زاویه دید

مدیریت هوشمند زمان

یکی از تفاوت‌های بارز این دوره از مناظره‌ها با دوره پیش مجهز بودن استودیو به قابلیتی به نام «زمان‌سنج هوشمند» بود. این دستگاه که از آن با عنوان «سامانه هوشمند صوتی انتخاباتی» نیز یاد می‌کنند به مجری کمک می‌کرد تا بفهمد هر یک از نامزدها چند دقیقه صحبت کرده‌اند و چند دقیقه از وقتشان باقی مانده است.
کد خبر: ۵۶۹۳۳۸

زمان سنج هوشمند همچون یک ناظر عادل و آگاه همه زمان‌ها را با دقت هزارم ثانیه محاسبه می‌کرد و مراقب بود که در میزان استفاده از قاب تلویزیون حق هیچ فردی ضایع نشود و همه در فرصت و شرایطی برابر با دیگران رقابت کنند.

معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی با تولید این سامانه گام بلندی در جهت ارتقای کیفیت برگزاری مناظره‌ها برداشت و ثابت کرد با بهره‌گیری از امکانات دیجیتال، قالب و ساختار یک برنامه چقدر حساب شده‌تر می‌شود.

البته مساله زمانبندی و رعایت آن فقط منحصر به مناظره‌های انتخاباتی نمی‌شود. تمامی برنامه‌های تلویزیونی بویژه برنامه‌های زنده و گفت‌وگو محور به‌دنبال آن هستند که از زمان محدودشان به بهترین شکل استفاده کنند. دوستی با لحنی طنز می‌گفت بد نیست زمان‌سنج را جلوی چشم برخی مجریان تلویزیون هم روشن کنند تا آنها بفهمند در کل برنامه چقدر پرحرفی کرده اند! این شوخی مربوط به مجریانی است که بدون در نظر گرفتن صبر و حوصله مخاطب مدام صحبت می‌کنند و بدیهیات را توضیح می‌دهند یا این که خودشان را در همه زمینه‌ها کارشناس می‌دانند و درباره موضوعات آن قدر نظر می‌دهند که آقا یا خانم کارشناس پیش آنها کم می‌آورد.

یک مجری موفق می‌داند که چطور باید زمان برنامه را بین افراد مختلف و موضوعات متنوع تقسیم کند. بارها در برنامه‌های زنده شاهد بوده‌ایم که زمان برنامه رو به اتمام بوده و مهمانان عنوان کرده‌اند که همه حرف‌هایشان باقی مانده و در این زمان اندک نمی‌توانند حق مطلب را ادا کنند.

جالب است که همین مهمان‌ها دقایق اولیه بحث را با تعارف و حرف‌های کلیشه‌ای می‌گذرانند و چند دقیقه طول می‌کشد تا به اصطلاح موتورشان روشن شود. در این مواقع مجری وظیفه دارد که اظهارنظرها را به سمت موضوع مورد بحث هدایت کند و مدیریت زمان را به عهده بگیرد.

برگزاری مناظره‌های اخیر می‌تواند فرهنگ مدیریت درست زمان را برای مهمانان، مجریان و برنامه‌سازان کارهای گفت‌وگو محور تلویزیون جا بیندازد. مدیریتی که حکم می‌کند برای بیان حرف‌های نامحدود در زمانی محدود برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد.

احسان رحیم‌زاده / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها