معمولا فیلمهای اکشن یا ماجراجویانهای که حال و هوایی پرتحرک و پرتنش دارند، میتوانند در چنین فاصله زمانی کوتاهی، به فروشی بالای صد میلیون دلار دست پیدا کنند.
گتسبی بزرگ طی دو هفته اکران عمومی در حدود 50 کشور جهان هم موفق به فروشی 85 میلیون دلاری شد.
با اضافه کردن فروش 125 میلیون دلاری فیلم در آمریکای شمالی (پس از 17 روز نمایش عمومی) فروش کلی جهانی آن به مرز 200 میلیون دلار رسید.
منتقدان سینمایی ـ که نسبت به این فیلم دیدگاههای متفاوت و گاه متضادی دارند ـ این موفقیت کلان را یک پیروزی برای سینمای مستقل و غیرمتعارف ارزیابی میکنند البته آنها به این نکته مهم اشاره میکنند که حضور لئوناردو دیکاپریو در فیلم را نباید نادیده گرفت.
به باور آنها، این بازیگر یکی از دلایل مهم حضور شمار بالایی از تماشاگران در سالنهای نمایشدهنده فیلم بوده است.
دیکاپریو سالهاست با پروژههای غیرمتعارف و روشنفکرانه همکاری دارد و سخت در تلاش است خود را به عنوان یک بازیگر متفاوت معرفی کند.
گتسبی بزرگ اولین بار در جشنواره بینالمللی فیلم کن به صورت کامل به نمایش درآمد. این فیلم به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره انتخاب شد، ولی حضورش در بخش مسابقه موفقیت و دستاوردی برایش نداشت.
بسیاری از منتقدان سینمایی در کن، گتسبی بزرگ را نپسندیدند و در همان شروع کار جشنواره، بسیاری گفتند وی شانس زیادی برای دریافت جایزه از جشنواره ندارد. البته باز لورمن هم منتقدان را بیپاسخ نگذاشت و در مصاحبهای گفت به نظر آنها اهمیت خیلی زیادی نمیدهد، زیرا فیلم را برای تماشاگران معمولی ساخته و آنها هم فیلم او را پسندیده و از آن استقبال خوبی کردهاند.
گتسبی بزرگ اولین فیلم سهبعدی این فیلمساز است. آیا سهبعدی بودن این فیلم، در موفقیت مالی آن سهم و نقشی داشته است؟ تماشاگران امروزی سینما هم میدانند پیش از این، یک بار سال 1974 قصه کتاب کلاسیک پرخواننده و معروف اف اسکات فیتزجرالد به صورت فیلم سینمایی درآمده است.
یان ساندول، نویسنده و منتقد سینمایی میپرسد آیا میتوان گذشتهها را تکرار کرد؟ و خودش پاسخ میدهد تحت شرایط خاصی (و توسط افراد خاصی) میتوان چنین کاری انجام داد.
توبی مگوآئر، کری مولیگان، بن کینگرلی و آمیتاب باچان، همبازی دیکاپریو در نسخه جدید و دوبارهسازی شده گتسبی بزرگ حضور دارند. باز لورمن نه فقط برای منتقدان و تماشاگران سینما، که برای جشنواره کن هم چهره شناختهشدهای است.
«مولن روژ» او سال 2001 افتتاحکننده جشنواره بود و «اتاق رقص» اولین ساخته بلند سینماییاش هم، اولین نمایش بینالمللی خود را در بخش نوعی نگاه این جشنواره سال 1992 داشت. گتسبی بزرگ، هم مثل مولن روژ قرار بود در ایام کریسمس اکران عمومی شود، ولی تا ماه می نمایش آن به تعویق افتاد.
همکاری مشترک تازه لورمن با دیکاپریو، باعث شده فیلم او در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی پرفروشترین باشد. میان کشورهای نمایشدهنده فیلم در خارج از آمریکا، این تماشاگران انگلیسی بودهاند که بیشترین پول را برای تماشای آن پرداختهاند.
چهارمین فیلم بلند سینمایی لورمن در این کشور اروپایی، 50 میلیون دلار فروش کرده است. موفقیت این فیلم در حالی نصیب آن میشود که درام تاریخی پرسروصدای لورمن «استرالیا» با وجود حضور نیکول کیدمن و هیوجکمن، نتوانست به رقم بالای فروش در سینماهای کشورهای مختلف جهان دست پیدا کند.
تولید گتسبی بزرگ به شیوه سهبعدی، یکی از نکاتی است که سخت مورد توجه منتقدان سینمایی قرار گرفته است.
این فیلم پس از اکران عمومی بسیار موفق نسخه سهبعدی «زندگی پای» روی پرده سینماها رفت.
جالب این که فیلم «آنگ لی آسیاییتبار» هم، فیلمنامه خود را از یک اثر موفق ادبی گرفته و یک اقتباس ادبی بود.
فروش جهانی 608 میلیون دلاری زندگی پای مبین این نکته است که محصولات سهبعدی در صورتی که قصه و جلوههای ویژه سطح بالایی داشته باشند، میتوانند بخش بزرگی از تماشاگران را به سالنهای نمایش بکشانند حتی اگر این فیلمهای سهبعدی مثل دو فیلم اخیر موضوعاتی جدی هم داشته باشند، باز مورد پسند عموم تماشاگران قرار خواهند گرفت.
حالا تحلیلگران اقتصادی سینما چشم به گتسبی بزرگ دوختهاند تا ببینند این فیلم میتواند موفقیت کلان زندگی پای را تکرار کند یا این که درام روانکاوانه و پرتنش آنگلی همچنان پیشتاز این جریان باقی خواهد ماند یا خیر.
زندگی پای با وجود جلوههای ویژه تصویری هیجانانگیز خود بازیگر مشهوری را در نقش اصلی نداشت، اما گتسبی بزرگ از این مزیت استفاده خوب و درستی کرده است.
این فیلم، همکاری تازه و دوباره باز لورمن با لئوناردو دیکاپریو پس از رومئو و ژولیت (2001) است. دیکاپریو بازیگری است که با وجود بازی در فیلمهای متفاوت و غیرمتعارف روشنفکرانه، نامی آشنا در جدول گیشه نمایش فیلمهاست و با مبادلهای به نام فروش بالا و خوب، غریبه نیست.
ساخت گتسبی بزرگ با حرف و حدیثهای زیادی همراه بود. یکی از مهمترین جنجالهایی که پیرامون این فیلم به وجود آمد، بحث حضور بنافلک در یکی از نقشهای مهم آن بود.
با آن که افلک بسیار مایل بود در نقش تام بوچانان (یکی از شخصیتهای مکمل قصه فیلم و نه نقش اصلی) بازی کند، اما باز لورمن با حضور وی در فیلم مخالفت کرد. از آنجا که افلک اعلام کرده بود قصد ساخت فیلم ضدایرانی آرگو را دارد، لورمن مایل نبود او در فیلمش بازی کند.
لورمن بر این باور بود که حاشیههای منفی مربوط به آرگو میتواند تاثیراتی منفی روی گتسبی بزرگ او بگذارد. به همین دلیل، او به اطلاع تهیهکنندگان فیلم در کمپانی برادران وارنر رساند که حاضر به قبول حضور افلک در فیلم نیست.
به دنبال اعتراض لورمن، برادلی کوپر و لوک ایوانز نامزد بازی در نقش تام بوچانان شدند و بالاخره این نقش به جوئل ادگرتون رسید. بن افلک هم برای این که خودش را از تک و تا نیندازد، همزمانی تولید گتسبی بزرگ با یکی از فیلمهایش را بهانه کرد و گفت نمیتواند در فیلم لورمن بازی کند!
منبع: ورایتی
مترجم: کیکاوس زیاری
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اسماعیل حلالی در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید به مناسبت هفته بزرگداشت شهدا در گفتوگوی اختصاصی با روزنامه «جامجم» مطرح کرد
در پانزدهمین سالگرد تأسیس شبکه مستند سیما با حسین زارعزاده گفتوگو کردیم