رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت: به منظور ایمنی جادههای کشور با تعاملی که با سازمان حمل و نقل جاده ای و سازمان راهداری داشتیم پروژه احداث 58 ایستگاه هواشناسی در 58 گردنه خطرناک کشور در دهه فجر به ثمر رسیده که کار بسیار بزرگی است.
کد خبر: ۵۳۷۹۳۶

"بهرام صناعی" در مراسم افتتاح 58 سامانه برخط هواشناسی جاده ای در 58 گردنه کشور که پیش از ظهر دوشنبه در سازمان هواشناسی برگزار شد، گفت: به دلیل مشکلات طبیعی و موانع جاده های کوهستانی کشور پدیده های مخرب جوی باعث وقوع سوانح جاده ای می شود.

به گفته وی، براساس بررسیها 0.6 درصد از سوانح در شرایط طوفانی، 5.7 درصد در شرایط مه و دید کم، 4.3.8 در شرایط بارش و لغزندگی و 11.54 درصد در شرایط یخبندان رخ می دهد.

رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت: در جهت ایمنی جاده های کشور با تعاملی که با سازمان حمل و نقل جاده ای و سازمان راهداری داشتیم پروژه احداث 58 ایستگاه هواشناسی در 58 گردنه خطرناک کشور در دهه فجر به ثمر رسیده که کار بسیار بزرگی است.

صناعی تصریح کرد: این 58 ایستگاه قادرند میزان دما، رطوبت، سمت و سرعت باد ، میزان دید افقی و مقدار بارش را در جاده های کشور اندازه گیری کنند. همچنین این ایستگاه ها مجهز به سنجنده هایی هستند که قادرند دمای سطح و عمق جاده و همچنین میزان پوش برف و یخ و تر بودن سطح جاده را اندازه گیری کنند.

وی افزود: با استفاده از این ایستگاه ها می توان اطلاعات هشدار در مسیرهای خطرناک را با دقت بیشتری در اختیار مسافران قرار دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان نمک پاشی در سطح جاده ها برای یخ زدایی بدون حساب و کتاب انجام می شود یادآور شد: این ایستگاه ها قابلیت نصب سیستم هایی را دارند که با آن می توان میزان نمک مورد نیاز برای یخ زدایی را به صورت دقیق محاسبه کرد تا از خسارت های زیست محیطی این اقدام نیز جلوگیری شود.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 200 گردنه در کشور وجود دارد که از گردنه های پرمخاطره محسوب می شوند افزود: سازمان هواشناسی با همکاری سازمان راهداری برای سال 92 برنامه ریزی کرده تا با نصب 42 ایستگاه دیگر در گردنه های کشور تعداد ایستگاههای هواشناسی در گردنه های پرمخاطره را به 100 ایستگاه برساند.

وی افزود: چنانچه اعتبارات لازم و امکانات مورد نیاز فراهم شود در فازهای بعدی این پروژه تمام 200 گردنه پرمخاطره کشور به این ایستگاه ها تا پایان برنامه پنجم توسعه مجهز می شوند.

صناعی با بیان اینکه احداث 58 ایستگاه در گردنه های کشور با اعتباری معادل 7 میلیارد تومان انجام شد افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز برای راه اندازی 42 گردنه دیگر در سال آینده به اعتباری حدود 15 میلیارد تومان نیاز است. (مهر)

newsQrCode
برچسب ها: گردشگری
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها