مقایسه کنسول‌های بازی رایانه‌ای نینتندو وی‌یو، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان

نبرد 3 غول بازی‌های رایانه‌ای

پرده‌برداری شرکت مایکروسافت از کنسول‌های بازی رایانه‌ای ایکس‌باکس وان (Xbox one) در حالی اتفاق افتاد که شرکت نینتندو پاییز گذشته از کنسول بازی وی یو (Wii U) و شرکت سونی در کنفرانس مطبوعاتی خود اواخر اسفند با انتشار اطلاعاتی از نسل چهارم کنسول‌ بازی‌ محبوبش سونی پلی‌استیشن4 (PlayStation 4) پرده‌برداری کرده بودند، هرکدام از این سیستم‌های بازی با قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاصی طراحی شده‌اند تا بتوانند بازیخورها را بیشتر به سوی خود جذب کنند و سهم بزرگ‌تری از این بازار مصرف عظیم جهانی را نصیب خود کنند.
کد خبر: ۵۶۹۵۵۱

 اما به این نکته توجه داشته باشید که همه آنها یک مورد مشترک دارند؛ آنها دیگر تنها یک سیستم بازی نیستند، بلکه پا را از این فراتر گذاشته و خدمات دیگر مربوط به سرگرمی چون برنامه‌های تلویزیونی، تماشای فیلم‌ها و پخش موزیک را نیز ارائه می‌کنند. در اینجا می‌خواهیم از نزدیک نگاهی دقیق‌ به این سه کنسول بازی انداخته و جزئیات پیکربندی و ویژگی‌های آنها را با هم بررسی کنیم.

‌نینتندو وی یو

کمپانی ژاپنی به دنبال ارائه کنسول بازی پرطرفدار نینتندو وی (Wii) زمستان سال گذشته، از سیستم بازی جدید خود نینتندو وی یو پرده‌برداری کرد. از ویژگی‌های این کنسول بازی، دسته کنترلی تبلت مانند آن که صفحه‌نمایش لمسی دارد. این دسته کنترل بازی که گیم پد (GamePad) نامیده می‌شود، می‌تواند برای کنترل بازی‌ها روی صفحه تلویزیون یا مانند یک رایانه لوحه‌ای معمولی به طور مستقل برای بازی استفاده شود. گیم پد نسبت به دسته کنترلی معمولی وی‌(نگارش قدیمی کنسول بازی نینتندو)، قابلیت بازی کاملا متفاوتی را ارائه می‌کند. همچنین ویژگی تماشای تلویزیون که در آن گنجانده شده است، از این دسته بازی یک کنترل از راه دور مجلل و گران‌قیمت ساخته است! این سرویس جدید، همه برنامه‌های مورد علاقه شما را چه به شکل برنامه زنده تلویزیونی باشد و چه ویدئو یا برنامه تلویزیونی اینترنتی را دسته‌بندی کرده و به صورت گروه‌های مجزا درمی‌آورد. این کنسول همچنین امکان چت‌کردن روی رسانه‌های اجتماعی را برای شما فراهم می​کند. دستگاه وی یو برخلاف سیستم وی از قابلیت گرافیک با کیفیت بالا بهره می‌برد. با این حال و به‌رغم همه این ویژگی‌های شگفت‌انگیز، کنسول بازی وی یو در بازار، فروش موفقیت‌آمیزی نداشته است.

‌ایکس‌باکس وان

کنسول جدید مایکروسافت با این هدف به بازار آمده تا سیستم همه‌کاره یکپارچه‌ای (All-in-one)‌ برای سرگرمی‌های خانوادگی باشد. با این کنسول بازی می‌توانید در عین اجرای بازی‌ها، به تماشای تلویزیون پرداخته، فیلم پخش کنید، به موزیک گوش کرده و به جستجو و گشت و گذار در اینترنت بپردازید. ایکس‌باکس وان به شما اجازه می‌دهد با فرمان‌های صوتی، بین تماشای تلویزیون و اجرای بازی‌ها سری هم به راهنمای کانال‌های تلویزیونی بزنید. یک نگارش جدید از کنترل بازی بر پایه دوربین (حسی ـ حرکتی) به نام کینکت (Kinect) کیفیت تشخیص صدا و حرکت بهتری را از نگارش پیشین ارائه می‌دهد. مایکروسافت تجربه جدیدی از تعامل بصری را توسعه داده است که در آن، توانایی‌هایی چون تماشای بازی‌ها، چت با دیگر طرفدارهای تیم‌های ورزشی، تماشای نتایج، دستیابی به نکات برجسته به صورت بلادرنگ (real time) و گردآوری اطلاعات درباره تیم‌ها و بازیکنان، همه روی یک صفحه‌نمایش واحد گنجانده شده است.

پلی‌استیشن 4

سونی اواخر اسفند سال گذشته جزئیاتی را در مورد کنسول بازی پلی‌استیشن 4 منتشر کرد، اما خود دستگاه را به نمایش نگذاشت. سونی اعلام کرد که کنسول جدیدش درست مانند ایکس‌باکس، از رایانه‌های رومیزی فعلی مشخصاتی را به ارث برده است. طراحی آن نسبت به کنسول پیشین سونی دستخوش تغییرات ویژه‌ای شده تا ساختن بازی‌های ویژه آن برای توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی آسان‌تر شود، اما به میدان وارد‌کردن تراشه‌های کامپیوترهای معمولی در پیکربندی آن مترادف این امر است که قابلیت اجرای بازی‌های سه نسل پیشین سونی را ندارد.

کاربران این کنسول در صورت علاقه به اجرای بازی‌های پیشین پلی‌استیشن باید بازی‌های مورد علاقه خود را از اینترنت برای سیستم پلی‌استیشن 4 استریم کنند. (نوعی به اشتراک‌گذاری و به جریان انداختن اجرای محتوای رسانه‌ای یا بازی‌ها از سیستم اجرایی دیگر یا از طریق اینترنت). از دیگر قابلیت‌های تازه پلی‌استیشن 4 می‌توان به قابلیت کار با شبکه‌های اجتماعی و دسترسی از راه دور اشاره کرد.

شما با فشار یک دکمه می‌توانید تصاویر ویدئویی را که از بازی‌کردنتان گرفته‌اید، برای دوستانتان به هرجایی که بخواهید ارسال کنید. همچنین می‌توان بازی‌های پلی‌استیشن 4 را از روی اینترنت به ابزار‌های دیگر ساخت سونی و کنسول‌های بازی دستی مانند پلی‌استیشن ویتا، استریم کرد. (به اشتراک‌ گذاشت) شبکه آنلاین پلی‌استیشن به خدمات ویدئو و موزیک سونی و سرویس‌های تلویزیون اینترنتی نت فلیکس (Netflix) و هولو و آمازون دسترسی دارد. پلی‌استیشن 4 مانند کنسول PS3 برای تماشای فیلم به گرداننده نوری لوح فشرده بلو‌ ـ‌ ری مجهز است.

‌قابلیت‌های تازه

وی یو گیم پد و دسته کنترل بازی صفحه‌لمسی دارد که عالی است.

PS4 از قابلیت‌های بی‌شماری برخوردار است. بازی‌های قدیمی قابل رندر بوده و به لطف GaiKai امکان استریم آنها به PS4 فراهم است. کاربران قادرند تا با فشردن دکمه اشتراک‌گذاری روی دسته کنترل، ویدئوهایی را که از بازی‌ها گرفته‌اند، روی هر وب​سایت یا برای هر کاربر پلی‌استیشن دیگر ارسال کنند. استریم زنده نیز به لطف خدمت Ustream به شما اجازه می‌دهد که آن فیلم‌ها را دیده و روی آنها نظردهی کنید. دسته حسی حرکتی و دوربین پلی‌استیشن نیز از قابلیت‌های قابل توجه این کنسول بازی است.

ایکس‌باکس وان هیچ قابلیتی از رقبا کم ندارد. از سرورهای ابری برای ضبط بازی‌ها گرفته تا برنامه‌های تلویزیونی زنده، یک خدمت ایکس‌باکس Live جدید، کلید زدن پنل، قفل‌کردن پنل و خیلی قابلیت‌های دیگر است که کار با آن را هیجان‌انگیز می‌کند. دسته کنترل حسی حرکتی بر اساس دوربین کینکت 0/2 نیز همراه همه کنسول‌های ایکس‌باکس وان هست.

‌برنده: ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 با امتیاز مساوی

مشخصات

با آن‌که مدت زیادتری از عمر وی یو در بازار می‌گذرد، اما هنوز نتوانسته به‌اندازه رقبایش طرفدار پیدا کند. وی یو چنان طراحی نشده که بتواند بازی‌های سنگین سطح بالا با گرافیک فوق‌العاده را اجرا کند. این دستگاه، کنسولی برای بازیخورهای عادی بوده و طراحی آن برای اجرای بازی‌های ساده و سرگرم کننده برای تمام رده‌های سنی است. PS4 انباشته از قدرت و انرژی است و قادر است براحتی از عهده اجرای هر بازی سطح بالایی برآید. ایکس‌باکس وان از قدرت کافی برای انجام همه کارها برخوردار است، اما توانش در حد PS4 نیست. سیستمی همه‌کاره است و شما با داشتن آن در منزل دیگر نیازی به هیچ‌یک از لوازم الکترونیکی مربوط به سرگرمی‌های خانگی ندارید.

‌‌برنده: PS4

طراحی

وی یو درست مانند وی از طراحی ساده، اما مدرنی برخوردار است. گوشه‌های گرد آن حس بازیگوشی را بهتر در کاربر زنده می‌کند. با این‌که سیستم سیم بندی آن یک امتیاز منفی برایش می‌آورد، اما کوچکی اندازه‌اش باعث می‌شود که جای کمی را اشغال کند.

قرار است PS4 اوایل تابستان امسال راهی بازار شود، به همین دلیل متاسفانه هنوز چیز زیادی درباره بدنه دستگاه نمی‌دانیم. ایکس‌باکس وان ظاهر پرزرق و برق یک پخش‌کننده بلو‌ ـ‌ ری را دارد که با پراکندگی تصادفی رنگ نقره‌ای گران​قیمت جلوه می‌کند.

‌برنده: وی یو

‌بازی‌ها

بازی‌های وی یو تنها برای سرگرمی طراحی شده و عمرشان کوتاه است. بازی‌های PS4 طوری طراحی شده‌اند که برای زمانی طولانی شما را علاقه‌مند نگه دارند تا نگارش جدید آن بازی‌ها منتشر شود. بازی‌های ایکس‌باکس وان قدیمی هستند و هنوز عناوین جدید و درخود توجهی ارائه نشده است. آن‌طور که تا به حال اعلام شده بازی‌های ایکس‌باکس 360 را هم پشتیبانی نمی‌کند.

برنده: PS4

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها