«گیلبرتو سیلوا» از آمادگی برزیل برای میزبانی و فتح جام جهانی 2014 می‌گوید

برزیل با فوتبال زندگی می‌کند

گیلبرتو سیلوا هافبک وسط برزیلی اسبق آرسنال که مدتی هم در لیگ فوتبال یونان بازی کرد،‌مدتی است به برزیل برگشته و دوباره برای اتلتیکو مینی‌یرو - تیمی که سال‌ها پیش در آن چهره شد - بازی می‌کند. این برزیلی مقاوم و صبور که در سال‌های 2002 تا 2011 مقیم اروپا بود، شاید در این مقطع از عمر ورزشی‌اش و در سی و شش سالگی شانسی برای حضور در دورنهایی جام‌جهانی 2014 نداشته باشد، اما به عنوان یکی از اهالی ایالت میناس گرایس که شهر مینی‌یرو مرکز آن است،‌ حرف‌های زیادی برای گفتن درباره این منطقه و همچنین بلو هوریزونته برای میزبانی از تیم‌ها و مهمانان پرشمار جام‌جهانی بیستم و کمک به این پروژه بزرگ که خرداد و تیر سال آینده به اجرا در می‌آید، دارد. او در مصاحبه پیش رو از خاطرات خود به گونه‌های مختلف یاد می‌کند و از نازل شدن تدریجی فضای جام‌جهانی در مناطق فوق می‌گوید و ادعا می‌کند همه چیز در برزیل برای برگزاری شایسته این رقابت‌ها و البته فتح آن مهیاست.
کد خبر: ۵۶۴۸۱۹

ظاهرا بازگشت‌تان به برزیل، به دلتنگی‌تان برای میناس گرایس پایان بخشیده است.

بدیهی است که این بازگشت برایم بسیار شیرین بوده است. طی اقامتم در اروپا چیزی که بیش از هر مساله دیگری برایش دلتنگ شده بودم، اعضای خانواده و دوستانم بودند. کسانی که همیشه و تا قبل از سفرم به اروپا دور و بر من بودند. من در اروپا بجز دلتنگی برای اقوام و وابستگانم، مشکل حاد دیگری نداشتم و بقیه مسائل را حل می‌کردم.

قطعا مشکل زبان و تکلم به زبان انگلیسی هم در زمان اقامت‌ در لندن آزارتان می‌‌داد.

بله، اوایل اقامتم این چنین بود. در آن زمان در یک هتل ساکن بودم، اما با در اختیار گرفتن خانه‌ای مختص خودم و تامین سایر نیازهای زندگی‌ام بتدریج اوضاع مساعدتر شد و زبان انگلیسی را هم آموختم. این موضوع به من یاری رساند که حتی غذاهایم را نیز که برخی کاملا مطابق میل ما برزیلی‌ها بود، تهیه کنم و غذاهای آماده اروپایی را که چندان نمی‌پسندیدم، سفارش ندهم. در حقیقت خوردن غذاهای محبوبم در خانه، روحیات و شرایط مرا نیز بهتر کرد.

به عنوان یکی از افراد کاملا مطلع از شرایط بلوهوریزونته چه نقاط و مکان‌هایی را در این منطقه برای توریست‌های خارجی در زمان جام‌جهانی بیستم پیشنهاد می‌کنید؟

اگر در روز برگزاری مسابقه‌ها باشد، طبعا محله پامپولیا را پیشنهاد می‌کنم که استادیوم مینی‌رائو هم در آن قرار دارد. طی این سفر می‌توانید رودخانه مقابل منطقه و قایق‌های جالب روی آن و کلیسای قدیمی سن‌فرانسیسکو دواسیس را ببینید. این کلیسا را سال‌ها پیش اسکار نیمایر، طراحی کرده و از جاذبه‌های اصلی توریستی منطقه به حساب می‌آید و برای ورزش‌دوستان هم قطعا جلب‌کننده خواهد بود.

از قدیم اشتیاق اهالی مینی‌یرو به فوتبال چشمگیر بوده است. این طور نیست؟

اشتیاق مردم برزیل به فوتبال وصف‌ناپذیراست. ما سه تیم معروف همچون اتلتیکو مینی‌یرو، کروزیرو و آمه‌ریکا را در لیگ سراسری کشور داریم و هر یک از طرفدارانی بسیار پر و پاقرص بهره می‌گیرند و نه‌تنها با یکدیگر رقابتی شدید برای پیشتازی در این منطقه دارند بلکه در لیگ با سایر تیم‌ها هم بشدت می‌جنگند. شما باید روزهایی را که مسابقه‌ها در این منطقه جریان دارد، ببینید تا شور و هیجان واقعی و فراوان مردم را حس کنید.

آیا از اولین باری که در استادیوم مینی یرو بازی کردید، خاطره روشنی دارید؟

بله، سال 1996 بود و برای تیم جوانان باشگاه آمه‌ریکا مینی‌یرو بازی می‌کردم و دیداری که صحبتش را می‌کنم، برابر کروزیرو در فینال مسابقات قهرمانی جوانان باشگاه‌های ایالت مینی‌یرو بود. ما آن بازی را در مجموع دو دیدار رفت و برگشت فتح کردیم، ولی همه تماشاگران برای دربی پرطرفدار اتلتیکو مینی‌یرو ـ گره‌میو که دقایقی بعد از مسابقه ما برگزار می‌شد، به آنجا آمده بودند.

از آنجا که در این محل چند بازی جام جهانی 2014 هم برگزار می‌شود، بهترین خاطره‌تان را از این منطقه بگویید.

چهار سال بعد از تاریخی که صحبتش را کردیم، مثال می‌زنم. سال 2000 من که به اتلتیکو مینی‌یرو کوچ کرده بودم ، با این تیم فینال فوتبال ایالت مینی‌یرو را برابر کروزیرو برگزار کردیم و برنده شدیم. آن روز 84 هزار تماشاگر در استادیوم حاضر بودند.

تیم ملی برزیل دیر یا زود چند بازی جدید در بلو هوریزونته خواهد داشت. آیا شرایط در آنجا ایده‌آل خواهد بود؟

اهالی مینی‌یرو عاشق دیدن بازی‌های تیم ملی برزیل در این محل هستند و آنها در چنین زمان‌هایی تمام رقابت‌های داخلی و باشگاهی را کنار می‌گذارند و شعار به سود هیچ تیم باشگاهی نمی‌دهند و فقط از سله‌سائو حمایت می‌کنند.

آیا با این حمایت‌ها برزیل قادر است جام جهانی پیش‌رو را فتح کند؟

همه ما امیدواریم که این اتفاق بیفتد و بازگشت لوئیس فیلیپه اسکولاری به پست سرمربیگری تیم ملی کشورمان، این امید را تقویت کرده است.

سایت فیفا / مترجم: وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها