مجید در کلاس چهارم دبستان درس می‌خواند و همراه خانواده‌اش در شهر زیبای بوشهر زندگی می‌کند. این شهر در کنار خلیج‌فارس و در جنوب ایران قرار دارد و خانه آنها هم نزدیک دریاست و او براحتی می‌تواند از پنجره خانه‌شان دریا را ببیند.
کد خبر: ۵۵۸۱۷۵

مجید نگاه‌کردن به دریا را از پشت پنجره خیلی دوست دارد و این کار احساس بسیار خوبی به او می‌دهد.

در یکی از روزهایی که توی خانه با برادر کوچک‌ترش مشغول بازی بودند، وقتی کمی خسته شدند تصمیم گرفتند خوراکی‌هایی را که مادر برایشان آورده بود بخورند. برای همین کنار پنجره نشستند و در حالی که به دریا نگاه می‌کردند مشغول خوردن شدند که یکدفعه برادرش پرسید: داداش مجید؛ راستی تو می‌دونی چرا به این دریا میگن خلیج‌فارس؟

مجید نگاهی به برادرش انداخت و بعد از کمی فکر‌کردن گفت: راستش منم خیلی نمی‌دونم، فقط اینو می‌دونم که چون در کنار ایرانه و ما فارسی حرف می‌زنیم این اسمو براش گذاشتن.

بعد از این حرف چند لحظه‌ای هر دو ساکت شدند و دوباره مجید گفت: آهان فهمیدم، بهتره بریم از بابا بپرسیم؛ آخه هرچی باشه او معلمه و بهتر می‌دونه.

بعد هردو سراغ پدرشان رفتند و او را با اصرار به اتاق آوردند و سوالشان را پرسیدند. بابا همین‌طور که لبخند می‌زد کنارشان نشست و گفت: آفرین به شما پسرای گلم که همچین سوال خوبی پرسیدید؛ حالا که این طوری شد منم هر چی می‌دونم براتون می‌گم؛ خب به نظرم بهتره بریم کنار پنجره و همین‌طور که خلیج‌فارس زیبا را نگاه می‌کنیم در موردش حرف بزنیم.

وقتی هر سه کنار پنجره ایستادند بابا برایشان گفت که خلیج‌فارس دریای بزرگی است که از طریق تنگه هرمز به دریای عمان و اقیانوس هند راه دارد و به دلیل داشتن نفت و گاز دارای اهمیت بسیاری است. در کنار این دریا سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان قرار گرفته‌اند و چند جزیره هم دارد که مهم‌ترین آنها کیش، قشم و خارک هستند و انواع ماهی‌ها در آن زندگی می‌کنند مثل همین ماهی‌های تزئینی توی آکواریوم‌ها که می‌بینید و البته کوسه هم دارد!

بچه‌ها با تعجب به بابا نگاه کردند و او ادامه داد که سال‌ها قبل آریایی‌ها که به قوم پارس شهرت داشته‌اند به این سرزمین آمدند و نامش را ایران گذاشتند و به همین دلیل این دریا خلیج پارس یا فارس نام گرفت و در تمام کتاب‌های تاریخی و جغرافیایی قدیمی این خلیج با نام پارس نوشته شده است و این را هم بگویم که در گذشته وسعت ایران به اندازه‌ای بوده که خلیج و تمام سرزمین‌های اطراف آن به طور کامل در خاک ایران قرار داشته‌اند و متعلق به ما بوده‌اند و می‌شود گفت از زمان‌های بسیار دور این دریای قشنگ نام پارس را داشته است و ما هم باید سعی کنیم همیشه نامش پایدار بماند.

بابا چند لحظه‌ای سکوت کرد و بعد گفت: خب بچه‌ها فکر کنم دیگه بس باشه، ان‌شاءالله وقتی بزرگ‌تر شدین کتاب‌های بیشتری می‌خوانید و اطلاعات بهتری درباره خلیج‌فارس یاد می‌گیرید.

بعد از گفتن این حرف، بابا از اتاق بیرون رفت و بچه‌ها باز هم به خلیج نگاه کردند. اما این دفعه چون درباره خلیج‌فارس بیشتر می‌دانستند احساس بهتری داشتند و به نظرشان زیباتر شده بود.

​رضا بهنام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها