شب یلدا، برفی بود که تا صبح می بارید و نور روشن برفی که انعکاس آن توی پنجره می خورد و حرف هایی که گل می کرد و دانه های انار و برش های هندوانه و فال حافظ و داستان های هزار و یکشب.
کد خبر: ۵۴۶۱۸

شب یلدا، حادثه ای بود که در طولانی ترین شب سال اتفاق می افتاد و دلها را به هم گره می زد. کدورت ها را با خود می برد و به یاد می آورد که می شود دیری شب ها را با شادی و لبخند و صمیمیت پر کرد. می شود به انتظار فردا نماند و از خود شب یلدا خاطره ساخت.
شب یلدا را روی تقویم علامت می گذاریم. هنوز هم بهانه خوبی است تا در این روزهای خستگی و کار، از میان شب های شلوغ و دود گرفته زندگی مدرن ، به دامان پر مهر یک سنت پناه ببریم ؛ سنتی که هنوز تازه است ، از هزاران سال قبل تا هنوز تازه است ؛ سنتی که سکوت زندگی ماشینی را با تصنیفی آشنا می شکند.
توی گرفتاری های امروز و هر روز یک جای دنج و خلوت نشانت می دهد تا با آنان که دوست داری کمی بنشینی و بگویی و بشنوی تا با آشنایان و دوستانت دور یک مدار حلقه بزنی و از لحظه های بی رنگ و خاصیت همیشگی یک خاطره بسازی.
استاد معماری و شهرسازی ایستاده بود وسط باغ فین کاشان و به دانشجویان می گفت ، نگاه کنید، معماری اسلامی شرق مرکزیت دارد. همه بناهای این باغ حول یک مرکز ساخته شده اند و سایر بناها و فضاها مثل محیط دایره پیرامون یک مرکز قرار گرفته اند. برعکس معماری غربی که همه چیزی حکایت از پراکندگی دارد.
بناها در سطح و امتداد یکدیگر قرار دارند و هیچ مرکزیتی در معماری آنها وجود ندارد. به سنت ها و آیین های ایرانی نگاه کنید. شب یلدا یعنی حلقه زدن دور یک مرکز و به ریشه ها و سنت ها گره خوردن.
حالا هم فقط فلسفه شب یلدا، به خوردن آجیل و هندوانه و تا دیروقت بیدار نشستن نیست. هنوز هم شب یلدا از پشت دیوارهای سنگی و بتونی فاصله ، دست تکان دادن نیست.
اگر معنی این شب را شکستن فاصله ها بگیریم ، اگر ماسک های هر روزه را از صورتمان برداریم و با خود واقعی مان به دیدن بزرگترها برویم و در آن جمع شدن و حلقه زدن ببینیم از پارسال تا امروز چقدر تفاوت کرده ایم و از یکدیگر چقدر دورتر شده ایم و بخواهیم بیراهه ها را برگردیم و بخواهیم از بلندترین شب سال ، به کوتاهترین مقصد ممکن برگردیم ، آن وقت است که می فهمیم شب یلدا و هر سنتی از این دست ، سنجاقی است که ما را به اصل خودمان وصل می کند.

مریم نوابی نژاد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها