سوال: «لیلا ـ ‌ی» از بوشهر تماس می‌گیرم. 165 سانتی‌متر قد و 45 کیلوگرم وزن دارم. هرچه می‌خورم چاق نمی‌شوم. به متخصص تغذیه مراجعه کردم، تشخیص این بود که من به لاغری مفرط دچار هستم و برای افزایش وزنم؛ رژیم غذایی تجویز کردند. سال‌های قبل روزه می‌گرفتم اما امسال به دلیل رژیم غذایی که باید از ابتدای تابستان رعایت می‌کردم، نتوانستم روزه بگیرم. الان روزه‌های قضایم را می‌گیرم. از سحر تا ظهر را می‌توانم تحمل کنم ولی بعد از آن دچار ضعف بسیار شدید شده و یکی، دوبار مجبور شدم روزه‌ام را بخورم. می‌خواستم بدانم من با این وضع آیا می‌توانم روزه بگیرم یا نه؟ علاوه بر این‌که دچار ریفلاکس معده هستم. علت آن چیست و برای درمان باید چه کار کنم؟
کد خبر: ۵۴۰۷۴۳

دکتر محمدرضا وفا‌ /متخصص تغذیه و عضو هیات علمی‌دانشگاه تهران

کسی که می‌خواهد روزه بگیرد باید از سلامت کامل برخوردار باشد و اگر کسی بنا بر تشخیص پزشک، بدنش در وضعی قرار داشته باشد که روزه برایش مضر باشد، نباید روزه بگیرد. شرع هم این مساله را تائید کرده، هر چند لازم است در این زمینه به یک کارشناس مسائل فقهی و شرعی مراجعه کنید. اما اگر از لحاظ تغذیه‌ای به این مساله نگاه کنیم باید گفت که شما در ابتدا باید مساله لاغری مفرط خود را برطرف کنید و به وزن طبیعی برسید. چنانچه می‌خواهید روزه بگیرید باید به برنامه غذایی تجویز شده توسط متخصص تغذیه‌تان، دقت کافی داشته باشید به گونه‌ای که از تمام گروه‌های غذایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنید.

انتخاب غذاها و خوراکی‌ها برای شما بسیار مهم است ضمن این‌که باید از افطار تا سحر پنج، شش بار میان وعده داشته باشید. نکته دیگری که باید رعایت کنید این است که در وعده سحر، خوردن مواد شیرین را محدود کنید چرا که احساس تشنگی کرده و به این ترتیب ترشح زیاد، گرسنگی شما را شدید می‌کند. اگر تمامی ‌این نکات را رعایت کردید و باز هم مشکل داشتید و ضعف شدید برطرف نشد، باید با پزشک مشورت کنید و بعد از برطرف شدن مشکل‌تان روزه بگیرید. در واقع کسی که به لحاظ وزنی، شرایط طبیعی ندارد، ابتدا باید مشکلش را برطرف کند. به این دلیل که به هم زدن رژیم غذایی و نخوردن غذا برای مدت طولانی اولا به مشکل او اضافه می‌کند و ثانیا تمام تلاش ما برای برطرف کردن مشکل وزن‌تان را از بین می‌برد.

دکتر اصغرصفرزاده ‌/متخصص داخلی و رئیس انجمن آندوسکوپیست‌های ایران

نخست این‌که شما باید مشکل لاغری مفرط‌تان را برطرف کنید. البته در سوال اشاره نکرده‌اید که در طول رعایت رژیم غذایی‌تان یعنی از تابستان تا به حال چقدر به وزن‌‌تان اضافه شده است. به هر حال ابتدا باید مشکل کمبود وزن‌تان برطرف شود، اما درباره این‌که می‌گویید دچار ریفلاکس می‌شوید، به احتمال زیاد شما در انتخاب غذا‌ها و خوراکی‌های خود دقت کافی نمی‌کنید و موقع سحر یا افطار یا در هر دو زمان غذاهایی نامناسب مصرف می‌کنید. قطعا تغذیه نادرست روی عملکرد مناسب دستگاه گوارش تاثیر منفی می‌گذارد.

بیشتر افرادی که دچار ریفلاکس می‌شوند عادات تغذیه‌ای نادرستی دارند. باید الگوی غذایی‌تان را تغییر دهید و الگوی غذایی سالمی ‌را انتخاب کنید. این برنامه غذایی سالم شامل استفاده از تمام گروه‌های غذایی شامل پروتئین (‌گوشت سفید و مرغ)، غلات، حبوبات، لبنیات، چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و میوه‌ها و سبزی‌هاست.

این را هم باید اضافه کرد که از مصرف پروتئین بویژه گوشت در وعده سحر بپرهیزید؛ زیرا باعث تشدید تشنگی می‌شود. مصرف چای و نوشیدنی‌ها بویژه اگر آن را کم‌شیرین مصرف کنید، خوب است. مصرف نوشیدنی‌ها بویژه انواع شیرین مدر بوده و باعث کاهش ذخیره آب بدن می‌شود.

به طور کلی اگر بعد از تغییر الگوی ناسالم غذایی به الگوی سالم باز هم مشکلی داشتید، باید شرایط شما از نظر سلامت دستگاه گوارش مورد بررسی قرار گیرد. لازم است قبل از ادامه روزه‌داری و به جا آوردن روزه‌های قضا به متخصص تغذیه و گوارش مراجعه کنید و درصورت تائید هر دو متخصص به روزه‌داری‌تان ادامه دهید.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها