رحمان رضایی ،پرنده آسمانی بلاژه ویچ در گفت و گو با جام جم ورزشی:

لبنان را پر گل می‌بریم

رحمان رضایی از جمله فوتبالیست‌های کم‌حاشیه ایرانی است. شاید تنها حاشیه مربوط به او اتفاق جام ملت‌های آسیا و درگیری با بداوی باشد.
کد خبر: ۵۷۰۲۲۸
لبنان را پر گل می‌بریم


سایت جام جم ورزشی/ او عضو تیم‌ملی فوتبال ایران بود و پس از جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ از فوتبال ملی خداحافظی کرد.  رضایی  پس از عضویت در باشگاه فوتبال لیورنو در سری آ ایتالیا، در ۳ آذر ۱۳۸۷ به پرسپولیس تهران پیوست. رحمان رضایی برای نخستین بار در زمان مربیگری میروسلاو بلاژویچ به تیم ملی ایران دعوت شد و از جمله کشف‌های مرحوم ناصر حجازی بود که به بلاژ معرفی شد. رحمان چند ماه قبل اعلام کرد که دیگر فوتبال بازی نمی‌کند و به دنبال مربیگری است. مدافع سابق تیم ملی فوتبال ایران  این روزها دوره‌های آموزشی فوتبال درجه یک آسیا و اروپا را پشت‌سر می‌گذارد و مطمئنا در آینده‌ای نزدیک درباره او بسیار خواهید شنید.  جام جم با پرنده آسمانی بلازویچ به گفت‌وگو نشسته است.

* ‌تیم‌ملی موفق شد در رقابت‌‌های مقدماتی‌ جام‌جهانی 2014  در دوحه، تیم‌ملی قطر را شکست دهد و همچنان برای صعود مستقیم امیدوار بماند. نظرتان در خصوص شیوه بازی ایران مقابل قطر چیست؟
- تیم‌ملی با وجود اینکه خیلی با احتیاط عمل کرد اما بازی مطلوبی را انجام داد و نتیجه خوبی را به دست آورد. ایران به موقع توانست به گل برسد و گل زده خود را تا پایان بازی حفظ کند. با این حال اگر هافبک‌ها مقابل قطر دوندگی بیشتری را انجام می‌دادند و در حملات حضور بیشتری داشتند و کمک بیشتری می‌کردند، می‌توانستیم نتیجه بهتری کسب کنیم. امیدوارم در بازی با لبنان هافبک‌ها سرعت بیشتری به بازی بدهند.
* نظرتان را درباره ترکیب تیم‌ملی مقابل قطر بگویید.
- ایران ترکیب خوبی را در اختیار داشت اما یک مقدار در برخی از پست‌ها آن کیفیتی که فوتبال‌دوستان انتظار داشتند، وجود نداشت. البته حساسیت بازی باعث شده بود که بازیکنان کیفیت اصلی خودشان را نداشته باشند و نتوانند عملکردی که توانایی‌اش را دارند به اجرا بگذارند. امیدوارم در بازی با لبنان مشکلات برطرف شود و بازیکنان کیفیت اصلی خودشان را داشته باشند به دلیل اینکه بازی در ورزشگاه آزادی است و توقعات طرفداران تیم‌ملی بالا می‌رود.
* به نظر شما تیم‌ملی ایران در بازی با قطر از نظر فنی نقطه ضعف داشت؟
- در بازی با قطر دفاع‌ها و هافبک‌ها انسجام کامل را نداشتند اما مطمئن هستم که در بازی با لبنان عملکرد بهتری از بازی با قطر خواهیم داشت و نتیجه بهتری را کسب می‌کنیم. تیم‌ملی با کیفیت بیشتری مقابل لبنان بازی خواهد کرد.
*  تیم‌ملی امروز در ادامه رقابت‌‌های مقدماتی‌ جام‌جهانی 2014 برزیل از ساعت 20:00، در ورزشگاه آزادی باید به مصاف تیم لبنان می‌رود. درباره بازی بعدی تیم‌ملی چه نظری دارید؟
- باید خیلی مراقب لبنان باشیم. آنها خطرناک هستند و نباید اجازه دهیم که کار ما همانند کار کره‌جنوبی با لبنان گره بخورد. ابتدا باید حواسمان باشد که مقابل لبنان گلی را دریافت نکنیم و بعد به فکر گلزنی باشیم. مطمئن هستم که لبنان همانند بازی با کره تنها برای دفاع کردن پا به زمین مسابقه می‌گذارد و تنها چشم به ضد حملات دارد. آنها در یک‌سوم زمین خودشان دفاع خواهند کرد که ما نتوانیم به گل برسیم.
* برای مقابله با این حربه لبنانی‌ها باید چه کاری انجام بدهیم؟
- باید با گردش سریع توپ کاری کنیم که لبنانی‌ها تمرکز خود را از دست بدهند. با انتقال سریع توپ از راست به چپ و از چپ به راست کاری کنیم که فضاهایی برای رسیدن به دروازه لبنانی‌ها برای ما باز شود. در این بازی عملکرد هافبک ها خیلی مهم است. هافبک‌ها باید عملکرد بهتری داشته باشند تا بتوانیم با گردش توپ از تراکم بازیکنان لبنان بکاهیم و زنجیره‌ای دفاعی لبنانی‌ها را پاره کنیم.
* با توجه به اینکه لبنانی‌ها موفق شده‌اند تیم‌ملی ایران را در بیروت یک بر صفر شکست دهند و همچنین کره‌جنوبی را با نتیجه مساوی متوقف کنند؛ آیا می‌توانند در آزادی نیز برای ما مشکل‌ساز شوند؟
- در فوتبال هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. نتیجه بازی لبنان و کره‌جنوبی نشان می‌دهد که ما نباید لبنان را دست کم بگیریم.
* اما خیلی از کارشناسان مدعی شده‌اند که تیم‌ملی می‌تواند لبنان را با نتیجه پر گل شکست دهد...
- این اشتباه است که ما از حالا خود را برنده بازی بدانیم. تیم‌ملی نباید از ابتدا به زدن چند گل و گرفتن تفاضل گل فکر کند. باید منطقی فکر کرده و منطقی بازی کنیم. ما باید ابتدا تاکتیک خود را به حریف دیکته کنیم سپس به فکر زدن گل‌های بیشتر باشیم. اگر بخواهیم از حالا به اعضای تیم‌ملی برای زدن گل فشار بیاوریم؛ این کار باعث می‌شود بازیکنان احساسی عمل کنند و با مشکل مواجه شویم. ما ابتدا باید گل نخوریم، در مرحله دوم منطقی بازی کنیم، در مرحله سوم برنده شویم و در نهایت به فکر گل‌های بیشتر و تفاضل گل باشیم.
* برای رسیدن به پیروزی پر گل مقابل لبنان باید چه کاری انجام دهیم؟
- اگر بتوانیم در 20 دقیقه اول به گل برسیم مطمئن باشید با گل‌های بیشتری لبنان را شکست می‌دهیم. من معتقدم که تیم‌ملی اگر زود به گل برسد می‌تواند گل‌های بیشتری وارد دروازه حریف کند. بعد از اینکه به گل برسیم می‌توانیم تسلط بیشتری بر روی حریف پیدا کنیم و در زمان حمله لبنانی‌ها؛ در ضد حملات به گل‌های بیشتری برسیم. در کل ما باید مالکیت توپ را در زمین حریف در اختیار داشته باشیم و با انتقال سریع توپ کاری کنیم که مهاجمین ما در موقعیت گلزنی قرار بگیرند.
*‌ ایران در آخرین دیدار باید در سئول به مصاف کره‌جنوبی برود. ارزیابی شما از دیدار تیم‌ملی ایران و کره‌جنوبی چیست؟
- بازی با کره‌جنوبی در هر شرایطی برای ما بسیار حساس است اما باید ابتدا منتظر نتیجه بازی کره‌جنوبی – ازبکستان و همچنین ایران - لبنان باشیم. آینده حضورما در جام‌جهانی بستگی به نتایج رقبا هم دارد. صعود ایران همچنان به اماواگرها وصل است. اگر می‌خواهیم صعود کنیم و به شرایط ایده‌آل برسیم مجبوریم کره‌جنوبی را در سئول شکست دهیم. در هر شرایطی بازی آخر برای ما مهم است و ایران می‌تواند کره‌جنوبی را در سئول شکست دهد.
* تیم‌ملی برای صعود به جام‌جهانی نیازمند چه شرایطی است؟
- کیفیت کارمان را بالاتر ببریم. مشکلاتی که در بازی با قطر داشتیم اصلاح کنیم. مراقب باشیم که در چنین شرایط حساسی اشتباه نکنیم. با شرایط فنی و فیزیکی که داریم، می‌توانیم حریفان خود را شکست دهیم. از همه لحاظ فاکتورهای بهتری از حریفان داریم. باید توجه کنیم که اختلاف زمانی دو بازی‌ پایانی زیاد نیست و تمرکز بالای بازیکنان را حفظ کنیم که خیلی مهم است.
* شما به عنوان بازیکن سابق تیم‌ملی چه انتظاری از تماشاگران در بازی سه‌شنبه جاری دارید؟
- خداراشکر تماشاگران تیم‌ملی همیشه در عرصه ملی خوب بوده‌اند و به خوبی بازیکنان را تشویق کرده‌اند. حضور هواداران زیاد در ورزشگاه آزادی باعث وحشت لبنانی‌ها می‌شود. تشویق بازیکنان باعث می‌شود که روحیه بازیکنان بالا برود و من از همه مردمی که به ورزشگاه می‌آیند، می‌خواهم بازیکنان را به خوبی حمایت کنند. 
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها