موزیک ویدئو متولد اوایل دهه 1980 است که در کشور ما با عنوان نماآهنگ شناخته شده است. این عنوان زمانی معادل واژه موزیک ویدئو انتخاب شد و جا افتاد که مرکز تحقیق و توسعه در سازمان صدا و سیما بر آن شد تا چند نمونه خوب وطنی از این نوع کارها تولید کند و به عنوان الگو در اختیار شبکه‌های مختلف سیما قرار دهد.
کد خبر: ۵۵۴۰۲۱

نماآهنگ «نوایی» به کارگردانی رامین حیدری فاروقی که موسیقی تربت جام را با تصاویری از آئین‌های مردم خراسان به نمایش می‌گذاشت یکی از اولین و بهترین‌ نمونه‌ها بود که به دلیل بهره‌گیری از موسیقی فولکلور، کارگردانی آگاهانه و نماهایی تازه و بدیع از فرهنگ کهن خراسانی، در ذهن بسیاری از مخاطبان تلویزیون ماندگار شده است.

تولید نماآهنگ در مرکز تحقیق و توسعه صدا و سیما با چند نمونه به عنوان الگو به پایان رسید، اما روند تولید نماآهنگ‌ در تلویزیون تا مدتی ادامه پیدا کرد. در همین دوران بود که شاهرخ دولکو برای آهنگی از اریک کلاپتون، تصویر ساخت و نماآهنگی جذاب و دیدنی درباره اعتیاد به مخاطبان تلویزیون ارائه کرد. گرچه روند تولید نماآهنگ با استفاده از آهنگ‌های خوب خارجی در تلویزیون ادامه پیدا نکرد و اثر دولکو هم در حاشیه تولید تعداد زیادی نماآهنگ با موضوع اعتیاد کمرنگ شد؛ اما همچنان بازار تولید نماآهنگ از موزیک‌های وطنی ادامه داشت.

اما این روزها جای نماآهنگ‌های دیدنی که حکم زنگ تفریحی تاثیرگذار را داشتند در تلویزیون خالی است. مهم‌ترین چیزی که امروزه به عنوان نماآهنگ در تلویزیون شاهد هستیم، نمایش تصاویری از بخش‌های مختلف سریال‌های تلویزیون همراه پخش موسیقی تیتراژ آن است. شاید بتوان دلایلی برای متوقف شدن روند تولید نماآهنگ در تلویزیون حدس زد، اما با توجه به قابلیت‌های این نوع برنامه، کارکردهای آن و تاثیرش بر مخاطب باید گفت خالی بودن جایش با هر منطقی، پذیرفتنی نیست.

موسیقی فولکلور، آهنگ‌هایی که سینه به سینه به ما منتقل شده‌اند، ترانه‌ها و سرودهای خاطره‌انگیز، تازه‌ترین ساخته‌های هنرمندان و... همه می‌توانند در قالب نماآهنگ مخاطب را با خود همراه کنند و برایشان لذتی بیشتر از شنیدن یک آهنگ به ارمغان بیاورند. بی‌شک با رونق نماآهنگ در تلویزیون، گونه‌های مختلفی از این نوع برنامه تلویزیونی شکل خواهد گرفت و کسی چه می‌داند شاید در آینده شاهد نماآهنگ‌هایی کمیک، معمایی یا حتی دلهره‌آور باشیم!

شاید این روزها که زندگی شهری و مسائل معیشتی، آرامش بسیاری از ما را تهدید می‌کند، شنیدن یک موسیقی دلپذیر همراه تصاویری دیدنی به اندازه تماشای یک موقعیت کمیک در یک مجموعه طنز جذاب و تاثیرگذار باشد.

 آذر مهاجر

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها