عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح چهارشنبه

بیم از تکرار نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۸۴

عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح یکشنبه

یارانه ایرانی‌ها نصف می‌شود

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون بحث داغ یارانه‌ای،آمریکا خط می‌داد بن لادن اجرا می‌کرد،واکنش به سخنان وزیر اطلاعات،یارانه ایرانی‌ها نصف می‌شود،حرف‌های احمدی‌نژاد دیگر خریدار ندارد،چراغ سبز مجلس به افزایش یارانه‌،علی مطهری:فرصت آزمون و خطا نداریم،کاهش اعتبارات یارانه نقدی و... که برخی از ا»ها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۵۹۹۹۱
یارانه ایرانی‌ها نصف می‌شود

قانون:یارانه ایرانی‌ها نصف می‌شود

در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی یارانه پرداختی به هر ایرانی به 25 هزار تومان کاهش خواهد یافت . به گزارش خبرنگار قانون، در صورتی که دولت تمایلی به کاهش حجم یارانه‌های نقدی نداشته باشد باید به حذف اجباری حداقل سه دهک درآمدی از فهرست دریافت یارانه نقدی تن بدهد . این اتفاق بدان دلیل رخ داده است که اعتبار لازم برای پرداخت یارانه نقدی در سال آینده در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی 22 هزار و 500 میلیارد تومان تعیین شده است و این بدان معنی است که با توجه به جمعیت یارانه بگیر ایران باید دولت از میان دو راه کاهش حجم یارانه‌ها یا حذف برخی گروه های درآمدی از فهرست یارانه بگیران تن دهد.

ریزش چند میلیونی یارانه‌بگیران

بر اساس این گزارش در حال حاضر با توجه به اینکه از جمعیت 76 میلیون نفری ایران، 73 میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند هر ماه چیزی در حدود 3 هزار و 321 میلیاردتومان بابت یارانه ایرانی‌ها از سوی دولت به صورت نقدی به حساب شهروندان واریز می‌شود. این در حالی است که در لایحه بودجه سال جاری مبلغ اختصاص یافته برای یارانه نقدی کمتر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته در قانون بودجه سال 1391 است. هر چند این روزها بازار اظهار نظر درباره پرداخت یارانه از سوی کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری و طرفدارانشان داغ است اما واقعیت‌های بودجه‌ای نشان می‌دهد دولت آینده نمی‌تواند مانوری چندان جذاب روی مسئله یارانه‌ها داشته باشد. هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است و دولت آینده با توجه به اعداد و ارقام مصوب بودجه ضروری است که در این خصوص تصمیمی اتخاذ کند . با این حال هنوز یارانه‌ها فصلی جذاب در سخنان کاندیداهای احتمالی است .

هر چند محمود احمدی‌نژاد در حال حاضر در سخنرانی‌هایش اعلام کرده است که باید حجم یارانه‌های نقدی به 250 هزار تومان برسد اما دولت پیش از این نیز تحرکاتی برای کاهش حجم یارانه‌های نقدی داشته است. به عنوان مثال چندی پیش برخی از شهروندان روی تلفن‌های همراهشان پیامکی دریافت کردند که از آنها می‌خواست که نسبت به انصراف از دریافت یارانه اقدام کنند . در این پیامک اعلام شده بود که شهروند گرامی نظر به تمکن مالی برای انصراف از پرداخت یارانه به سایت رفاهی مراجعه کنید . این در حالی است که اغلب شهروندان به دلیل ترس از قطع یارانه‌ها به سایت مراجعه کرده و اعلام کردند که قصد انصراف از پرداخت یارانه‌ها را ندارند. براساس ‌آمارهای اعلامی در حال حاضر حدود 73 میلیون نفر از جمعیت ایران ماهانه 45 هزار و 500 تومان یارانه دریافت می‌کنند. اگر مبلغ یارانه‌ها طبق اعلام محمد کردبچه 22 هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت نقدی در سال آینده باشد، به این ترتیب ماهانه مبلغی معادل با یک هزار و 875 میلیارد تومان به هر نفر اختصاص خواهد یافت که در مقایسه با مبلغ اختصاص یافته در سال 91 کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است . اگر این مبلغ 1875 میلیارد تومان را بر 73 میلیون نفر که یارانه نقدی دریافت می‌کنند تقسیم کنیم رقمی در حدود 25 هزار و 684 تومان به هر نفر اختصاص خواهد یافت . به این ترتیب طبق قواعد حاکم بر بودجه یارانه نقدی هر ایرانی 19 هزار و 816 تومان کاهش خواهد داشت که برای یک خانوار رقمی قابل توجه محسوب می‌شود . بر اساس این گزارش با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته در بودجه دیگر نمی‌توان امید چندانی به افزایش یارانه‌ها داشت و کاندیداها اگر بخواهند مبلغ یارانه‌ها را افزایش قابل توجهی بدهند باید منابعی را نیز برای آن پیش‌بینی کنند .

کاهش یارانه همراه با افزایش قیمت انرژی

کاهش حجم یارانه‌ها در حالی محتمل به نظر می رسد که طبق تصمیمات اتخاذ شده مقرر است قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین افزایش یابد. قیمت پیش‌بینی شده برای هر لیتر بنزین در بودجه سال آینده 700 تومان برای بنزین نیمه یارانه ای و 900 تومان برای بنزین آزاد خواهد بود . همچنان استفاده از کارت برای خرید بنزین نیز الزامی خواهد بود . از سویی وزارت نفت با ارائه پیشنهادی به دولت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است خواهان تک نرخی شدن بنزین است چرا که محاسبه قیمت‌های مختلف برای بنزین بسیار زمان‌بر و مشکل‌ساز است و از لحاظ فنی ممکن است مشکلاتی را متوجه سیستم وزارت نفت کند . با این حال هنوز تصمیم جدیدی در قبال این پیشنهاد اتخاذ نشده است.

افزایش یارانه منتفی است

مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی با اشاره به اینکه در سال جاری افزایش یارانه نقدی نخواهیم داشت گفت: باتوجه به کاهش منابع اختصاص یافته به یارانه نقدی یا دولت باید میزان یارانه را کاهش دهد یا بخشی از افراد از دریافت یارانه نقدی حذف شوند که در این زمینه دولت باید خودش تصمیم بگیرد. محمد کردبچه با بیان این‌که مجلس 22 هزار و 500 میلیارد تومان را برای پرداخت یارانه نقدی اختصاص داده است، به ایسنا گفت: احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری وجود دارد. مشاور معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی با بیان این‌که 30 درصد معادل 17 هزار و 500 میلیارد تومان به بخش تولید و همچنین 20 درصد به دولت اختصاص داده می‌شود، اضافه کرد: با این تصمیم مجلس، در سال جاری افزایش یارانه نقدی نخواهیم داشت. کردبچه با بیان این‌که این تصمیم کمیسیون تلفیق به معنای توقف اجرای فاز دوم قانون هدفمندی‌ یارانه‌هاست، اضافه کرد: البته این تصمیمات باید در صحن علنی مجلس نیز به تصویب برسد. وی در پاسخ به این که آیا با این تصمیم افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی منتفی می‌شود، گفت: در سال گذشته درآمدهای مربوط به هدفمندی‌ یارانه‌ها حدود 40 هزار میلیارد تومان بود و با توجه به این‌که این درآمدها درسال جاری 50 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است ممکن است قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری افزایش یابد. مشاور معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی با اشاره به سهم دولت از منابع مربوط به اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها گفت: با توجه به این‌که کاهش مصارف جاری سخت است احتمالا از اعتبارات عمرانی کاسته می‌شود. در بودجه سال 91 رقم 66 هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در نظر گرفته شده بود که از این میزان 48 هزار میلیارد تومان به پرداخت یارانه نقدی اختصاص یافت که البته در آبان ماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا پایان سال 91 را ممنوع اعلام کرد.

مصوبه کمیسیون تلفیق چه بود؟

بر اساس این گزارش پیشنهادهای مختلفی در کمیسیون مطرح بود اما همه اعضاء اصرار داشتند که در این رابطه مستند به قانون عمل شود و بر این اساس 10 درصد درآمد هدفمندی یعنی تا مبلغ 5 هزار میلیارد تومان برای کمک به بخش سلامت اختصاص یابد و از 45 هزار میلیارد تومان باقی مانده 50 درصد یعنی معادل 22 هزار و 500 میلیارد تومان برای یارانه نقدی خانوارها ، 30 درصد معادل 13 هزار و 500 میلیارد تومان برای کمک به بخش تولید و 20 درصد یعنی تا مبلغ 9 هزار میلیارد تومان به بودجه عمومی دولت اختصاص می‌یابد. بر اساس تبصره بند 56 لایحه بودجه دولت می‌تواند تا 10 درصد از اعتبارات مربوط به هر کدام از ردیف‌ها را به ردیف‌های دیگر اختصاص دهد. یعنی دولت مختار است 10 درصد از تولید یا 10 درصد از سهم دولت را به یارانه نقدی اضافه کند.بر اساس تبصره دیگری نیز مقرر شد که پرداختی به هر فرد در هر ماه نباید بیشتر از عملکرد سرانه بهمن 91 باشد. بر این اساس اگر دولت 10 درصد از سهم بخش دیگری را برای پرداخت یارانه نقدی اختصاص دهد میزان یارانه نقدی خانوارها 27 هزار میلیارد تومان خواهد شد. این در حالی است که سال گذشته عملکرد 12 ماهه 42 هزار میلیارد تومان بوده یعنی اگر قرار باشد بر اساس سال گذشته عمل شود یا دهک‌ها کم می‌شوند یا یارانه‌ نقدی کاهش می‌یابد که این ممکن است درعمل مشکلاتی ایجاد کند. چرا که اگر دولت بخواهد مبلغ 45 هزار و 500 تومان را به 5 یا 6 دهک اختصاص دهد باید حداقل 2 یا 3 دهک را حذف کند.هر چند این موضوع در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است اما مخالفان این طرح همچنان درباره عواقب سوء حذف دهک‌ها از پرداخت یارانه سخن می‌گویند و معتقدند باید این مصوبه مورد بازنگری قرار گیرد . اعضای کمیسیون تلفیق نیز اعلام کرده‌اند احتمال بازنگری در این مصوبه وجود دارد.

این‌ها نشانه حذف یارانه است

هر چند مصوبات کمیسیون تلفیق باید در صحن علنی مجلس نیز مورد تصویب قرار گیرد و بسیاری احتمال کاهش هدفمندی یارانه‌ها را با توجه به تورم موجود در کشور و کاهش قابل توجه قدرت خرید پول ملی و مجموعه شرایط اقتصادی به صلاح نمی‌دانند اما به نظر می‌رسد این وضعیت نشان دهنده آن است که به زودی باید با خروج یارانه نقدی از سبد خانوار کنار آمد و بحث‌ها وبررسی‌ها نشان می‌دهد کشور قادر به توزیع این حجم نقدینگی در بلند مدت نیست و تبعات سوء اقتصادی ناشی از این اقدام نیز هم اکنون آشکار شده است.
 

نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره یارانه ‌ها

    آل اسحاق : نحوه و شیوه پرداخت آن باید ارزیابی شود .
    ابوترابی فرد: این قانون را یکی از قوانین مترقی کشور می دانم که می‌تواند بستر پیشرفت و بسط عدالت را هموار کند.
    باهنر : حتما باید ادامه پیدا کند.
    پور محمدی : معتقدم که به بخش‌هایی از اقشار جامعه باید یارانه ها را پرداخت کنیم و حتی بیش از این مقدار
    حداد عادل: افزایش آن نباید طوری باشد که منجر به افزایش قیمت‌ها بشود.
    روحانی : یارانه نقدی هم که در حال پرداخت است باید ادامه پیدا کند.
    رضایی : یارانه های نقدی را ادامه می دهیم ولی مرحله دوم آن را به صورت درآمدی و تولیدی تبدیل می کنیم که سرمایه گذاری و اشتغال خانواده‌ها هم ایجاد شود وبیکاری جوانان برطرف شود.
    زاکانی: براساس نیازمندی هایی که در گام اول با شناخت دقیق از جامعه پیدا کردیم به اقتضای نیازمندی هر دهک ما علاوه بر این خدمات گسترده برای عموم مردم خدمات خاص را هم مد نظر قرار بدهیم.
    سعیدی کیا : هر کس بیاید باید اجرا کند.
    سبحانی : با آسیب شناسی نسبت به تصحیح آن حتما اقدام شود.
    شریعتمداری : پرداخت می کنیم بدون اینکه هیچ منتی بگذاریم.
    عارف : فاز اول باید به‌طور کامل اجرا شود .
    قالیباف : یارانه ها یک قانون است. حتما ادامه پیدا خواهد کرد. بنده هم این را ادامه خواهم داد. ولی معتقدم که در کنار یارانه های مستقیم که به مردم داده می شود حتما یارانه تولید را هم چون مهم است به آن توجه شود.
    لنکرانی : از پرداخت یارانه ها دفاع می کنم.
    متکی : باید مطالعه شود.
    ولایتی: این یک قانون است و هر دولتی که انتخاب شود باید اجرا کند.



جام جم

بیمه تکمیلی،بازنشستگان را دور می‌زند
واکنش مراجع تقلید به جنایات تروریست‌ها در سوریه
خرید و فروش فیش حج تمتع آزاد شد
بحث داغ یارانه‌ای

کیهان

افشاگری دیرهنگام مامور برجسته اف‌بی‌آی آمریکا خط می‌داد بن لادن اجرا می‌کرد
اعتراض جهانی علیه تخریب مقبره صحابی پیامبر(ص) به دست تروریست‌ها در سوریه
صرفه‌جویی 90 میلیون دلاری با تولید ماده مکمل صنایع غذایی در ایران
گفت‌وگوی صمیمی ناشران با رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب تهران

خراسان

بازدید 2.5ساعته رهبر انقلاب از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
اعتراض شدید علمای شیعه و سنی به هتک حرمت قبر صحابی پیامبر (ص)
جزئیات مصوبه کمیسیون تلفیق درباره بودجه یارانه نقدی
اوج‌گیری سفرها، نشست ها و ارائه برنامه های اقتصادی کاندیداهای انتخابات

جمهوری اسلامی

واکنش مراجع، علما و حوزه‌های علمیه به جنایت گروههای تکفیری در سوریه
کشف ذخایر عظیم نفتی در لرستان
نوری مالکی: از حوادث عراق بوی خون به مشام می‌رسد
تظاهرات در عربستان در اعتراض به سرکوب شیعیان

ابرار

احمدی نژاد:در آستانه تغییرات بزرگ جهانی هستیم
فرمانده نیروی دریایی ارتش:سامانه مین روب دریایی هفته جاری رونمایی می شود
فریب افکار عمومی بعد از شکست در ژنو
ادعای آمریکا درباره ایران و کره  شمالی

رسالت

اعتراض حوزه‌های علمیه به هتک حرمت مرقد صحابه پیامبر(ص)
حوزه‌های علمیه ایران و عراق تعطیل شدند
سلطانیه:کنفرانش ان پی تی در ژنو با انزوای آمریکا پایان یافت
وزیر کشور:نباید از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی استفاده شود

سیاست روز

لزوم وحدت جهان اسلام در برابر توطئه جدید دشمنان
واکنش به سخنان وزیر اطلاعات
مدیران فرهنگی دغدغه میراثی ندارند
جزئیات قطع سهمیه بنزین برخی خودروها

حمایت

بازدیددوونیم‌ساعته‌رهبرمعظم‌انقلاب‌ازنمایشگاه‌بین‌المللی‌کتاب
معاون اول قوه قضاییه:فرد قانون‌مدار بعد از بازنشستگی هم قانون‌شکنی نمی‌کند
تعطیلی حوزه های علمیه جهان تشیع
بانک‌ها سود سپرده زائران را افزایش بدهند

آفرینش

اعلام نتایج چند برابر ظرفیت آزمون دکتری از امروز
هاشمی رفسنجانی:علمای اهل سنت در قبال اهانت به مقبره صحابه پیامبر(ص) سکوت نکنند
احمدی نژاد: در آستانه تغییرات بزرگ جهانی هستیم
شرط اعطای وام شهریه به دانشجویان شاغل

قانون

یارانه ایرانی‌ها نصف می‌شود
مخالفان اسد به دنبال جنگ فرقه‌ای
نگرانیم دولت عصبانی شود
چرا اختلاس 440 میلیاردی آب رفت؟

مردم سالاری

سخنگوی کمیسیون تلفیق خبر داد:احتمـال کاهـش یارانـه نقـدی
احتمال قطع سهمیه بنزین برخی خودروها
تناقض چند میلیون نفری آمارهای دولتی
حرف‌های احمدی‌نژاد دیگر خریدار ندارد

ابتکار

انتشار اسناد تازه در پرونده اختلاس بزرگ
هشدار ایران و عراق به تروریست‌های النصره
سیل در مناطق زلزله زده
احتمال کاهش یارانه نقدی یا یارانه بگیر

شرق

ولایتی، مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری:هرگز نگفته‏ام، هاشمی در فتنه 88 نقش داشت
صادق زیباکلام:اصولگرایان، خاتمی یا هاشمی را به ‌مشایی ترجیح می‌دهند
نوری المالکی: پای «القاعده» در میان است؛آیت الله سیستانی : مذاکره بهترین راهکار است
احتمال کاهش «یارانه» یا حذف چند «دهک»

آرمان

علی مطهری:فرصت آزمون و خطا نداریم
علی اکبر ولایتی:هیچ‌گاه این را نگفته‌ام
چراغ سبز مجلس به افزایش یارانه‌
مردم تغییر را در شیوه اجرایی می‌خواهند

بهار

خط و نشان انتخاباتی تند شد
فاجعه خلیج مکزیک درانتظار دریای خزر
گفت‌وگو با معادی، پاکدل و محبعلی درباره خیانت، تعهد و انسانیت به بهانه برف روی کاج‌ها؛از جاذبه خیانت استفاده نکرده‌ایم
مجید انصاری:اصولگرایان از رقابت برابر با اصلاح‌طلبان نگران هستند

دنیای اقتصاد

کاهش اعتبارات یارانه نقدی
عبور غیرقانونی از طرح تفصیلی
بورس در مرز قله 45 هزار
نرخ تورم با سال پایه جدید
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۴
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
۰
۰
قیمت كالاهارا به سال 89برگردانید
بیچاره
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
۰
۰
جام جم میدانم مثل همیشه نمایش نمی دهی ولی میگم مرگ بر هر كسی كه حق مردم خوره
آرش
United States
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
۰
۰
از اول هم معلوم بود! یارانه میدهیم قیمتها را بالا میبریم بعد یارانه را كم و قطع میكنیم! قیمتها هم سر جایش آن بالا بالاها میماند! حالا میشود ما همه یارانه دریافتیمان را پس بدهیم و قیمتها سر جای اولش برگردد؟!
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
۰
۰
واقعا روشون میشه می گن داریم مملكت اداره می كنیم یادتونه می گفت بنزین كه قرار نیست كم بشه همه 120 لیتر می گیرند برای مسافرت می خواهیم از قاچاق جلوگیی كنیم یادتونه می گفت ارز باید زیر 1000 تومان باشه پول ملی باید ارزشش حفظ بشه یادتونه می گفت خونه حتما باید اونقدر ارزون بشه كه همه بتونند بخرند در مورد یارانه ها كه تازه از اظهاراتشون گذشته البته می دونم پخش نمی كنید شما هم مثل اونید دیگه خودتون حمایتش می كنید
1
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
۰
۰
مال یتیم خوردن نداره
اعتمادی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
۰
۰
با سلام و خسته نباشید : لطفاَ از قول ما بنویسید كه ما یارانه نمی خواهیم حداقل قیمت نان خشك ارزان كنند تا مردم بتوانند نان خشك بخورند ؟؟؟؟؟ در كشور اسلامی عدالت اجتماعی كه میگن واقعاً همین خدا به دولت مردان ما طول عمر بدهد ؟؟؟ كه به فكر این مردمی كه غوطه ور در خوشی هستند !!!!
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
۰
۰
!!! یكی را میدهی صد ناز و نعمت یكی را نان جو آغشته در خون ؟؟؟؟
خا ك بر سر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
۰
۰
سر ساقی سلامت داداش
جعفری
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
۰
۰
بخدا قسم حق این ملت این نیست.قدر این مردم رو بدونید.شكر نعمت،نعمتت افزون كند كفر،نعمت از كفت بیرون كند.
ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
۰
۰
پدر سوخته ها پس این همه درامد یارانه ایتون چی میشه؟
م
Australia
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
۰
۰
همه یارانه ها رو حذف كنید خیالمون راحت بشه انگار صدقه به مردم می خوان بدند
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
۰
۰
عجب حكایت دروغی بود این یارانه ها كه قرار بود فاصله بین غنی و فقیر و كم كنه اون از گرونی افسار گریخته فقط اینا بدونند خیلی بده اعتبارشون از دست بره دیگه مردم هیچ كدوم حرفاشونا باور نمیكنند
مقصود
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
۰
۰
پس ما شدیم مثل چینی ها بجای گوشت گوسفند باید گوشت وموش خرید فروش كنیم و بخوریم تازه اگر بفهمند مصرف بالاست رو آن هم قیمت میزارند ....... باشه ماهم خدایی ذاریم ایجور نمیمونه
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
۰
۰
واقعا افتضاح مثل اینكه مسولان ما درخوابند؟یكسال است كه خودرو سازان پدرمارادراوردند هیچ كس هم جوابگو نیست؟؟رئیس جمهور هم فقط حرف زدوعملی نكرد

نیازمندی ها