مدیران رادیو سلامت از اهداف و رویکردهای این شبکه رادیویی می‌گویند

وقتی رادیو معاینه می‌کند

رادیو سلامت، مرجع قابل اعتماد در همه حوزه‌های مرتبط با سلامت فردی و اجتماعی است که متناسب با مقتضیات فرهنگی و متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی ـ ایرانی بسترساز ارتقای دانش سلامت جامعه است.
کد خبر: ۵۶۱۵۶۷

علیرضا بهفر، مدیر رادیو سلامت درباره رویکرد این شبکه رادیویی می‌گوید: اساس کار ما در رادیو سلامت، افزایش مخاطب و مأموریت کمی ما، ارتقای دانش سلامت مردم است، زیرا ما یک شبکه تخصصی هستیم.

وی ادامه می‌دهد: براساس تعریف بین‌المللی، سلامت بر چهار پایه سلامت جسم، اجتماع، معنوی و روانی تعریف شده و گروه‌های برنامه‌ساز رادیو سلامت به منظور رسیدن به اهداف تعیین شده این شبکه رادیویی، براساس اطلس محتوایی که برای هر گروه تعریف شده، می‌کوشند برنامه‌های این شبکه رادیویی با ساختاری جدید، جذاب، تفریحی و خارج از قالب برنامه‌های کارشناس‌محور، اطلاعات مورد نیاز جامعه را به مخاطبان منتقل کند. البته رویکرد ما این است که پیام در قالبی جذاب و مفرح ارائه شود تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

بهفر به این نکته اشاره می‌کند که دست‌اندرکاران این شبکه رادیویی از فرصت نمایشگاه کتاب برای ارتباط نزدیک‌تر با مردم و نظرخواهی از آنها استفاده کرده‌اند.

او در این زمینه می‌گوید: در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گروه‌های برنامه‌ساز رادیو سلامت در غرفه این شبکه رادیویی با مردم ارتباط چهره به چهره داشتند و نظر مخاطبان درباره برنامه‌ها جمع‌آوری شد.

مدیر رادیو سلامت می‌افزاید: سال گذشته تجربه خوبی در برگزاری برنامه‌‎های تفریحی و مسابقه با مشارکت شهرداری‌ها برای اجرای برنامه در پارک‌ها داشتیم که با استقبال مردم مواجه شد و امسال هم از اوایل خرداد، شاهد اجرای چنین برنامه‌هایی در اماکن عمومی هستیم. در ضمن برنامه‌های محیطی شامل کنگره‌ها و سمینارها نیز هست.

وی درباره هدف این شبکه رادیویی می‌گوید: به طور کلی هدف رادیو سلامت جذب مخاطب جدید و حفظ مخاطبان قدیمی است و از آنجا که مخاطب، سرمایه اصلی رسانه است، تلاش می‌شود با مخاطبان عام و خاص رادیو سلامت بیشتر ارتباط چهره به چهره داشته باشیم تا از نظر و پیشنهاد آنها در برنامه‌سازی استفاده شود. همین جا لازم می‌دانم از زحمات دکتر صوفی، معاون صدا درخصوص رفع مشکلات و همکاری‌های لازم برای ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های رادیو سلامت قدردانی کنم.

بهفر می‌گوید: امسال برنامه‌های رادیو سلامت 24 ساعته می‌شود و از طریق موج FM پوشش صدای رادیو سلامت که اکنون 70 درصد کشور را دربرمی‌گیرد، سراسری خواهد شد. در ضمن از طریق دستگاه ست‌آپ‌باکس روی موج 57 صدای رادیو سلامت شنیده می‌شود.

تعامل با مخاطب

صدیقه اعتماد سعید، مدیر طرح و برنامه رادیو سلامت نیز درباره برنامه‌های این شبکه رادیویی می‌گوید: برنامه‌های رادیو سلامت براساس نیاز و تقاضای مخاطب ارائه می‌شود و به همین دلیل از طریق سایت رادیو سلامت و روابط عمومی این شبکه رادیویی، با مردم در تعامل هستیم تا پاسخگوی خواسته‌های جامعه هدف باشیم. سلامت یک سرمایه است که با افزایش دانش، حفظ می‌شود و این مساله محقق نمی‌شود مگر این که از منابع معتبر، اطلاعات درست دریافت شود.

او می‌گوید: با توجه به فصل امتحانات و افزایش استرس در این روزها، مهندسی پیام رادیو سلامت در سه ماه اول سال به این حوزه و چگونگی کاهش و کنترل استرس اختصاص دارد. در ضمن همزمان با تعطیل شدن مدارس در فصل تابستان، برنامه‌های تبیینی برای اوقات فراغت در زمینه مهارت‌های زندگی ارائه خواهد شد.

فقط به بیماری‌ها نمی‌پردازیم

سیدسعید مجید زنوزی، مدیر گروه سلامت جسم و پیشگیری رادیو سلامت نیز در مورد برنامه‌های این گروه می‌گوید: هم‌اکنون ده عنوان برنامه در این گروه تهیه می‌شود و براساس شرایط و مقتضیات به موضوعات گوناگونی در حوزه سلامت، مراقبت و پیشگیری از بیماری‌ها می‌پردازد. در برنامه‌های این گروه، یکی از اهداف ما امید دادن و اطلاع‌رسانی صحیح و مناسب است. متاسفانه برخی‌ها فکر می‌کنند در برنامه‌ها فقط در مورد بیماری صحبت می‌شود که این تصور نادرستی است، زیرا همیشه گفته می‌شود پیشگیری بهتر از درمان است. برای نمونه، همزمان با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان درباره تغذیه و رژیم‌های غذایی مناسب، ورزش‌های مناسب این ایام و شیوه استفاده برخی داروها در سحر و افطار صحبت می‌شود. همچنین در برنامه «زاویه پنهان» در مورد تبلیغات نادرست رسانه‌های داخلی و خارجی اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

زنوزی ادامه می‌‌دهد: در برنامه «فردای بهتر» که ساعت 20 و 30 دقیقه چهارشنبه‌ها پخش می‌شود و ساختار مناظره‌ای دارد، با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری، رویکرد برنامه انتخاباتی شده و درخصوص چالش‌های نظام سلامت کشور با کارشناسان و دست‌اندرکاران در مورد دستاوردهای نظام سلامت و این که چرا در کشور ما جایگاه سلامت در بین شعارهای انتخاباتی کاندیداها جزو اولویت‌ها نیست، گفت‌وگو می‌شود. در برنامه فردای بهتر تلاش می‌شود کاندیداها به موضوع سلامت و نظام سلامت کشور توجه بیشتری بکنند و کاندیداها سلامت را اولویت شعار انتخاباتی خود قرار دهند. هدف ما این است تا ذهن کاندیداها را به این سمت سوق دهیم که سلامت کشور عاملی مهم و تاثیرگذار در برنامه‌ریزی‌های آینده کشور است.

توسعه با خانواده سالم

مهناز خرم‌رودی، مدیر گروه سلامت روان و خانواده رادیو سلامت نیز درباره فعالیت گروه زیرمجموعه خود چنین می‌گوید: رویکرد برنامه‌های این گروه، آرامش‌بخشی، چگونگی رسیدن به آرامش و سازگاری افراد است. ما معتقدیم با خانواده سالم به توسعه می‌رسیم و برای دستیابی به این هدف باید معیارها را به مخاطب منتقل کنیم. به همین منظور برنامه‌های این گروه با هدف آموزش شیوه‌های تعامل و ارتباط با دیگران در برخورد با مسائل گوناگون و شرایط متفاوت اجتماعی، تحلیل روابط متقابل، آموزش روش‌های ارتباط و ابراز محبت و پرهیز از خشونت، حفظ بهداشت روان، ترویج فرهنگ مشاوره و افزایش دانش و مهارت‌های زندگی طراحی شده است. این اهداف در قالب برنامه‌های مختلفی همچون سایبان آرامش، همراه، رادیو کارگاه، زندگی جاری است، برنامه کودک من (که در این برنامه مهارت‌های آموزشی برای تربیت کودک به والدین داده می‌شود) و چند برنامه دیگر ارائه می‌شود.

خرم‌رودی ادامه می‌دهد: از اول خرداد برنامه «رنگین کمان» با هدف آموزش مهارت به کودکان پخش می‌شود. به طور کلی سعی داریم به صورت کاملا تخصصی و علمی همراه با شادی و نشاط در کنار خانواده‌ها باشیم تا به خانواده سالم و در پی آن جامعه سالم برسیم.

دعوت به یک روز خوب

حسن آقاجانی، مدیر گروه سلامت معنوی و سبک زندگی سالم رادیو سلامت می‌گوید: برنامه‌های رادیو سلامت هر روز ساعت 6 بامداد بعد از تلاوت قرآن کریم با برنامه سرآغاز که کاری از این گروه است، شروع می‌شود. مدت زمان این برنامه 8 دقیقه است و هر روز بجز روزهای تعطیل در قالب پیامی عرفانی ـ اجتماعی، مخاطبان را به شروع یک روز خوب دعوت می‌کند. در ضمن برنامه‌های ویژه اذان ظهر و مغرب رادیو سلامت نیز کار این گروه است که از اواخر سال گذشته برنامه «تا بیکران» ویژه اذان ظهر با ساختاری شاد و مفرح تولید و پخش می‎‌شود.

آقاجانی همچنین از شروع یک برنامه جدید خبر می‌‌دهد و می‌گوید‌: از هفته گذشته برنامه جدیدی به نام «یه وقت برای زندگی» روی آنتن رفته که این برنامه با همکاری دو تیم برنامه ساز که یک هفته در میان کار می‌کنند، ارائه می‌شود و در قالب برنامه‌ای شاد و آموزنده که دارای بخش‌های طنز است، هر روز از ساعت 19 و 30 دقیقه به مدت یک ساعت زنده پخش می‌شود.

راهکارهای ارتباط با مخاطب

محمدرضا ابراهیمی، مشاور مدیر شبکه و مدیر روابط عمومی رادیو سلامت می‌گوید: با توجه به اهمیت روابط عمومی و این که پل ارتباطی با مخاطبان است و توصیه‌های دکتر صوفی، معاون صدا مبنی بر این که مخاطب سرمایه اصلی رسانه و دارای جایگاه ویژه‌ای است، در روابط عمومی رادیو سلامت به منظور ارج نهادن به نظر مخاطبان و تعامل بیشتر با آنها از طریق تلفن گویا 27860102، سامانه پیامکی 30000103 و 30000102 همچنین سایت www.radiosalamat.ir و شماره تلفن روابط عمومی 22652385 با شنوندگان رادیو سلامت در ارتباط هستیم تا نظرها و پیشنهادهای آنها به مدیران و برنامه‌سازان منتقل شود. آنها با مراجعه به سایت می‌توانند اطلاعات کاملی در مورد برنامه‌های این شبکه، خبرهای علمی و پزشکی روز که در بخش‌های خبری رادیو سلامت به اطلاع شنوندگان می‌رسد همچنین با دیگر بخش‌های سایت همچون چهره‌های سلامت، مسابقه، تاریخ برگزاری همایش‌ها و کنگره‌ها و دانستنی‌های پزشکی نیز آشنا شوند. در ضمن در بخش مشاوره و پاسخگویی به سوالات پزشکی آنها پاسخ مناسب داده می‌شود.

ابراهیمی در مورد حضور رادیو سلامت در نمایشگاه کتاب تهران می‌گوید: در غرفه رادیو سلامت با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و نظام پرستاری طرح پایش سلامت بزرگسالان بالای 30 سال و طرح غربالگری بینایی‌سنجی به صورت رایگان انجام شد. در ضمن مسابقه نمایش‌نویسی طنز با موضوع سلامت داشتیم که در پایان به ده اثر برگزیده جوایزی اهدا شد.

کیهان رویایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها