با گذشت قریب به 34 سال از زمان اولین دفن رسمی در گورستان بهشت زهرا، بیش از یک میلیون متوفا در این مکان دفن شده اند که دفن پیکرهای مطهر قریب به 30 هزار تن از شهدای گرانقدر حماسه 8 سال دفاع مقدس ، معنویت خاصی به این گورستان داده است.
کد خبر: ۵۵۳۳۰

در واقع ، همجواری بهشت زهرا با حرم مطهر رهبر کبیر انقلاب اسلامی باعث شده این مکان کعبه آمال مردم ایران باشد.
از سوی دیگر وجود 600 هکتار فضای سبز در این محدوده ، به عنوان بزرگترین لکه سبز و همچنین تنفسگاه شهر تهران ، این مکان را به یک پارک عمومی تبدیل کرده و باعث شده در ایام و مناسبت های خاص همچون تحویل سال نو، اعیاد مذهبی ، سوگواری ها و... بهشت زهرا به عنوان پر مخاطب ترین مکان کشور شاهد تردد قریب به 10 میلیون نفر از مردم به این مکان باشد.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا و شهردار حرم مطهر امام ره معتقد است رسیدگی به امور کفن و دفن اموات خدمتی ارزنده محسوب می شود که نباید نسبت به انجام آن بی تفاوت و بی اهمیت بود.
مهندس محمود رضاییان با سابقه طولانی در حوزه خدمات شهری ، تلاش زیادی برای ساماندهی بهشت زهرا کرده است. وی می گوید: خدمت به شهروندان در این حوزه آنقدر لذت بخش و شیرین است که تمام تلخکامی ها و مشقت های ناشی از برخی گله ها و انتقادهای شهروندان را می توان به جان خرید.


برای شروع بهتر است این شبهه و ابهام را پاک کنیم که گفته می شود هزینه های دفن در این گورستان سنگین و خیلی بالاست.
بنده برای چندمین بار خطاب به شهروندان تهرانی می گویم که مطمئن باشند هیچ متوفایی برای دفن در بهشت زهرا روی زمین نخواهد ماند.

یعنی حتی اگر یک ریال هم هزینه کفن و دفن نداشته باشند، شما متوفا را در این گورستان دفن می کنید.
به عنوان مدیر و مقام پاسخگو در این بخش از حوزه مدیریت شهری می گویم ، کافی است اطرافیان و بستگان در کلام عنوان کنند که قادر به تامین هزینه کفن و دفن نیستند.
اجازه دفن رایگان در گورستان بهشت زهرا صادر خواهد شد.

توضیح می دهید الان دفن در این گورستان به چه صورت امکانپذیر است؛
در حال حاضر دفن در قبور یک طبقه ، دوطبقه خصوصی و قبور غیرجاری انجام می شود، به طوری که دفن اموات به صورت رایگان در قبور یک طبقه و دریافت فقط 50 درصد هزینه کفن و دفن صورت می گیرد.

این 50 درصد چقدر می شود؛
حدود 40 هزار تومان.

و اگر نداشته باشند؛
گفتم که همین مبلغ را هم نمی گیریم و تمام امکاناتی را که در اختیار دیگر متوفیان قرار می دهیم به این قبیل خانواده ها که مشکل مالی دارند نیز ارائه می کنیم.

یعنی هیچ تفاوتی میان کسی که برای دفن متوفای خود یک میلیون و شاید بیشتر می پردازد با شخصی که قادر به تامین 50 درصد هزینه کفن و دفن نیست ، وجود ندارد؛
سازمان بهشت زهرا یک وظیفه مهم و اصلی به عهده دارد و آن رضایت شهروندان از دفن امواتشان در این گورستان است.
ما هیچ فرقی میان این دو طیف از افراد جامعه قائل نیستیم. فقط این اختیار و آزادی انتخاب وجود دارد که شخصی با هزینه کردن بیشتر، مکانی به مراتب متفاوت از مکانهای دیگر برای دفن عزیزش انتخاب کند.
این مساله به هیچ وجه تبعیض قائل شدن تلقی نمی شود، زیرا نمی توانیم پرداخت هزینه بیشتر را به شهروندان تحمیل کنیم.
بعضی خودشان مایل به این کار هستند و عده دیگر این توانایی را ندارند.

من پاسخ پرسشم را بدرستی نگرفتم که پس از دفن ، تفاوتی در ارائه خدمات برای این قبور وجود دارد یا خیر؛
هیچ فرقی میان ارائه خدمات در قبور یک طبقه رایگان و قبور دوطبقه خصوصی یا دیگر قطعات بهشت زهرا وجود ندارد.
همان طور که برای نظافت و تامین خدمات در قبور غیرجاری هزینه می شود، برای قبور رایگان هم این کارها صورت می گیرد.

چند درصد مردم از قبور رایگان و... استفاده می کنند.
براساس آمار بین 40 تا 50 درصد مردم از قبور رایگان یک طبقه ، 20 تا 25 درصد از قبرهای دوطبقه خصوصی ، 10درصد پیش فروش و 5 تا 10 درصد شهروندان هم از قبور غیرجاری گورستان بهشت زهرا استفاده می کنند.

منظور از قبور غیرجاری ، همان قبرهای میلیونی است.
بله. این قبور به لحاظ قرار گرفتن در قطعاتی که امکان گسترش آن وجود ندارد، لاجرم با میل و اختیار شهروندان بر سر قیمت واگذاری توافق حاصل می شود.

بالاترین قیمت واگذاری این نوع قبور چقدر است؛
بالاترین نرخ این قبیل قبرها حدود 3 میلیون تومان است که با رضایت شهروندان دریافت می شود.

آن طور که درخصوص استفاده شهروندان از قبور گورستان بهشت زهرا استنباط می شود، قریب به اتفاق از قبور یک طبقه و دو طبقه خصوصی استفاده می کنند.
بله همین طور است. به دلیل شرایط اقتصادی ، بیشتر شهروندان تهرانی از این دو نوع سیستم برای دفن امواتشان استفاده می کنند.

هزینه قبور دو طبقه چقدر است؛
هزینه استفاده از قبور دو طبقه خصوصی 200 هزارتومان است که شامل هزینه خدمات کفن و دفن دو متوفا می شود، یعنی شخصی می تواند با پرداخت چنین مبلغی از این امکان برای دفن یک متوفا در آینده و بدون پرداخت هزینه اضافه استفاده کند.

روزانه چه تعداد متوفا به این سازمان آورده می شود؛
در حال حاضر اسامی 140 تا 150 متوفا به طور روزانه در فهرست سازمان بهشت زهرا ثبت می شود که البته همه آنها در این گورستان دفن نمی شوند.

برای دفن متوفا و انجام امور مربوط چقدر زمان صرف می شود؛
در شرایط حاضر سرانه توقف متوفا از وقتی توسط آمبولانس سازمان وارد بهشت زهرا(س) می شود تا هنگام دفن بین 40 تا 60 دقیقه است.
یعنی در این مدت تقریبا کوتاه اداری ، تمام مراحل خدمات اعم از ثبت ، جواز، قطعه محل دفن و... به وسیله کارکنان سازمان صورت می گیرد.

برای ساماندهی مراحل اداری و همچنین جلوگیری از اتلاف وقت صاحبان متوفا، سازمان چه راهکارهایی را در دستور کار خود دارد؛
برای اولین بار در طول تاریخ سازمان بهشت زهرا، اداره ثبت احوال در این گورستان راه اندازی شده است که علاوه بر تهیه آمار صحیح و دقیق از تعداد متوفیان ، باعث می شود خانواده ها در همان زمان مراسم خاکسپاری و صرف چند دقیقه از وقت خود نسبت به ابطال شناسنامه فرد فوت شده اقدام کنند و دیگر نیاز نیست به ادارات داخل شهر مراجعه کنند.

آقای رضاییان! حرف و حدیثهای فراوانی درخصوص افزایش نرخ خدمات باتوجه به تجهیزسازمان به آمبولانس های نو شنیده می شود. بفرمایید چه تعداد آمبولانس در حال حاضر مشغول سرویس دهی است و این که هزینه ها تا چه مقدار افزایش یافته است؛
در حال حاضر 40 دستگاه آمبولانس نو در مجموعه سازمان بهشت زهرا وجود دارد و غیر از این تعداد، دیگر هیچ گونه خودروی فرسوده ای نداریم که بخواهد خدمات بدهد.
از سوی دیگر تاکید می کنم تجهیز و نوسازی ناوگان حمل متوفا هیچ هزینه اضافی را متوجه شهروندان نکرده است. به طور کلی امسال هیچ گونه افزایش قیمتی در زمینه خدمات نداشته ایم و این موضوع را می توان با نرخ خدمات در سال گذشته قیاس کرد.

الان گورستان بهشت زهرا چه قطعاتی دارد؛
قطعه شهدای 8 سال دفاع مقدس ، قطعات ویژه خانواده شهدا، قطعه کودکان ، عموم ، هنرمندان و بتازگی قطعه ای با عنوان نام آوران پیش بینی شده که مخصوص مدال آوران عرصه ورزش است که برای مملکت افتخارآفرینی کرده اند.
به طور کلی فضای موجود از لحاظ کاربری فضاهای متنوع امور اجتماعی و فرهنگی است.

آیا شهروندان اجازه دفن اموات خود را در دیگر گورستان های شهر تهران دارند؛
براساس قانون ، بهشت زهرا تنها گورستان رسمی شهر تهران محسوب می شود که اجازه دفن اموات در آن صادر می شود؛ اما اگر شهروندان اموات خود را در دیگر گورستان های قدیمی شهر دفن می کنند، از نظر قانون خلاف قانون محسوب می شود.
در ضمن این مساله با توجه به رعایت نکردن نکات و موارد بهداشتی ، سلامت شهروندان را به خطر می اندازد.

یعنی دفن اموات در دیگر گورستان های شهر اعم از متروکه و حتی فضای امامزاده ها و بقاع متبرکه ، غیرقانونی است.
آن چیزی که برابر ضوابط و مقررات و قانون به ما ابلاغ شده است ، غیر از خود سازمان بهشت زهرا دفن در تمام گورستان ها ممنوع است و اجازه دفن ندارند ؛ اما اگر به صورت غیرقانونی فعال یا نیمه فعال هستند برای سازمان بهشت زهرا با توجه به دستورالعمل صادره از سوی وزارت کشور و شهرداری تهران هیچکدام قانونی نیست.

زمینهایی که به فضای سازمان اضافه می شود، به چه صورت در اختیار قرار می گیرد، چون شنیده شده این زمینها وقفی هستند؛
باید بگویم همان مساحت 314 هکتاری در سال 45 به وسیله شهرداری تهران تملک شد و سال - 73 که طرح توسعه گورستان بهشت زهرا تهیه شد - نیز 110 هکتار زمین اضافه شده از سوی شهرداری و سازمان به صورت کاملا قانونی به تملک در آمد.
در واقع 424هکتار مساحت فعلی گورستان ، از صاحبان اصلی زمینها با نظریه رسمی کارشناسان دادگستری قیمت گذاری و خریداری شده است.
تاکید بنده به همین علت است که بگویم سازمان بهشت زهرا تا امروز هیچ گونه زمین وقفی ندارد و هیچ کس تا امروز زمینی را برای بهشت زهرا وقف نکرده است.
در ضمن با توجه به مصوباتی که از سوی شورای تامین وزارت کشور به قائم مقامی شورای شهر و در نهایت با مصوبه شورای شهر، 160 هکتار دیگر هم در دستور کار قرار دارد که برای تملک و اجرا در دست اقدام است.

چه رقمی برای این مساحت باید پرداخت؛
با توجه به این که قیمتها کاملا کارشناسی شده است ، حدود 20 میلیارد تومان اعتبار برای 160 هکتار نیاز است و بخشی از محل درآمدهای داخلی و بخش دیگر از محل اعتبارات شهرداری تهران استفاده می شود که تا امروز 12میلیارد تومان آن هزینه شده است.

آیا طرح توسعه بهشت زهرا با در نظر گرفتن تمام جوانب کار صورت می گیرد.
کنار توسعه بهشت زهرا، طرحهای عمرانی و فرهنگی و هنری را برای مردم منطقه در دستور کار داریم. طبیعی است که ما همه این مسائل را باید با همدیگر ببینیم ، چون کنار مردم و با مردم زندگی می کنیم.
باید به گونه ای طرح توسعه را دنبال کنیم که مردم از این فضا بیشترین استفاده را ببرند. تنها این دید که یک گورستان برای دفن مردگان است نباید وجود داشته باشد. هدف ما این است که هر رهگذری از این محدوده عبور می کند، احساس آرامش داشته باشد.

بفرمایید بهشت زهرا تا چند سال می تواند پذیرای دفن اموات باشد؛
رویکرد شهرداری تهران به این صورت است که با توجه به شرایط شهر تهران و توسعه آن ، برای گورستان آن نیز باید تدابیری اندیشیده شود.
بر همین اساس تمرکززدایی از یک نقطه را به دلیل مسائل ترافیکی ، آلودگی هوا، زیست محیطی و عوامل مترتب به گورستان مثل مسائل روحی و روانی را مدنظر و مورد توجه قرار داده ایم.
به عنوان نمونه همین بار ترافیک ناشی از حضور میلیونی شهروندان در یک نقطه می تواند اثرات منفی روحی و روانی همراه داشته باشد.
رویکرد و سیاست کلان مدیریت شهری این است که برای 100سال آینده برنامه ریزی کنیم ؛ بنابراین اگر بیاییم در چند نقطه شهر تهران که مردم براحتی امکان تردد داشته باشند برنامه ریزی کنیم ، قاعدتا مشکل تهران حل خواهد شد.
اما درخصوص گورستان بهشت زهرا با فضای کنونی و در نظر گرفتن روند فعلی مرگ و میر، حداکثر 15 سال دیگر می توان از این گورستان بهره برداری کرد ؛ ولی اگر گورستان های جدیدی که در نظر گرفته شده به مرحله بهره برداری برسند، بهشت زهرا تا 40 سال آینده نیز پاسخگوی دفن اموات خواهد بود.

حبیب حسین پور
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها