jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۵۴۶۹۷۴   ۱۵ اسفند ۱۳۹۱  |  ۰۹:۳۰

ماشین، مجموعه‌ای از اجزای مرتبط به هم است که برای انتقال یا تعدیل نیرو جهت انجام کارهای سودمند در کنار هم قرار داده شده‌اند.

از ماشین به ماشین

ماشین در واقع ابزاری است که از یک یا چند قسمت مختلف تشکیل شده و می‌تواند با صرف انرژی به یک هدف مشخص دست یابد.

این ساخته دست بشر معمولا توسط ابزارهای مکانیکی، شیمیایی، حرارتی یا الکتریکی تامین نیرو می‌شود و اغلب موتوردار است.

از انواع ماشین‌های پیچیده می‌توان به کمپرسورها که از انرژی مکانیکی برای فشرده کردن هوا استفاده می‌کنند، موتورها که با سوزاندن سوخت، انرژی مکانیکی تولید می‌کنند و البته اتومبیل ـ محبوب‌ترین ماشین بشر ـ اشاره کرد.

حال بد نیست در کنار تعریف ماشین تعریفی هم از وسیله نقلیه داشته باشیم. یک وسیله نقلیه دراصل ماشینی متحرک است که برای جابه‌جایی مسافر یا بار طراحی و استفاده می‌شود.

وسایل نقلیه عمدتا تولید می‌شوند مثل دوچرخه‌ها، اتومبیل‌ها، موتورسیکلت‌ها، قطارها، کشتی‌ها و البته هواپیماها.

زمان آن رسیده تا تعریف وسایل نقلیه موتوری یا خودروها را نیز در کنار تعاریف بالا بیاوریم. وسایل نقلیه چرخ‌داری که نیروی خود را از موتورهایی که معمولا از انواع درون‌سوز است، دریافت می‌کنند.

وسایل نقلیه موتوری در کلاس‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که شامل اتومبیل‌ها، موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و حتی دوچرخه‌های موتوردار است.

اگر ماشین بخار، چرخ صنعت را به حرکت درآورد، خودرو هم اختراعی بود که باعث سهولت در جابجایی بشر شد.

«موتورواگن»، سه‌چرخه‌ای را​ که کارل بنز سال 1885 میلادی ساخت و از یک موتور درون‌سوز بهره‌مند بود ،باید اولین خودروی تاریخ به حساب آورد.

البته اصلاحات هنری فورد در فرآیند تولید اتومبیل «مدل T»- که به اعتقاد خیلی‌ها پراهمیت‌ترین خودروی کل تاریخ است ـ باعث شد سال‌های آغازین قرن بیستم قیمت اتومبیل پایین آمده و اقشار بیشتری از جامعه امکان خرید آن را داشته باشند. ماشینی که به گفته فورد، مردم می‌توانستند هر رنگی از آن را خریداری کرده و سوارش شوند، البته به شرطی که انتخاب آنها مشکی باشد!

تاثیر خودرو بر صنعت و تجارت، جامعه و فرهنگ را نمی‌توان نادیده گرفت​ به طوری که امروزه بیشتر افراد جامعه می‌توانند سوار ​ ماشین‌هایشان به هر کجا و در هر زمانی که اراده کرده، سفر کنند.

تاثیر ماشین بر زندگی روزمره ما آنقدر زیاد است که اصولا شهرهای امروزی براساس راحتی ماشین‌ها ساخته و توسعه داده شده‌اند.

خیابان‌های آسفالته و پارکینگ‌هایی که فضای زیادی از شهر را به خود اختصاص می‌دهند و ساخت آنها بودجه زیادی می‌طلبد، قطعا بر پارک و فضای سبز ارجحیت دارد. چه کسی یک شهر سبز، اما پرترافیک و غیر قابل رانندگی را دوست دارد؟

امیر نادرپور - جام جم

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

در پی انتشار گزارش روزنامه جام‌جم در چهارم دی ۹۹ با عنوان «یک فیس‌لیفت جدید» که به بررسی آرای کارشناسان درباره محصول جدید ایران‌خودرو (خودروی تارا) می‌پرداخت، کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در گفت‌و‌گو با جام‌جم ضمن اشاره به به برخی ویژگی‌های مهم خودروی تارا، هرگونه ارتباطی بین طراحی خودروی کراس‌اور کی۱۲۵ (K۱۲۵) که قرار است به‌زودی رونمایی شود با پژو ۲۰۰۸ را رد کرد.

عزم ملی، واکسن ملی

عزم ملی، واکسن ملی

دیروز واکسن کرونای تولید کشور به اولین داوطلبان تزریق شد. باید بدانیم کشورهای اندکی در جهان وجود دارند که به دانش تولید واکسن دست پیدا کرده‌اند.

گفتگو

بیشتر
کار ناتمام محققان با آرسیبو

مدیر عملیاتی تلسکوپ رادیویی ساردینیا در گفتگو با جام‌جم از داغ‌ترین حوزه‌های مطالعاتی در اخترشناسی رادیویی می‌گوید

کار ناتمام محققان با آرسیبو