هنر آشپزی و پختن غذاهای جورواجور در وجود همه خانم‌ها نهفته است و شاید برای همین باشد که میان اسباب‌بازی‌های رنگارنگ دختربچه‌ها همیشه چند قابلمه و قاشق و بشقاب پلاستیکی هم دیده می‌شود؛ اسبابی که بچه‌ها به کمک آنها در خیال خودشان غذا می‌پزند و سفره‌ای رنگین برای عروسک‌هایشان می‌چینند!
کد خبر: ۵۵۶۱۰۱

اما بعضی‌ خانم‌ها از این هنر ذاتی به بهترین شکل استفاده می‌کنند و با تهیه غذاهایی متنوع همراه با دسرهایی خوشمزه‌، لذت صرف غذا را برای همسر و بچه‌هایشان صدچندان می‌کنند. مریم نادعلی یکی از همین خانم‌های هنرمند است که هنرش لطف خودش را دارد.

برای گفت‌وگو با خانم نادعلی به آموزشگاه شیرینی‌پزی و آشپزی به نام نگار شید او رفتیم. محوطه آموزشگاه به نسبت شلوغ بود و عطر شیرینی‌های چیده شده ما را به یاد روزهای خوش عید می‌اندازد. عده‌ای به آموزشگاه می‌آیند و می‌روند، اما او در این میان برای پاسخ دادن به پرسش‌های ما آماده می‌شود که نتیجه این گفت‌وگو را می‌خوانید:

خانم نادعلی کمی در مورد زندگی شخصی‌تان بگویید.

من لیسانس آموزش ابتدایی و فوق دیپلم زبان انگلیسی دارم و مادر دو فرزند هستم؛ یک پسر و یک دختر.

اکنون مشغول چه کاری هستند؟

مدرس شیرینی‌پزی و آشپزی هستم. هم آشپزی سنتی ایران را آموزش می‌دهم و هم آشپزی مدرن.

کار شما مشکلی برای رسیدگی به کارهای خانه ایجاد نکرده است؟

خوشبختانه بچه‌های من کوچک نیستند و حضور همیشگی من ضروری نیست. فقط کافی است از دور بر برنامه‌های زندگی‌ام نظارت داشته باشم و به همین دلیل هیچ مشکلی برایم ایجاد نشده است.

چطور وارد این حرفه شدید و آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی را انتخاب کردید؟

در گذشته، حدود 20 سال کار خیاطی انجام می‌دادم و مدرس خیاطی بودم، اما به مرور این کار را کنار گذاشتم و وارد رشته شیرینی‌پزی و آشپزی شدم. البته قبلا هم این کار را انجام می‌دادم و هر دستور غذا یا شیرینی‌ای را که پیدا می‌کردم، آنها را می‌پختم ولی الان حدود هشت نه سال است که به‌طور دائم در این حرفه مشغول کار شده‌ام و مرتب طعم‌های مختلف غذاها و دسرها را امتحان می‌کنم. البته باید این را هم بگویم که همیشه اولین بار طعم‌ دسرها و غذاهای جدید را در خانه امتحان می‌کنم و از نظرات و پیشنهادهای همسر و فرزندانم کمک می‌گیرم.

در این آموزشگاه چه مواردی آموزش داده‌می‌شود؟

این آموزشگاه مجوز صنایع غذایی دارد که شامل انواع غذاها، دسرها، کیک و شیرینی است و شاخه‌های مختلفی دارد. به‌عنوان نمونه طرز تهیه سالاد، سوپ، طبخ انواع ماهی‌ها، ترشی‌ها، مرباها و...

غیر از تدریس در آموزشگاه، خودتان هم مشغول تهیه این غذاها و دسرها می‌شوید؟‌

بله.

و این کارها چقدر وقت شما را می‌گیرد؟

طوری برنامه‌ریزی کرده‌ام که صبح‌ها وقتی دخترم به مدرسه می‌رود، من هم تقریبا ساعت 8 به آموزشگاه بیایم. بعدازظهرها هم هر چقدر کار داشته باشم حدود ساعت سه‌و‌نیم به خانه برمی‌گردم تا وقتی دخترم می‌آید، خانه باشم. اما در کل طی این ساعت‌ها کمی مشغول کار ترجمه و نوشتن دستور غذاها می‌شوم و بقیه زمان را هم صرف آموزش عملی و تئوری می‌کنم.

علاوه بر این، ما گاهی امور مربوط به مجالس و همایش را هم انجام می‌دهیم و کسانی که برای چنین کارهایی به ما مراجعه می‌کنند، می‌توانند از این خدمات هم استفاده کنند.

از حس و حال‌تان هنگام کار بگویید.

وقتی کار می‌کنم اصلا متوجه گذر زمان نمی‌شوم و بعد از این‌که کارم تمام می‌شود، ناگهان متوجه می‌شوم چند ساعت است مشغول کار هستم و خودم آن را نفهمیده‌ام.

به نظر شما همه خانم‌ها باید آشپزی و شیرینی‌پزی را آموزش ببینند؟

من فکر می‌کنم همه خانم‌ها باید این هنر را بیاموزند. چون این موضوع واقعا در زندگی خانوادگی افراد تاثیرگذار است. مثلا تصور کنید وقتی خودتان یک کیک خوشمزه و زیبا تهیه کرده‌اید و همراه با یک فنجان چای به عنوان عصرانه کنار دیگر اعضای خانواده‌ میل می‌کنید، چقدر حس بهتری خواهید داشت تا زمانی که کیکی آماده بخرید.

تهیه غذاها و شیرینی‌های خانگی چه تاثیری در زندگی خانوادگی افراد می‌گذارد؟

این کار نه‌تنها موجب تقویت و افزایش اعتماد به نفس خانم‌ها می‌شود، بلکه بچه‌ها هم یاد می‌گیرند خوراکی‌های خوش طعم و زیبا را می‌توان در خانه تهیه کرد و لازم نیست برای خوردن آنها همیشه به رستوران یا کافی‌شاپ رفت.

علاوه بر این موارد، همیشه طعم شیرینی‌ها و غذاهای خانگی با آنچه بیرون از خانه به فروش می‌رسد تفاوت زیادی دارد. شما هم موافق هستید؟

صد درصد همین‌طور است، چون وقتی شما کیکی را از قنادی می‌خرید، حاوی مواد افزودنی است تا کیک زود بیات نشود و طعم ماندگی پیدا نکند. البته علاوه بر این، حس عشق و علاقه خانم‌ها هم هنگام پخت غذا یا شیرینی در طعم خوب آن تاثیرگذار خواهد بود.

شما به خانم‌هایی که از کمبود وقت شکایت دارند و به همین بهانه آشپزی را تعطیل می‌کنند، چه توصیه‌ای می‌کنید؟

غذاهای فرنگی مانند غذاهای ایتالیایی و فرانسوی برعکس غذاهای سنتی ایران است و تهیه آنها وقت زیادی از خانم‌ها نمی‌گیرد. مثلا غذاهای ایتالیایی که سرشار از فیبر است براحتی و سادگی قابل تهیه خواهد بود. یعنی برای پخت اغلب غذاهای فرنگی به وقت زیادی نیاز نخواهید داشت و به دردسر نمی‌افتید.

غذاهای چینی هم همین‌طور است، البته منظورمان موادی نیست که خودشان در چین برای پخت غذا از آنها استفاده می‌کنند، بلکه همین سبزیجات و روغن کنجدی که در تهیه بیشتر غذاهایشان استفاده می‌شود و سرشار از خاصیت است یا روغن زیتون فراوانی که در غذاهای ایتالیایی وجود دارد و به حفظ سلامت کمک می‌کند، همگی براحتی قابل استفاده خواهد بود.

پس شما به سلامت غذاها هم اهمیت خاصی می‌دهید.

بله، دقیقا. بد نیست بدانید چینی‌ها به کمک تغذیه صحیح توانسته‌اند قد کودکان‌شان را افزایش دهند و با استفاده از یک نوع ماهی به این هدف‌ رسیده‌اند. ما نیز در شمال کشور چنین ماهی‌هایی را به‌وفور داریم. به‌عنوان نمونه مصرف ماهی کیلکا که با استخوان خورده می‌شود، در سنین رشد کودکان می‌تواند موجب افزایش قدشان شود. البته تهیه این نوع غذاها هم خیلی وقت خانم خانه را نمی‌گیرد و آنها می‌توانند برای قد بلند شدن بچه‌ها از آن کمک بگیرند. همچنین با توجه به این‌که سرانه مصرف روغن زیتون در کشور ما بسیار پایین است اگر بتوانیم غذاهایی را که همراه با این روغن تهیه می‌شود برای بچه‌ها درست کنیم، بسیار مفید خواهد بود.

اما این روزها متاسفانه عادت کرده‌ایم به محض این‌که بچه‌ها گرسنه می‌شوند برایشان فست‌فود بخریم، در حالی که تهیه ماهی کیلکا هم زمان زیادی نمی‌خواهد و شاید در مدت 5 تا 10 دقیقه آماده شود یا کدویی که ریش‌ریش و باریک خرد و با روغن کمی سرخ شده است. این غذاها هم به نوعی فست‌فود است و خیلی سریع آماده می‌شود، اما از نوع سالم و مغذی آن.

تهیه این غذاها از نظر هزینه چه تفاوتی با غذاهای معمول ما دارد؟

تهیه این غذاها هم چندان هزینه‌بردار نیست و فقط باید فرهنگ مصرف صحیح را بیاموزیم و آن را میان مردم ترویج دهیم. مثلا اگر حدود یک کیلو کدو و هویج و بادمجان بخریم و همراه با یک چاشنی خوش طعم آن را آماده کنیم، یک پیش‌غذای خوشمزه خواهیم داشت. بنابراین لازم نیست همیشه برای تهیه پیش‌غذا یا غذا از مواد غذایی گران قیمت و مضر استفاده کرد.

پس نباید نگران هزینه طبخ غذاهای جدید و متفاوت باشیم؟

اگر بخواهیم با تهیه غذاهای جدید به سمت گیاهخواری برویم که هزینه‌ها کاهش هم پیدا می‌کند و کمتر از قبل می‌شود، اما این مطلب به آن معنا نیست که صد درصد گیاهخوار شویم، چون اگر بخواهیم محاسبه کنیم بدن ما به مصرف میزان زیادی گوشت نیاز ندارد و می‌توانیم آن را کنترل کنیم. با این حال، متاسفانه در بیشتر مهمانی‌ها می‌بینیم غذاهای مختلف با گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی تهیه می‌شود و سر سفره قرار می‌گیرد، در حالی که اصلا به مصرف هر سه اینها در کنار هم نیازی نداریم و بیشتر باید به سمت مصرف سالادها و سوپ‌های مختلف برویم که هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و هم به نفع سلامت است.

مواد لازم برای تهیه این غذاها چطور؟ آیا از مواد خاصی استفاده می‌کنید که ممکن است در دسترس همه افراد نباشد؟

نه، مواد اولیه همان چیزی است که در خانه داریم و فقط به شکلی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خانم‌ها می‌توانند به این کار به عنوان منبع کسب درآمد نگاه کنند؟

بله، دقیقا. بسیاری از خانم‌ها شیرینی‌ها و کیک‌هایی را که در خانه تهیه می‌کنند، می‌فروشند یا در همین نمایشگاه که بعضی هنرجویان، شیرینی‌هایشان را برای فروش آورده‌ا‌ند و آنها را فروخته‌اند. پس این کار هم می‌تواند برای افراد به‌عنوان منبع کسب درآمد باشد و این نمایشگاه به‌نوعی کارآفرینی کرده است.

آیا خانم‌ها می‌توانند به مطالبی که در سایت ارائه‌می‌کنید هم مراجعه کنند؟

بله، اما گاهی ممکن است برای تهیه غذاها همان موقع دست به کار نشوند و احساس تنبلی مانع‌شان شود، اما در کلاس‌های آشپزی این اتفاق نمی‌افتد. همچنین گاهی ممکن است در نوشتن دستور غذاها مواردی بدیهی فرض شود که خواننده از آن بی‌اطلاع است. اما ما سعی می‌کنیم تمام نکات ریز و جزئی را هم در سایت مطرح کنیم و امیدواریم مورد استفاده همه خانم‌ها قرار گیرد.

از نظر شما خانم‌های جوان هم به این کلاس‌ها نیاز دارند یا این‌که این دوره‌ها فقط مخصوص کسانی است که در آشپزی حرفه‌ای هستند؟

هر کدام از این افراد به نوعی از این کلاس‌ها بهره خواهند برد. خانم‌های جوان که معمولا مشکلی در مورد اضافه وزن، چربی بالا، فشار خون و... ندارند می‌توانند با تهیه شیرینی‌ها و دسرها از طعم‌ آنها لذت ببرند. همچنین با توجه به این‌که ممکن است مهمانی‌های مختلفی داشته باشند و دوستان‌شان را دعوت کنند، با تهیه غذاهای متفاوت و متنوع اعتماد به نفس‌شان هم بیشتر می‌شود.

مریم اسعدی‌بیگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها