رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد:

7 تالاب در معرض خطر جدی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر 100 تالاب کشور دارای اهمیت هستند که 32 تا از آنها در کنوانسیون رامسر ثبت شده اند و از این تعداد هفت تالاب در معرض خطر جدی هستند.
کد خبر: ۵۶۰۷۴۸
7 تالاب در معرض خطر جدی

محمدجواد محمدی زاده در مراسم اختتامیه و امضا سند توسعه دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب های ایران که پیش از ظهر سه شنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: موضوع مدیریت یکپارچه زیست بومی تالاب ها تنها ماموریت سازمان محیط زیست نیست بلکه سازمان محیط زیست به عنوان یک متولی و مرکز راهبری تمام سازمان ها و ذینفعانی که با مدیریت تالاب ها در ارتباط هستند ر بر عهده دارد.

وی افزود: سازمان محیط زیست توانسته است این نگاه را در طی این طرح به صورت قانونی مطرح کند به گونه ای که در بند الف مواد 67، 191، 193 و 187 قانون برنامه پنجم توسعه رویکرد مدیریت یک پارچه تالاب ها نهادینه شده است.

محمدی زاده اظهارداشت: در حقیقت در طی این طرح هشت ساله مدیریت یکپارچه تالاب ها از یک ساختار عملیاتی و اجرایی به حوزه قانونی ارتقاء داده شده که کار بزرگی است و در کمتر کشوری از جهان تاکنون این اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در طی این برنامه مدیریت یکپارچه سه تالاب ارومیه، پریشان و شادگان اجرایی شده است، تصریح کرد: در مواد 127 و 138 قانون اساسی کارگروهی با مدیریت معاون اول رئیس جمهور و دبیری سازمان محیط زیست جهت تحقق عملی رویکرد زیست بومی در ساختار اجرایی کشور نهادینه شد که هر تصمیمی این کارگروه بگیرد تصمیم دولت است و مصوباتش مصوبات دولتی.

سه تالاب جدید به کنوانسیون رامسر می پیوندد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ایران از 40 سال پیش به عضویت کنوانسیون رامسر در آمده است، افزود: در حال حاضر 32 تالاب کشور در این کنوانسیون ثبت شده اند و به دنبال این هستیم که تالاب های جدیدی در سال جاری در این کنوانسیون ثبت کنیم نو به احتمال زیاد تا پایان سال سه تالاب دیگر به کنوانسیون رامسر می پیوندند.

محمدی زاده با اشاره به  اینکه در حال حاضر 1.5 میلیون هکتار از اراضی کشور به ثبت رسیده اند، گفت:  طرح حافظت یک پارچه تالاب ها با همکاری برنامه توسعه ملل متحد و صندوق جهانی تسهیلات و محیط زیست شکل گرفته تا با درآمدزایی و ایجاد انگیزه در میان مردم به لحاظ این که در مدیریت تالاب و بهبود کیفیت آن نقش دارند در بهبود وضعیت تالاب های کشور ایفای نقش کند.

به گفته وی، از هشت سال پیش که این طرح شکل گرفته است 13 عنوان کتاب و 60نوع محصول فرهنگی در رابطه با تالاب ها منتشر شده و از تعدادی از آنها امروز رونمایی شد.

هفت تالاب کشور در معرض خطر جدی

محمدی زاده یادآور شد: در حال حاضر 100 تالاب کشور دارای اهمیت هستند که 32 تا از آنها در کنوانسیون رامسر ثبت شده اند و از این تعداد هفت تالاب در معرض خطر جدی هستند ولی به لحاظ تاثیر در چرخه محیط و داشتن استعداد و پتانسیل مدیریت یک پارچه از نظر سازمان محیط زیست هزار نقطه در کشور ظرفیت تالاب بودن را دارند که باید طی سال های آینده در قالب این طرح به صورت یکپارچه مدیریت شوند.

وی با بیان اینکه در طی برنامه مدیریت یکپارچه حفاظت از تالاب ها  سه تالاب ارومیه، پریشان و شادگان به خوبی مدیریت شده اند، اظهارداشت: مصرف آب در این تالاب ها 50 درصد کاهش یافته، مصرف کود و سموم شیمیایی 44 درصد کاهش یافته و راندمان سیستم های کشاورزی 20 درصد افزایش یافته است.

کاهش 10 درصدی بارندگی در سال جاری نسبت به سال های گذشته

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایران روی کمربند خشک قرار دارد، افزود: میزان بارندگی در ایران نسبت به سال های گذشته 10 درصد کاهش یافت و  متوسط درجه حرارت بین 1.5 تا دو درجه افزایش یافته. میزان تبخیر هم افزایش یافته است بنابراین با توجه به  این که دسترسی به منابع محدودتر و شرایط دشوار است مدیریت تالاب ها باید منطبق با شرایط خشکسالی و ریسک باشد.

محیط زیست توجیهی در عدم پرداخت حق آبه ارومیه نمی پذیرد

وی یادآور شد: بر  این اساس برای دریاچه یک طرح 24 گانه مصوب شد که در آن تمام شرایط آسیب پذیر و خشکسالی در نظر گرفته شده و بر همین اساس حق آبه دریاچه ارومیه باید تامین شود و از آنجایی که سهم محیط زیست مانند سهم سایر بخش ها دقیقاً مشخص شده است دیگر توجیهی در کمبود  منابع برای پرداخت حق آبه از سوی محیط زیست پذیرفته نمی شود.

اختصاص اعتبار 100 میلیارد تومانی برای مدیریت تالاب ها و ریزدگردها

محمدی زاده با بیان این که در سال مالی 91 یعنی تا پایان تیرماه 100 میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت تالاب ها، ریزگردها و فناوری های نوین در نظر گرفته شده است، افزود: از این زمان 35 میلیارد تومان به تالاب ها اختصاص داده شده و از محل اعتبارات استانی نیز به همین میزان اعتبار برای تالاب ها در نظر گرفته شده است.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، از محل شورای عطف نیز با هماهنگی وزارت علوم اعتباری معادل 68 میلیارد تومان برای مدیریت تالاب ها در نظر گرفته شده که ظرف پنج سال آینده باید تامین شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها