عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح یکشنبه

یارانه ایرانی‌ها نصف می‌شود

عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح سه شنبه

یک درصدی که از ۹۹ درصد بزرگتر است!

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین بری صفحه اول خود را به مسائلی همچون بودجه 200 میلیاردی برای آزادی زندانیان،رتبه چهارمی تورم جهان به ایران رسید،یک درصدی که از ۹۹ درصد بزرگتر است!،بیکاری گسترده پزشکان عمومی،زیرمیزی پزشکان با این وضع تعرفه‌ها باید رومیزی شود،چهارمین دادگاه کهریزک، بدون انتشار جزئیات، مرکز آمار گزارش داد؛دخل و خرج بنگاهداران و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۵۸۶۲۲
یک درصدی که از ۹۹ درصد بزرگتر است!

سیاست روز:یک درصدی که از ۹۹ درصد بزرگتر است!

آیت الله هاشمی رفسنجانی،جانشین فرمانده کل قوا در زمان دفاع مقدس،رئیس مجلس شورای اسلامی،رئیس جمهوری برای دو دوره،رئیس مجلس خبرگان رهبری و اکنون رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محور سخنان بسیاری از رسانه‌ها،شخصیت‌ها،نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و نویسندگانی قرار گرفته است که در رسانه‌ها می‌نویسند.
چرا چنین شخصیتی همچنان مورد توجه قرار دارد و حتی تیتر یک رسانه‌ها را به خود اختصاص داده و می‌دهد؟

آقای هاشمی رفسنجانی تاکنون دو شکست را تجربه کرده است، نخستین شکست در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره ششم بود و مهمترین شکست سیاسی وی انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ درمقابل آقای احمدی نژاد رقم خورد.

هاشمی رفسنجانی از همان ابتدای شکل گیری دولت نهم مخالفت‌ها خود را با دولت مطرح کرد تا به انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم در خرداد سال ۸۸ رسید.او در این دوره نامزد نشد و بهترین سیاست را در پیش گرفت. او می‌دانست که با آمدنش شکست دیگری را برای خود رقم خواهد زد پس صبر همراه با انتقاد کرد. انتقاداتی که به گفته خودش اکنون بسیاری از آنها بروز پیدا کرده است.او گفته است نوار ضبط شده ای دارد که نشان می دهد می دانسته کشور به مشکل می خورد.

هاشمی رفسنجانی ماجرای نوار را اینگونه تعریف می‌کند؛« ۲ سال قبل این حرف را زدم. رسانه های معلوم الحال از کلمه خطیر رنجیدند ولی برای اثبات حرفهایم مدرک دارم. ما در مجلس خبرگان رهبری کمیسیونی داریم به نام کمیسیون تحقیق که ۱۲ عضو با رای خبرگان مسئولیت بررسی نقاط ضعف دستگاه‌های زیر مجموعه رهبری را دارند تا موردی پیدا شد گزارش کنند. سال ۸۷ آقایان این کمیسیون به دفتر من آمدند که شما با آقای احمدی‌نژاد مشکل دارید بیایید مشکلات برطرف شود. البته اینها همان آقایانی بودند که از ایشان حمایت کرده و تائید تقدس‌سازی هم داشتند. به من گفتند مشکل شما چیست؟ من نشستم و به مدت ۲ ساعت و نیم فهرست مشکلات گذشته و امروز و آینده را بازگو کردم. تا جایی که آنها گفتند اگر می‌دانستیم نمی‌گذاشتیم وضع اینطور رقم بخورد.»

آقای هاشمی رفسنجانی که این سخنان را در دیدار با جمعی از روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان اصلاح طلب مطرح کرده باز هم نیامدن خود را تایید نکرده اما آمدنش را هم تایید نکرده و گفته است؛نمی گویم نمی آیم!

همین سیاست و رفتار وی را در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری چه می‌توان نامید؟«کیض»
حتی خبری به نقل از او که در دیدار با جمعی از استانداران و فرمانداران دوره‌های پیش مطرح شد خود سیاستی بود برای محک زدن فضای سیاسی جامعه و بازتاب و واکنش‌هایی که نسبت به آن صورت گرفت.

در این خبر که به نقل از یکی از دیدار کنندگان که البته نامش را نگفته بود منتشر شد، نقل شده بود که وی یعنی آقای هاشمی رفسنجانی در این دیدار گفته است که به خاطر اختلاف نظر با رهبر معظم انقلاب قصد کاندیداتوری ندارد.

گرچه این خبر از سوی دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تکذیب شد و تاکنون هم گوینده آن از پس پرده بیرون نیامده است اما همین خبر بازتاب‌های زیادی داشت.

او در فروردین سال ۸۸ که هنوز انتخابات ریاست جمهوری تیر ماه ۸۸ برگزار نشده بود در باره روابطش با مقام معظم رهبری گفته بود؛«موضع من در حق دولت نهم همان سکوت من است و فکر نمی کنم رهبر معظم انقلاب در این زمینه چیز بیشتری از من بخواهند، زیرا ایرادات و انتقادات مرا به این دولت در ابعاد گوناگون مستحضر هستند.

اگر چنین درخواستی از سوی رهبر معظم انقلاب هم شده باشد که این تبیعت از سوی آقای هاشمی رفسنجانی مدتهاست، سکوت اختیار کردن در قبال دولت آقای احمدی نژاد شکسته است.سخنان و مواضع رئیس مجمع موید این ادعاست.

هر چند بازار افشاگری داغ شده است و در این فضای سیاسی هستند افرادی که می‌گویند فلان موضوع را افشا می‌کنم و ... که اگر این فضا ادامه پیدا کند به صلاح نخواهد بود نیست.

علی ایحال آقای هاشمی رفسنجانی بازی ماهرانه‌ای را در صفحه شطرنج انتخابات ریاست جمهوری در حال مدیریت است و همین رفتار او باعث شده است تا واکنش‌ها و حساسیت‌ها به آمدن و یا نیامدن وی بیشتر شود. در این بازی نقش فرزندان او هم کم اهمیت نیست.در حالی که او می‌گوید «نمی‌گویم نمی‌آیم» محسن هاشمی پسر ارشد رئیس مجمع تشخیص مصلحت می‌گوید؛تمایلی در پدرم برای کاندیداتوری ندیدم.

محسن هاشمی گفته است؛ پدرم گفته‌اند که به احتمال ۹۹ درصد در انتخابات کاندیدا نمی‌شوند.ایشان یک درصد را گذاشته‌اند به دلیل اینکه اگر آمدند، نگویند دروغ گفته است.حال این یک درصد را می‌توان جدی گرفت یا ۹۹ درصد را؟!

یاسر هاشمی فرزند کوچک رئیس مجمع تشخیص هم گفته است؛« پدرم برای نامزدی به جمع‌‌بندی نرسیده است.

وی گفت که پدرم تاکنون به جمع‌بندی نرسیده است ولی در عین حال بسیاری از سیاسیون پیش‌بینی‌های مختلفی را داشته‌اند. ایشان یک سری دغدغه‌هایی دارد که این دغدغه‌ها وی را برای حضور و نامزدی به جمع‌بندی نرسانده و البته تحلیل بنده این است که اگر این دغدغه‌ها رفع شود، پدرم می تواند این تشخیص را بدهد که در صحنه حضور پیدا کند.

فرزند آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا پدرش با رهبر معظم انقلاب جلساتی پیرامون انتخابات داشته است یا خیر، تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هر چند هفته یکبار جلسات مرتبی را با مقام معظم رهبری دارند که طبیعتا در این جلسات پیرامون انتخابات نیز بحث می‌شود.
اما نکته مهم نوع رفتاری است که در عرصه رسانه‌ای و مطبوعاتی کشور نسبت به رفتارهای سیاسی و انتخاباتی آیت الله هاشمی رفسنجانی صورت می‌گیرد.

اگر تصور کنیم که نوع تقابلی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ که میان آقای احمدی نژاد و آقای هاشمی رفسنجانی شکل گرفته بود اکنون نیز پاسخ خواهد داد سخت در اشتباه خواهیم بود.

به یاد بیاوریم رقابتی که بین این دو در آن زمان وجود داشت اکنون نیز در حال شکل گیری است.هاشمی هنوز اعلام نامزدی نکرده فعالیت‌های خود را در صحنه رقابت آغاز کرده است.اگر بیاید همه این اقدامات در ستاد انتخاباتی او متمرکز خواهد شد اگر نیاید کاندیدای مورد نظر و حمایتش از این اقدامات بهره خواهد برد.

در طرف دیگر ماجرا چند طیف هستند که گرچه آمدن هاشمی را مناسب نمی‌دانند اما از این بابت نگرانی هم داردند.

طیف جبهه پایداری نخستین گروهی است که از بابت ورود مستقیم هاشمی به صحنه انتخابات نگران است.

این نگرانی در سخنان کاندیدای این جبهه دیده می‌شود.باقری لنکرانی که زمانی وزیر بهداشت دولت آقای احمدی نژاد بود اکنون تقریباً با همان ادبیات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ وارد عرصه شده اما قافل از آن است که آن ادبیات اکنون جواب نخواهد داد و باید در سیاست‌های خود بازنگری کنند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری جبهه پایداری به دلایل شکست هاشمی رفسنجانی اشاره کرده و گفته است: در انتخابات ۹۲ مردم اگر به هر کسی رأی بدهند به هاشمی رأی نمی‌دهند.

کامران باقری لنکرانی گفت: حضور ایشان از یک نظر می‌تواند باعث شفاف‌تر شدن صحنه شود.
وی افزود: فکر می‌کنم در صورت حضور آقای هاشمی در انتخابات برخی‌ها تصمیم دیگری بگیرند چون برخی کاندیداها به لحاظ فکری با آقای هاشمی مشکلی ندارند و این امر تنها منحصر درکاندیداهای اصلاح‌طلب نیست.

داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ با بیان اینکه از حضور هاشمی در عرصه انتخابات احساس دوگانه دارد،افزود؛ اگر بخواهم درباره حضور آقای هاشمی بر اساس عقل بگویم، باید بگویم که ایشان با ۷۹ سال برای اداره مملکتی که ۷۵ میلیون جمعیت که ۴۰ میلیون آن زیر ۳۰ سال است، مناسب نیست و بهتر است ایشان در سمتی که مقام معظم رهبری به او سپرده‌اند، فعالیت خود را ادامه دهند.

لنکرانی تاکید کرد: اما اگر قرار باشد از روی دل پاسخ بدهم باید بگویم حضور آقای هاشمی در انتخابات ۹۲ موجب شکستی سنگین‌تر از انتخابات ۸۴ خواهد بود.

وی با بیان اینکه برخی به دنبال تمدید کردن انتخابات ۹۲ به صحنه انتقام از نظام هستند، در خصوص حضور هاشمی در انتخابات گفت: آقای هاشمی به چند دلیل در انتخابات شکست خواهد خورد؛ کارکرد آقای هاشمی به گونه‌ای بوده که نتوانسته است اعتماد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را جلب کند و موضع‌گیری فعلی وی نیز به صورت ابهام‌زا دنبال می‌شود که شفافیت هم ندارد؛ ایشان مدعی تغییر است اما هیچکس با تغییر مخالف نیست اما سمت و سوی آن بسیار مهم است.

لنکرانی بر همین اساس تاکید کرد: روشن است که چنین دیدگاه واپس‌گرایانه بین مردم جایگاهی ندارد و هیچکس نمی‌پسندد که ما به روش‌های ویژه‌خواری، اشرافیت و حلقه‌های بسته مدیریت باز گردیم از این رو مردم اگر در انتخابات ۹۲ به هر کس رای دهند، به هاشمی رای نخواهند داد.

از سوی دیگر در میان اصولگرایان که اکنون به دو طیف تقسیم شده‌اند سنتی‌ها بی تمایل به آقای هاشمی رفسنجانی هم نیستند.آنها در رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ گرچه بی طرفی خود را اعلام کردند و مصداقی از فردی حمایت نکردند اما در دل هاشمی برایشان عزیزتر بود تا احمدی نژاد.شاید اگر دوباره رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نامزد شود باز هم اصولگرایان سنتی سکوت اختیار کنند و علنی و رسمی از او حمایت نکنند.

اما طیف دیگر اصولگرایان رقیب خود را هاشمی رفسنجانی می‌داند البته اگر او کاندیدا شود به همین خاطر است که محمد رضا باهنر گفته است که اگر او بیاید معادلات تغییر می‌کند.

اما اصلاح طلبان! این طیف سیاسی که هنوز به جمع بندی نرسیده است به خاتمی و هاشمی دل خوش است.این دلخوشی آنها برای خاتمی کمتر و برای هاشمی بیشتر است چون حداقل می‌دانند که صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی تایید خواهد شد اما این نگرانی را دارند که آیا او حمایت اصلاح طلبان را خواهد پذیرفت؟آیا هاشمی رفسنجانی همه بی مهری‌ها و تخریب‌های صورت گرفته اصلاح طلبان عیله خودش را فراموش خواهد کرد؟مهمتر از همه آیا آقای هاشمی رفسنجانی می‌تواند به آنها اعتماد کند؟

هاشمی رفسنجانی در دیداری که اخیرا انجام شده بود با گلایه و گله گذاری از افرادی که در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ پشت او را خالی کردند سخن گفته بود.اشاره وی طیفی به غیر از اصلاح طلبان نیست. این رفتارها باعث شده است تا او زیاد روی آنها حساب باز نکند و اکنون در حال بازی سیاسی با اصلاح طلبان است و تنها از آنها استفاده ابزاری می‌کند و بس!

در صورت نیامدن هاشمی گزینه اول او حسن روحانی است برخی تحلیلگران می‌گویند که او می‌تواند یکی از رقبای جدی برای دیگر نامزدها باشد.

اما آیا احساس تکلیف و وظیفه برای آقای هاشمی رفسنجانی مهم است؟ یا برای شکل گیری حماسه سیاسی خود را نامزد خواهد کرد یا این که برای رتق و فتق امور می‌خواهد بیاید؟ شاید هم سودای قدرت داشته باشد؟!

جام جم

رهبر معظم انقلاب:بیداری اسلامی می‌تواند تمدنی درخشان را رقم بزند
بودجه 200 میلیاردی برای آزادی زندانیان
ترور نافرجام نخست وزیر سوریه
قیمت جدید 4 خودرو داخلی اعلام شد

کیهان

ولی امر مسلمین در جمع 700 تن از علمای شیعه و سنی:ایجاد تمدن اسلامی هدف نهایی بیداری اسلامی است
معافیت مالیاتی در مناطق محروم به 20 سال افزایش یافت
مالکی فعالیت 11 شبکه ماهواره ای را به حال تعلیق درآورد
قیمت جدید 9 مدل خودرو اعلام شد

خراسان

رهبر معظم انقلاب:بیداری اسلامی اگر سالم بماند تمدن اسلامی را رقم می زند
انصراف ۸۰ درصدی متقاضیان طلاق در خراسان رضوی با اجرای طرح خانواده پایدار
کاهش ناچیز قیمت خودرو پس از ۲ ماه وعده و وعیدهای دولت
تدوین آیین نامه بررسی و ارزیابی صلاحیت کاندیداها در شورای نگهبان نهایی شد

جمهوری اسلامی

رهبر معظم انقلاب:بیداری اسلامی اگر سالم بماند قادر به رقم زدن تمدن اسلامی خواهد بود
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:هیچگاه از مسئولیت خدمت به مردم و نظام شانه خالی نکرده‌ام
اعلام همبستگی 20 قبیله الانبار با نیروهای دولتی عراق
رتبه چهارمی تورم جهان به ایران رسید

رسالت

رهبر معظم انقلاب:بیداری اسلامی اگر سالم بماند، تمدن اسلامی را رقم می زند
پیشنهادهای ایران برای بازنگری مفاد ان پی تی
مرتضی نبوی:اطاعت از رهبری و علما در دستور کار دولت آینده باشد
ایران عضو باشگاه صادر کنندگان گاز مایع شد

سیاست روز

رهبر معظم انقلاب:هرکس به جبهه‌ مقاومت پشت کند متهم است
یک درصدی که از ۹۹ درصد بزرگتر است!
ناکامی سناریوی انتقام‌گیری از ارتش سوریه
تولد دوباره ناتو با نگاه به شرق

وطن امروز

نقشه راه تمدن اسلامی
پافشاری باشگاه‌ها و هیأت‌ها بر لیگ 18 تیمی
تظاهرات در کانادا، اسپانیا و یونان
پروین: با این روش ۳۲ قهرمانی آوردم

تهران امروز

توطئه غرب برای تبدیل بیداری اسلامی به معارضه خونین قومی ـ مذهبی
عدالت بدون پیشرفت، توزیع فقر است
بیکاری گسترده پزشکان عمومی
نظر جامعتین برگرفته از نظر مردم است

حمایت

رهبر معظم انقلاب:بیداری اسلامی سالم بماند، تمدن اسلامی را رقم می‌زند
بایسته های رسیدگی تخصصی به جرایم رایانه‌ای
منتفی شدن کاهش 30 درصدی قیمت خودرو
سرگردانی 6 ماهه 2 میلیون بازنشسته در مراکز درمانی

آفرینش

هاشمی رفسنجانی:اگر بپذیرم یعنی شخص دیگری برای انجام این رسالت نیست
رئیس جمهور:ظلم و تبعیض به زنان هیچ ارتباطی به دین ندارد
رهبر معظم انقلاب ؛بیداری اسلامی اگر سالم بماند قادر به رقم زدن تمدن ‌اسلامی خواهد بود
جزییات توزیع کارت و برگزاری آزمون کارشناسی ترمی علمی کاربردی

قانون

خودروسازان چاره ای جز کاهش قیمت ندارند
 پاسخ تند روح‌الامینی به مرتضوی در حاشیه چهارمین دادگاه کهریزک،10سال با واسطه بازداشتی آزاد می‌کردند
رهبر معظم انقلاب در اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی:استقرار حکومت مردمی از شاخصه‌های تمدن اسلامی‌است
 اجرای زنده «سمفونی خلیج فارس» اثر دیگری دارد

مردم سالاری

عضو حقوقدان شورای نگهبان:هیچ‌کس نمی‌تواند از طرف شورای نگهبان قضاوت کند
رهبر معظم انقلاب:با هیچ‌کس به خاطر تمایز جغرافیایی دشمنی نداریم
جزئیات افزایش 5 برابری حق مسکن کارگران
زیرمیزی پزشکان با این وضع تعرفه‌ها باید رومیزی شود

ابتکار

نگاه نامزدها به مذاکرات داخلی شورای نگهبان
رهبر معظم انقلاب:هر کس به جبهه مقاومت پشت کند متهم است
حالا توپ در زمین خودرو سازان است
آماده باش در ستادهای انتخاباتی

شرق

سرلشگر فیروزآبادی:رییس‌جمهور آینده سیم ترمز قطع نکند
افزایش دوبرابری بیکاری زنان
یونسی: وزارت اطلاعات نامه شهردار شدن احمدی‌نژاد را مسکوت گذاشت
مقام معظم رهبری:با هیچ‌کس به خاطر تمایز جغرافیایی دشمنی نداریم

آرمان

پیشنهاد مطهری به آیت‌ا... هاشمی؛فقط 4 سال بیایید وضع را سرو سامان دهید
اصلاح‌طلبان منتظر دعوت اصولگرایان نیستند
خودرو روی ریل قیمت افتاد
چهارمین دادگاه کهریزک، بدون انتشار جزئیات

بهار

کیهان، خاتمی را «مفسد فی‌الارض» خواند
محمدرضا عارف:دخالت نهادهای شبه دولتی د رمسائل کشور ملموس است
مقام معظم رهبری:توطئه غرب تبدیل بیداری اسلامی به نزاع قومی-مذهبی است
روح‌الامینی: کهریزک برای کسانی که پارتی ندارند، تکرار نشود

دنیای اقتصاد

بازار از بلاتکلیفی خارج می‌شود؟آخرین دستورالعمل برای خودرو
ترور نافرجام نخست‌وزیر سوریه    
عبور بورس از قله 43 هزار    
 مرکز آمار گزارش داد؛دخل و خرج بنگاهداران   

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها