درختانی که زندگی انسانها را نجات می دهند

کشت جنگل در حاشیه کویر لوت

خشکسالی‌های اخیر در استان کرمان خسارت جبران‌ناپذیری به این جنگل‌ها وارد کرده است

باران، جنگل «کهور» را از مرگ نجات داد

جنگل کهور که 120 روستا را از هجوم شن‌های روان نجات می‌داد، بر اثر خشکسالی‌های پی‌در پی در حال خشک شدن بود، اما پس از بارندگی‌های اخیر جانی دوباره گرفت و پس از گذشت سال‌ها درختان آن گلدهی کرد.
کد خبر: ۵۵۶۷۳۸

جنگل کهور در ریگان و در قلب کویر مرکزی ایران یکی از عجایب خلقت محسوب می‌شود، درست آنجایی که کویر پهنه خود را گسترده است و کمترین منبع طبیعی آب وجود ندارد، در گودی کویر ریگان بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه جنگل‌های کهور ایران واقع شده است.

این جنگل‌های انبوه که درختانش گاه معادل 12 متر ارتفاع دارند، پناهگاهی برای جانوران و حیوانات وحشی منطقه است و در کنار آن مهم‌ترین نقش خود را حفظ کرده است.

نقش مهم این جنگل‌ها حفظ حیات انسان‌ها در مرز بین کویر و زندگی است که ادامه زندگی در 120 روستای ریگان به این جنگل‌ها وابسته است. به‌طوری که تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از بیابانزایی با استفاده از این درختان معنا گرفته است.

خشکسالی‌های اخیر در استان کرمان خسارت جبران‌ناپذیری به این جنگل‌ها وارد کرده و بخشی از آنها را به نابودی کشانده است، اما بارندگی‌های ماه گذشته در ریگان توانست مرهمی باشد بر درد خشکسالی جنگل‌های ریگان.

فرماندار ریگان در گفت‌وگو با مهر در این باره اظهار کرد: در شهرستان ریگان با حد ارتفاعی 660 تا 810 متر از سطح دریا با میانگین بارندگی 2/48 میلی‌متر، منطقه رویشی خلیج عمانی با تیپ جنگل کهور که عمدتا به صورت خالص و بعضا همراه با گز، تاغ و گاهی با زیر اشکوب کهورک است، قرار دارد.

مجید اعتمادی با بیان این‌که این منطقه یکی از معدود زیستگاه‌های طبیعی کهور ایرانی در سطح جهان به شمار می‌رود، بیان کرد: در شهرستان ریگان به دلیل منطقه گرمسیری این‌گونه منحصربه‌فرد و زیبا دارای دیر زیستی بالا بوده و در سطح 35هزار هکتار از این شهرستان پراکنش دارد.

وی عنوان کرد: تاج و پوشش آن در سطح شهرستان به طور میانگین بین یک تا 5 درصد مشاهده شده که در برخی مناطق این تاج پوشش به 36 درصد نیز می‌رسد. این‌گونه گیاهی به دلیل ساختار خاص برگ‌های خود در فصل‌های خشک و بدون بارندگی قادر است رطوبت مورد نیاز خود را از طریق برگ جذب کند و در سطح شهرستان گونه‌های کوره‌گز و کهور دره‌ای نیز همراه این‌گونه مشاهده شد.

اعتمادی خاطرنشان کرد: در گذشته سر شاخه‌های این‌گونه گیاهی زیبا و منحصربه‌فرد به دلیل کالری زیاد در برگ‌ها توسط دامداران و همچنین به دلیل چوب مستحکم و زغال مرغوب توسط افراد سودجو قطع می‌شده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به اقدامات قانونی و فرهنگ‌سازی‌های انجام شده توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان از این امر جلوگیری شده است. با توجه به پراکنش کهور ایرانی در سطح 296 روستای شهرستان و همچنین با توجه به ارتفاع و تاج پوشش این‌گونه درختی نقش مهمی در تولید اکسیژن، کاهش سرعت باد، فرسایش بادی و تثبیت شن‌های روان در سطح این شهرستان ایفا می‌کند.

فرماندار شهرستان ریگان تصریح کرد: با توجه به افت شدید آب‌های زیرزمینی بر اثر خشکسالی‌های اخیر و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و توسعه شهری و روستایی، زادآوری طبیعی درختان کهور ایرانی بشدت کاهش یافته و تعدادی از پایه‌های سبز شادابی خود را از دست داده‌اند و در حال خشک شدن بودند که با بارش رحمت الهی این جنگل کهور جانی دوباره گرفت و اکنون شاهد رویش و سرسبزی و گلدهی آن بعد از گذشت چند سال هستیم.

وی افزود: این شادابی و نشاط در این جنگل کهور منحصربه‌فرد ایرانی در ریگان باعث شده است که طبیعت ریگان سرسبز و شاداب شود.

اعتمادی اظهار کرد: سال 89 در محدوده 23 هزار و 300 هکتار از اراضی جنگلی طرح صیانت از جنگل‌های خلیج عمانی با هدف حفظ و احیای درختان کهور ایرانی تهیه و تاکنون در محدوده طرح از سال گذشته در 500 هکتار مساحت کانال حفاظتی با طول 13 هزار و 500 متر حفر و مساحت 58 هکتار به وسیله سیم خاردار محصور شده است.

وی از شهروندان ریگانی خواست در حفظ و نگهداری این جنگل کوشا باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها