مشکلات ترکیه نتیجه اقدامات ناشیانه دولت اردوغان است

مخالفان دولت اسلامگرای ترکیه، بی‌رحم و فرصت طلب

مشکلات ترکیه نتیجه اقدامات ناشیانه دولت اردوغان است؛ مداخله‌های دولت ترکیه در امور همسایگان و آسیب‌پذیری‌های اقتصادی و سیاسی باعث شده که هر نوع سوژه‌ای در ترکیه زمینه تبدیل شدن به تنش و بحران را داشته باشد؛ بنابر این با همسو شدن دولت ترکیه با غرب در حمایت از ناآرامی‌های سوریه و عراق و عوارض اقتصادی و سیاسی آن برای مردم ترکیه، تحریک پذیری در فضای داخلی آن کشور ایجاد دشه است.
کد خبر: ۵۶۹۴۵۹
مخالفان دولت اسلامگرای ترکیه، بی‌رحم و فرصت طلب

البته غربی ها از یک سو به دنبال استفاده ابزاری از دولت ترکیه برای حمایت از عملیات تروریستی در سوریه و فشار به عراق و از سوی دیگر به دنبال تضعیف اسلامگرایان در درون ترکیه هستند؛ به عبارت دیگر با نقشه غربی‌ها ترکیه امروز در دو دام بزرگ داخلی و خارجی گرفتار شده است.

رفتارهای مداخله جویانه ترکیه علیه سوریه و عراق و ایفای نقش ابزاری این کشور برای غرب، در تزلزل داخلی اسلامگرایان و بروز تنش‌های اجتماعی و سیاسی مؤثر خواهد بود، چون مخالفان اسلامگرایان از هر سوژه درست یا نادرست برای شکست دولت اسلام‌گرای اردوغان استفاده خواهند کرد.

دخالت‌های دولت ترکیه در امور همسایگان بر فشار اقتصادی در داخل و نارضایتی‌های مردمی خواهد افزود؛ از همین رو دولت ترکیه به جای واکنش پلیسی و سرکوبگرانه در برابر مردم باید در رویکردهای منطقه‌ای خود تجدید نظر کند؛ بدون تغییر در مناسبات ترکیه با همسایگان و تمرکز در صیانت از استقلال سیاسی در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب، دولت ترکیه در آسیب مضاعف و دام سقوط خواهد افتاد.

فائق آمدن بر چالش‌های سیاسی داخلی پس از موفقیت اسلامگرایان در ترکیه مستلزم ابزار نشدن برای غربی‌ها در داخل و خارج این کشور است؛ زیرا غرب با استفاده از دولت اسلام‌گرای اردوغان به دنبال سقوط اسلامگرایان و استفاده ابزاری از دولت ترکیه در مقابله با بیداری اسلامی و جبهه مقاومت ضد صهیونیستی است.

دولت اردوغان برای عبور از تنش‌های داخلی و مقابله با بحران‌های منطقه‌ای باید در سیاست‌های خارجی خود تجدید نظر جدی کند.

رضا طلایی نیک- کارشناس مسائل سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها