«مینو. الف. ص» از زنجان تماس می‌گیرم، 27 سال دارم و مجرد هستم. کیست تخمدان دارم، اما دارو مصرف نمی‌کنم به این دلیل که می‌ترسم استفاده از داروها باعث نازایی در سال‌های بعد از ازدواجم شود‌، اما نزدیک به 10 روز پیش، دچار درد شدید ناشی از کیست تخمدان شدم. درد کم‌کم‌ خوب شد،‌ اما چند سوال داشتم؛ اول این که خوردن داروهایی که باعث درمان کیست تخمدان می‌شود، خطرناک نیست؟
کد خبر: ۵۳۹۰۶۶

دوم این که اگر خطرناک هستند باید چطور کیست تخمدان را پیش از ازدواج معالجه کرد؟ سوم این که من دچار مشکل موهای زاید هم هستم. بعد از انجام لیزر می‌خواهم پوستم ترمیم‌شده و به شکلی تغذیه شود. آیا کرم خاصی برای تقویت پوست‌هایی که لیزر شده‌اند وجود دارد یا نه؟ پوست صورت من مختلط است؛ بنابراین به نظر می‌رسد باید از نوع خاصی کرم استفاده کنم.

دکتر الهام‌السادات ‌هاشمیان/ متخصص زنان

درباره استفاده از کرم و تقویت پوست صورت که باید با متخصص پوست، مو و زیبایی مشورت کنید،‌ اما درباره دو سوال اول‌تان موضوع را این طور برای‌تان توضیح می‌دهم که کیست‌های تخمدان توده‌‌های معمولا خوش‌خیمی ‌هستند که اغلب از بافت تخمدان تولید می‌شوند و در بسیاری موارد از فولیکول‌های سطح تخمدان منشأ می‌گیرند.

در واقع کیست‌های ساده یا شفاف تخمدان از توده‌های کیسه‌مانندی که دارای یک جدار بوده و مقداری مایع ساده داخل آن جمع شده است، تشکیل شده‌اند. علت‌های مختلفی می‌تواند باعث بروز این کیست‌ها شود که معمولا علت آن عدم تخمک‌گذاری است. به این معنی که فولیکولی که قرار است تخمک را ایجاد کند و معمولا در روز چهاردهم بعد از شروع عادت ماهانه، پارگی طبیعی پیدا کرده و تخمک را آزاد می‌کند، در زمان مقرر پاره نشده و فولیکول با تجمع آب داخل خود، به کیست تبدیل می‌شود. گاهی چند تخمک چند کیست تولید می‌کنند و این عمل تکرار شده، تعداد زیادی کیست کوچک در تخمدان‌ها ایجاد می‌شود که تخمدان «پلی کیستیک» نامیده می‌شود. در مورد نوع و اندازه کیست‌تان توضیح کاملی نداده‌اید، اما با شرح حالی که ارائه کرده‌اید، سونوگرافی مجدد برای بررسی کیست شما توصیه می‌شود. در صورتی که کیست از نوع شفاف و بزرگ‌تر از سه سانتی‌متر باشد باید داروهای جلوگیری از بارداری‌ را مدت دو ماه طبق دستور پزشک‌تان مصرف کنید‌. مصرف این داروها عارضه‌ای برای بارداری شما در آینده ایجاد نمی‌کند، اما چنانچه با وجود مصرف این داروها، کیست‌تان باقی ماند، عمل جراحی برای خارج‌کردن کیست باید انجام شود. کیست‌های جامد معمولا با دارو برطرف نمی‌شود و با توجه به احتمال بیشتر بدخیمی‌، بهتر است در این موارد هرچه زودتر جراحی انجام شود. بنابراین توصیه اکید مراجعه به متخصص زنان و بررسی شرایط و دریافت درمان مناسب است.

دکتر داریوش دائر متخصص پوست، مو و زیبایی

برای پوست‌هایی که تحت درمان با لیزر قرار می‌گیرد، معمولا پس از لیزر از کرم‌های ترمیم‌کننده برای از بین بردن سرخی و التهاب ناشی از لیزر استفاده می‌شود‌. نمونه‌های داخلی این محصولات نیز تأثیری مشابه محصولات خارجی دارد و می‌توان از آنها استفاده کرد. این که چه نوع کرمی ‌را استفاده کنید، بستگی به تجویز متخصصی دارد که درمان لیزر برای شما انجام می‌دهد.‌ برای تغذیه ‌بهتر پوست مختلط از کرم‌های روز یا ویتامینه ساخته شده برای پوست معمولی تا چرب کمک گرفته می‌شود، اما بهتر است پزشک معالج‌تان براساس معاینه‌ای که از پوست شما به عمل می‌آورد‌، برایتان کرم یا لوسیون تقویت‌کننده یا آبرسان تجویز کند.‌ در واقع نمی‌توان بدون معاینه دقیق پوست مصرف نوع خاصی کرم را پیشنهاد کرد، بنابراین لازم است توسط متخصصی که درمان لیزر انجام می‌دهد پوست‌تان مورد معاینه قرار گرفته و کرم مناسب برای رفع التهاب و سرخی پس از لیزر و تقویت پوست، متناسب با جنس پوست شما، تجویز شود.‌ توصیه می‌کنم به تجویزهای خانگی یا تجویزهایی که از دوست و آشنا می‌شنوید، توجه نکرده و آنچه متخصص می‌گوید​، اجرا کنید.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها