اسکواش؛ از‌ ورزشی ناشناخته تا نامزدی ‌حضور در المپیک

اسکواش، ورزشی راکتی است که از واژه‌های انگلیسی squeeze together و crush نشات گرفته است. این ورزش راکتی به صورت تک‌نفره (دو بازیکن) و دونفره (چهار بازیکن) در زمینی کاملا احاطه‌شده با دیوارهای معمولا شیشه‌ای بازی می‌شود. شیشه‌ای بودن دیوارها، تماشای بازی توسط تماشاگران را امکان‌پذیر می‌کند.
کد خبر: ۵۶۶۶۶۱
اسکواش؛ از‌ ورزشی ناشناخته تا نامزدی ‌حضور در المپیک

در مسابقه‌های بین‌المللی دیوارهای بیشتری از جنس شیشه در نظر گرفته می‌شود.

یکی از دشواری‌های اسکواش این است که برخلاف دیگر ورزش‌های راکتی، توپ در اغلب اوقات از پشت سر بازیکن می‌آید. اسکواش با توپ و راکت مخصوص بازی می‌شود. هدف اصلی این بازی، ضربه‌ای به توپ است که حریف نتواند براحتی ضربه بعدی را به دیوار بزند ‌یا به دشواری واکنش نشان دهد.

این ورزش که در اصل متعلق به انگلیسی‌هاست در سال 1830 در یک مدرسه انگلیسی ابداع شد. پس از این‌که این ورزش در بریتانیا رسمیت پیدا کرد و رقابت‌های زیادی برای آن برگزار شد زمین‌های مخصوص آن نیز ساخته شد.

سال 1911 انگلیسی‌ها قوانین دقیق آن را تدوین کردند و پس از گذشت بیش از صد سال هنوز رقابت‌های مختلف و بین‌المللی اسکواش تقریبا با همان مقررات برگزار می‌شود.

قوانین 112 سال پیش اسکواش همچنان بدون هیچ تغییری در رقابت‌های جهانی و قاره‌ای اعمال می‌شود.

راکتی ناشناخته

اسکواش در میان رشته‌های راکتی ناشناخته‌ترین است، با وجود این اسکواش در سال‌های اخیر فراگیری بیشتری در سطح دنیا پیدا کرد.

روال محبوب شدن و پیشرفت اسکواش آنقدر سریع پیش رفت که در نهایت به یکی از کاندیداهای حضور در المپیک تبدیل شد.

فدراسیون بین‌المللی اسکواش حدود 46 سال پیش تشکیل شد و اکنون نیز 135 عضو دارد، این در حالی است که این فدراسیون در زمان تاسیس تنها هفت عضو داشت.

تولد اسکواش در ایران

اسکواش از سال ۱۳۲۰ با ورود کارکنان انگلیسی شرکت نفت آبادان و ساخت سالن اسکواش برای آنان وارد ایران شد. شهرهای جنوبی ایران از جمله آبادان، اهواز، مسجد سلیمان و تهران ار نخستین شهرهای ایران در راه‌اندازی این رشته بودند.

نخستین فدراسیون اسکواش ایران سال ۱۳۵۳ تاسیس شد، اما بنا به دلایل بسیار زیادی که مهم ترینش ناشناخته بودن اسکواش در ایران و تعداد کم اسکواش بازان بود، پس از یک سال منحل شد اما تغییرات صورت گرفته در سال ۷۲ دوباره به راه‌اندازی این فدراسیون منجر شد.

محبوبیت و افزایش شانس المپیکی شدن

با وجود این‌که اسکواش ایران از کشورهای قدرتمند اسکواش عقب‌تر است، اما فدراسیون اسکواش ایران مدتی سرسختانه به دنبال المپیکی شدن این رشته بود.

تلاش‌های فدراسیون بین‌المللی اسکواش برای المپیکی شدن از سال 2009 آغاز شد که این تلاش سال 2012 به نتایجی قابل‌توجه تبدیل شد یعنی زمانی که اسکواش به همراه چند رشته دیگر کاندیدای حضور در المپیک شد.

در یک نظرسنجی که در سایت کمیته بین‌المللی المپیک انجام شد بسیاری از کاربران رای به حذف بدمینتون از المپیک و جایگزینی اسکواش به جای آن دادند.

جمعیت اسکواش بازان دنیا روز به روز در حال افزایش است، بخصوص در آسیا که اصولا پایگاه قدرتمند برخی از رشته‌های راکتی است.

با این حال هنوز هم انگلستان بیشترین جمعیت اسکواش بازان دنیا را دارد و پس از آن هم کشورهای آسیای شرقی در این زمینه رکورد دار هستند. در حال حاضر در سراسر دنیا بیش از 50 هزار کورت( محفظه مخصوص بازی اسکواش) وجود دارد.

اسکواش از سال 2000 به بعد محبوب و محبوب‌تر شد تا امروز بعد از تنیس، پینگ‌پنگ و بدمینتون پرطرفدارترین رشته راکتی دنیا باشد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که اسکواش را نامزد حضور در المپیک کرد محبوبیت آن در سطح دنیاست.

هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها