بیسبال و سافت‌بال با هم می‌آیند

بیسبال یکی از رشته‌های ورزشی باقدمت دنیاست که به صورت گروهی بازی می‌شود. 9 بازیکن در زمین با چوب و توپ، این بازی هیجان‌انگیز را انجام می‌دهند.
کد خبر: ۵۶۶۶۶۲
بیسبال و سافت‌بال با هم می‌آیند

بیسبال در قرن نوزدهم از ورزش انگلیسی کریکت ریشه گرفت. پس از فراگیر شدن بیسبال در مناطق مختلف دنیا نخستین مسابقه ورزشی مدرن بیسبال در ژوئن 1838 در کانادا برگزار شد.

این رشته نوظهور ورزشی از سال 1860 به بعد حالت حرفه‌ای‌تری به خود گرفت و رقابت‌های بیشتری در سطح دنیا برای آن برگزار شد. ‌

توسعه و فراگیر شدن بیسبال تا آنجا پیش رفت که لیگ این رشته ورزشی در آمریکا از پرتماشاگرترین لیگ‌های ورزشی در دنیا به حساب می‌آید.

در آسیا نیز این ژاپنی‌ها بودند که نخستین لیگ بیسبال موجود در قاره زرد را راه‌اندازی کردند. توسعه روزافزون بیسبال در آسیا و محبوبیت فوق‌العاده آن باعث شد این رشته ورزشی از سال 1994 ـ یعنی همزمان با بازی‌های آسیایی هیروشیما ـ به صورت رسمی وارد این رقابت‌ها شود.

محبوبیت و پیشرفت بیسبال هم‌چنین زمینه‌ای را فراهم کرد تا رشته جدید دیگری به نام سافت‌بال از زیرمجموعه همین بیسبال ایجاد شود.

سافت‌بال، نوع تلطیف شده بیسبال

سافت‌بال بیشتر به عنوان یک ورزش زنانه شناخته می‌شود و به عبارتی نوع تلطیف شده بیسبال است. این رشته، زیرمجموعه بیسبال قرار دارد و از پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی دنیا محسوب می‌شود، به طوری که فقط در آمریکا نزدیک به 40 میلیون نفر سافت‌بال بازی می‌کنند یا حتی به طور تفریحی هم که شده به این رشته می‌پردازند.در دنیا نیوزیلند قوی‌ترین پایگاه سافت‌بال محسوب می‌شود.

فدراسیون بین‌المللی بیسبال و سافت‌بال

پس از این‌که از سال 1920 به بعد بیسبال در گوشه و کنار دنیا محبوبیت بیشتری پیدا کرد، فدراسیون بین‌المللی آن نیز از سال 1938 شکل گرفت.

118 کشور در فدراسیون بین‌المللی بیسبال و سافت‌بال عضویت دارند. براساس آخرین سرشماری‌ها بیش از 35 میلیون نفر در پنج سال اخیر در رقابت‌های رسمی بیسبال در سراسر جهان شرکت کرده‌اند.

با این اوصاف طبیعی است که بیسبال و سافت‌بال به عنوان یکی از رشته‌های پرطرفدار دنیا شانس بسیار زیادی برای حضور در المپیک داشته باشند.

از المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا، دو رشته ورزشی بیسبال و سافت‌بال در تقویم المپیک قرار گرفت و مقررشد رقابت‌های سافت‌بال در گروه بانوان و بیسبال در گروه آقایان برگزار شود، اما در جلسه سال ۲۰۰۵ کمیته بین‌المللی المپیک در سنگاپور برای تعیین میزبانی المپیک ۲۰۱۲، این دو رشته اولین قربانیان سیاست کاهش و جلوگیری از گسترش تعداد ورزشکاران و مسابقات و رشته‌های ورزشی المپیک شده و از برنامه بازی‌های المپیک لندن حذف شدند.

با این اوصاف، بیسبال در آستانه المپیکی‌شدن قرار دارد و در صورت پشت‌سرگذاشتن حریفانش از سال 2020 به رشته‌های المپیکی اضافه می‌شود. نکته جالب اینجاست که بیسبال از سافت‌بال ـ که زیرگروه بیسبال محسوب می‌شود ـ شانس کمتری برای المپیکی‌شدن دارد؛ این نظری است که کارشناسان دارند.

newsQrCode
برچسب ها: کریکت
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها