خشکسالی 20 تا70 درصدی چهل تالاب ایران

مدیرکل امور مناطق و زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست، از خشکسالی 20 تا 70 درصدی چهل تالاب ارزشمند کشور خبر داد.
کد خبر: ۵۵۴۹۰۳
خشکسالی 20 تا70 درصدی چهل تالاب ایران

ناصر مقدسی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، مدیریت غلط منابع آب در حوزه‌های بالادست و کاهش بارندگی در سال‌های اخیر را از مهم‌ترین عوامل خشکسالی تالاب‌ها دانست و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس برنامه پنجم توسعه، طرح حفاظت و احیای تالاب‌ها را که بودجه مستقلی دارد با جدیت دنبال می‌کند.

وی با بیان این‌که در این طرح وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی نیز مشارکت می‌کنند، افزود: نقش مردم برای تامین حق آبه زیست محیطی تالاب‌ها و احیای آن‌ها بسیار مهم است.

مقدسی گفت: با توجه به این‌که خشکسالی تالاب‌ها در یک دوره 10 تا 15 سال روی داده است، بی تردید احیای آن‌ها نیز باید به تدریج صورت گیرد.

مدیرکل امور مناطق و زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست، از برنامه ریزی غلط و مدیریت نادرست منابع آب در بالادست تالاب‌ها که مدت‌ها اجرا شده است، انتقاد کرد و افزود: خوشبختانه امروز این اشتباه برطرف شده است و در ادبیات برنامه ریزی، تامین حق آبه تالاب‌ها بعد از مصارف شرب در اولویت دوم قرار دارد.

وی با بیان این‌که وزارت نیرو در تامین حق آبه برخی تالاب‌ها عملکرد مثبتی داشته است، گفت: متاسفانه این وزارتخانه در تامین حق آبه برخی تالاب‌ها مانند دریاچه ارومیه به خوبی عمل نکرده است.

مقدسی افزود: به طور مثال قانون، حق آبه دریاچه ارومیه را سالانه سه و یک دهم میلیارد مترمکعب تعیین اما وزارت نیرو فقط یک و هشت دهم میلیارد متر مکعب آن را تامین کرده است.

وی سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر روی تالاب‌ها را به سود اقتصاد کشور دانست و ابراز امیدواری کرد: مدیریت زیست بومی تالاب‌ها با همکاری دستگاههای مسئول به دقت اجرایی شود.

مقدسی تعداد تالاب‌های شناخته شده و با اهمیت بین‌المللی کشور را که تنوع زیستی با ارزشی دارد، 84 تالاب با مساحتی بیش از سه میلیون هکتار برشمرد و گفت: از این تعداد 24 تالاب، پنجاه درصد این سطح را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان این‌که بیشتر تالاب‌های داخلی متاثر از روان آب‌ها هستند، گفت: بدین ترتیب، افزایش بارندگی‌ها نقش موثری در سرعت بخشیدن احیای تالاب‌ها دارد.

مقدسی شرایط تالاب گندمان را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: تالاب‌های اجی گل، الاگل و الما گل نیز در استان گلستان به علت بارش‌های خوب امسال در شرایط مناسبی قرار گرفته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امامی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
۰
۰
بِسْم ِ الله ِ الرَّحْمَن ِ الرَّحِیْمِ-خشك سالی یا عدم مدیریت صحیح؟؟؟؟؟؟

نیازمندی ها