمک‌هایی که از طریق تماشاچیان، رسانه‌ها و تبلیغات جمع می‌شود، تمامی شرکت‌کنندگان در این رقابت‌ها نیز موظف به پرداخت مبلغی برای ورود به بخش مسابقه هستند. به‌دلیل ناهمواری سطح زمین در زیر آب دریا و همچنین جریان‌های آبی حفظ تعادل دوچرخه‌سواران در زیرآب بسیار سخت است و این خود یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هیجان و لذت این مسابقات محسوب می‌شود.

مهمانی چای

برگزاری نخستین مهمانی نمایشی چای در زیر آب برای نخستین بار در سال 2012 و در آکواریوم سیدنی توسط دو غواص صورت گرفت.

این رویداد که تحت تاثیر «کلاه‌دوز دیوانه» یکی از شخصیت‌های دوست‌داشتنی کتاب آلیس در سرزمین عجایب شکل گرفته، حرکتی نمایشی برای جلب گردشگران داخلی و خارجی جهت جمع‌آوری کمک‌های مالی برای یکی از موسسات پژوهشی سرطان بوده است.

مهمانی چای زیر آب به چنان موفقیتی در میان گردشگران دست یافت که در انگلستان رویدادی مشابه در آکواریوم سلطنتی برگزار شد.

‌هاکی‌‌زیرآب

برخلاف بسیاری فعالیت‌های ورزشی و فراغتی که به قصد تفریح و هیجان در زیر آب برگزار می‌شود و جنبه گردشگری دارد، هاکی زیر آب است که امروزه از رقابت‌های مهم ورزشی به حساب می‌آید. هاکی زیر آب در سال 1954 توسط فردی به نام آلن بلیک ابداع شد و به بازی اُکتوپوش شناخته می‌شد. در بازی هاکی زیر آب دو تیم شش نفره به رقابت می‌پردازند. قواعد این بازی با اندکی تفاوت همچون هاکی روی چمن است. اکنون این ورزش دارای مسابقات جهانی است که هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود. هاکی زیر آب محبوبیت زیادی در کشورهای انگلستان، استرالیا، کانادا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، ایالات متحده، هلند و فرانسه دارد؛ بسیاری از گردشگرانی که به این کشورها سفر می‌کنند نیز به این ورزش شاد می‌پردازند.

آیسا اسدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها