می‌گویند بعضی از حرف‌ها را آن‌قدر باید گفت که به اصطلاح «ملکه ذهن» شود و برای همیشه در فکر و یاد انسان بماند اما معلوم نیست که چرا برخی افراد تلاش می‌کنند تا یک حرف حساب و منطقی در ذهنشان جای نگیرد؟!
کد خبر: ۵۶۳۵۹۴
دو کلمه حرف حساب

موضوع توقف کالا در گمرک از جمله حرف‌هایی است که با وجود توضیح چندباره آن، باز هم از سوی عده‌ای از افراد در محافل و رسانه‌های ارتباط‌جمعی مطرح می‌شود.

بیان ساده، روشن و شفاف در این مورد آن است که همه کالاهای وارده به کشور تا زمانی که به گمرک اظهار نشده، یعنی وارد سیستم گمرکی نشده باشد، «کالای گمرک نشده» محسوب می‌شود، این‌گونه کالاها تا مدت زمان قانونی چنانچه در محوطه بندری یا گمرکی بماند قابل ترخیص نیست و گمرک نمی‌تواند هیچ‌گونه اقدامی برای ترخیص آنها انجام دهد. حتی زمانی که کالا به گمرک اظهار می‌شود اگر مجوزهای لازم از جمله ثبت سفارش، استاندارد، قرنطینه، بانک و سایر مجوزها ارائه نشود و پرداخت حقوق ورودی صورت نگیرد، قابل ترخیص نیست.

بنابراین اظهاراتی که هر از چندگاه با مضامینی همچون «توقف کالا در گمرک»، «عدم ترخیص کالا از سوی گمرک»، «کالاها در انبارهای گمرک مانده» و نظایر آن مطرح می‌شود، در بسیاری از موارد ربطی به وظایف و اختیارات گمرک ندارد.

گمرک بارها اعلام کرده است که این سازمان به عنوان مرزبان اقتصادی کشور، مجری قوانین و مقررات وضع شده و تنها مرجع کنترل ورود و خروج کالا در مرزها است و طبق قانون چنانچه صاحبان کالا پس از ورود کالاهایشان به کشور از طریق مرزهای زمینی، دریایی و هوایی، حقوق ورودی متعلقه کالا و در صورت نیاز، مجوزهای گوناگون از جمله قرنطینه، بهداشت، استاندارد و ثبت سفارش را به گمرک ارائه دهند، کالا در کوتاه‌ترین زمان و در پاره‌ای مواقع در همان روز از گمرک ترخیص می‌شود.

با این حساب تعلل و تأخیر در ترخیص کالاها به هیچ‌وجه متوجه گمرک نیست. شاید لازم باشد بار دیگر به اطلاع همگان برسانیم که سیاست و هدف اصلی گمرک، تسهیل و روان‌سازی تشریفات گمرکی مربوط به ترخیص کالا، ایجاد تسهیلات برای ذی‌نفعان بخصوص واحدهای تولیدی و مشارکت فعال در رونق فعالیت‌های اقتصادی کشور است. با این نگاه چگونه ممکن است گمرک در انجام تشریفات ترخیص کالا درنگ کند؟.

عباس معمارنژاد - رئیس​کل گمرک ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها