عرضه دستگاهی برای شناسایی گازهای خطرناک

کشف مواد مخدر با دستگاه ایرانی

پژوهشگران شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بر اساس شتاب یون‌ها دستگاهی را برای شناسایی گازهای خطرناک عرضه کردند و نوع دیگر این دستگاه با قابلیت کشف مواد مخدر مورد استفاده پلیس مبارره با مواد مخدر قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۶۶۷۴۷
کشف مواد مخدر با دستگاه ایرانی

محمود تبریزچی، مجری طرح نام دستگاه عرضه شده را دستگاه طیف سنج تحرک یونی دانست و گفت: این دستگاه که کاربرد آزمایشگاهی دارد تماما در داخل کشور طراحی و ساخته و فناوری آن بومی شده است.

وی با بیان اینکه این دستگاه برای آنالیز و شناسایی سموم در مواد غذایی، بررسی کیفیت آب و شناسایی گازهای سمی چون «VOC» به کار برده می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر فناوری این دستگاه از نظر رزولوشن و حد تشخیص در حدی است که قابل رقابت و در برخی موارد از نمونه خارجی بالاتر است.

«تبریزچی» با اشاره به عملکرد دستگاه طیف سنج یونی، خاطرنشان کرد: این دستگاه مشابه دستگاه اسپکترومتر است با این تفاوت که پمپ خلاء ندارد.موادی که برای شناسایی مورد مطالعه قرار می‌گیرد یونیزه می‌شود که برای این منظور یون‌ها در محیط الکتریکی شتاب داده می‌شوند.

وی با تاکید براینکه از روی سرعت یون‌ها می‌توان یون‌ها را شناسایی کرد، توضیح داد: زمان پرواز یون‌ها نشان دهنده اندازه و جرم یون‌ها است به این ترتیب که یون‌های سنگین کند و یون‌های سبک تندتر حرکت می‌کنند بر این اساس می‌توان گونه‌های مختلف یون‌ها را شناسایی کرد.

تبریزچی با بیان اینکه این دستگاه برای انجام آزمایشگاه‌های مناسب برای مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها است، یادآور شد: علاوه بر آن از این دستگاه می‌توان در صنعت بهره برد و در حال حاضر در یکی از بخش‌های صنایع نظامی این دستگاه مورد استفاده قرار گرفته است.



وی همچنین از کاربردی شدن نوع خاصی از این دستگاه در نیروی انتظامی خبر داد و اظهار داشت: نوع دیگری از این دستگاه که دارای حساسیت بالایی است برای کشف مواد مخدر در پلیس مبارزه با مواد مخدر مورد استفاده قرار کرفته است.

به گفته این محقق، پلیس مبارزه با مواد مخدر در کلیه استان‌ها از این دستگاه استفاده می‌کنند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها