گفته می‌شود در پی اعمال فشار آمریکا به قطر، دولت دوحه ارائه کمک‌های مالی به گروه‌های مخالف را متوقف کرده است

هشدار بشار اسد به دولت انگلیس

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با تکرار پیشنهاد مذاکره صلح با شورشیان در مصاحبه‌ای مطبوعاتی به دولت انگلیس هشدار داد که خود را از درگیری‌های سوریه کنار کشیده و رفتاری غیرواقعی، پیچیده و ساده‌بین نداشته باشد. این‌در‌حالی است که رایزنی‌های بین‌المللی برای حل بحران سوریه همچنان ادامه دارد و در خبری جدید گروه‌های مخالف سوریه می‌گویند قطر، کمک‌های اقتصادی خود به این گروه‌ها را قطع کرده است. در مجموع این خبرها نشان می‌دهد که تحولات سوریه سمت و سوی تازه‌ای پیدا کرده و اینک با قطع امید کشورهای غربی و عربی می‌رود تا گره کور این بحران به‌دست کشورهایی دیگر از جمله ایران و روسیه حل شود.
کد خبر: ۵۴۶۴۰۰

به گزارش ایسنا، بشار اسد، در مصاحبه خود با روزنامه ساندی‌تایمز گفت بریتانیا برای چند دهه نقش مضر و آسیب‌رسانی در خاورمیانه داشته است و حالا دولت لندن تصمیم گرفته است مخالفان دولت دمشق را مسلح کند. اسددر مصاحبه خود افزود: ما چگونه می‌توانیم از انگلیس انتظار داشته باشیم که به ایفای نقش در سوریه بپردازد، در حالی که تشخیص داده این مشکل را نظامی کند؟

در واکنش به حرف‌های اسد، دیروز ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد: اگر راه‌‌حل‌های دیپلماتیک برای بحران سوریه به نتیجه نرسد، لندن مسلح کردن مخالفان سوریه را منتفی نمی‌داند. وی در گفت‌وگو با شبکه خبری بی.بی.سی گفت که کمک‌های غیرنظامی بیشتر برای نیروهای مخالف در سوریه را بزودی اعلام می‌کند، اما اگر لازم باشد کشورش در آینده سلاح نیز به مخالفان خواهد داد. وی تاکید کرد: لندن نمی‌تواند در حاشیه بنشیند و نظاره‌گر ادامه کشتارها در سوریه باشد.

انگلیس تاکنون بارها اتحادیه اروپا و کشورهای غربی و درراس آنها آمریکا را تشویق به مسلح کردن گروه‌های مخالف کرده است، اما این دیدگاه با استقبال غرب مواجه نشد و در آخرین کنفرانس دوستان سوریه نیز بیشتر کشورها بر کمک‌های غیرتسلیحاتی ازجمله تجهیزات مخابراتی، اطلاعاتی و اقتصادی تاکید کردند. مصاحبه اسد پس از آن صورت می‌گیرد که جان کری، وزیر امور خارجه جدید آمریکا در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی خود اعلام کرد، واشنگتن به دنبال راه‌هایی برای تسریع انتقال و گذار سیاسی در سوریه است. اخیرا روسیه و آمریکا توافق کرده اند که هرچه زودتر به درگیری‌ها در سوریه پایان داده شود.

بشار اسد همچنین در گفت‌وگو با ساندی‌تایمز بار دیگر به‌امکان مذاکره مشروط با مخالفان اشاره و هر گونه شبهه را در زمینه برکناری خود رد کرد.

قطع کمک‌های قطر

از سوی دیگر برخی منابع آگاه در میان مخالفان سوری می‌گویند در پی اعمال فشار آمریکا به قطر، دولت دوحه ارائه کمک‌های مالی به گروه‌های مخالف را متوقف کرده است. به گزارش ایسنا، بنا به نوشته روزنامه العرب، منابع سوری همچنین اعلام کردند این تصمیم ناگهانی قطر به تهدید گروه‌های فعال در دولت آمریکا باز می‌گردد که تاکید کردند درصدد آماده کردن پرونده‌ای کامل از حمایت‌های دوحه از نیروهایی هستند که نامشان در فهرست گروه‌های تروریستی ثبت شده است.همچنین این منابع اعلام کردند، اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد قطر با گروه‌هایی که در عملیات ترور سفیر آمریکا در شهر بنغازی لیبی نقش داشتند، ارتباط داشته است. قطر از گردان‌های سلفی نزدیک به القاعده در سوریه نیز حمایت مالی و نظامی می‌کند.

چند روز پیش با پایان گرفتن کنفرانس دوستان سوریه در رم،‌ وزیر خارجه عربستان نیز با ابراز ناامیدی از مسلح نکردن مخالفان انتقادات تندی را نثار کشورهای غربی کرد. در همین حال معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه گفته است، جامعه جهانی و برخی قدرت‌ها به مردم سوریه فشار می‌آورند تا آنها را وادار به انجام کاری کنند که خواسته آنها نیست. وی همچنین با تاکید بر اهمیت وحدت میان گروه‌های مخالف سوری تاکید کرد: ملت سوریه از‌این پس تصمیماتش را خود اتخاذ می‌کند، چرا که ما شاهد بودیم قدرت‌های جهانی برای اعمال فشار علیه سوریه و اجبار مردمش تلاش می‌کنند. وی گفت: اگر ائتلاف ملی مخالفان سوریه در خدمت به مردم سوریه شکست بخورد باید فورا منحل شود.

از سوی دیگر وائل الحلقی، نخست‌وزیر سوریه نیز بار دیگر اعلام کرد، دمشق برای مذاکره با کسانی که زبان عقل و مذاکره را بر زبان سلاح و درگیری ترجیح می‌دهند، آماده‌است. وی گفت: دولت برای اجرای برنامه‌های سیاسی جهت حل بحران و نزدیک‌تر شدن به برگزاری کنفرانس ملی، بسیار جدی است. بان کی مون و اخضر ابراهیمی نیز روز شنبه برای گسترش حمایت‌ها از راهکار سیاسی در سوریه و فراهم کردن زمینه لازم جهت آغاز مذاکرات مستقیم میان دولت و مخالفان سوریه نشستی دو جانبه برگزار کردند. همچنین دو طرف در این مذاکرات که در سوئیس برگزار شد، آمادگی سازمان ملل را برای حمایت از مذاکره میان دولت و مخالفان سوریه و فراهم کردن زمینه جهت آغاز فوری این مذاکرات اعلام کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها