به گزارش جامجم، این روزها در شرایطی به برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم فجر نزدیک میشویم که هنوز از مجموع 70 فیلم شرکتکننده در دوره قبل این جشنواره (در بخشهای مختلف)، 42 فیلم به اکران عمومی در نیامده است.
نمایش تنها 35 فیلم سینمایی از ابتدای سال جاری و با در نظر گرفته شدن فیلمهای حاضر در جشنواره امسال، دورنمای روشنی از اکران 92 نشان نمیدهد و باعث شده است تا از امروز اهالی سینما و دستاندرکاران تولید در هنرهفتم نگران اکرانهای سال 92 باشند.
اکران 35 اثر از مجموع 71 فیلم آماده نمایش، گواهی میدهد که نیمی از فیلمهای تولید شده در سال 90 هنوز به نمایش عمومی گذاشته نشدهاند که این اتفاق شامل فیلمهای مورد اقبال در سی امین جشنواره فیلم فجر هم میشود.
تسری اکران آشفته 91 به سال آینده
سعید شرفیکیا، تهیهکننده اولین فیلم سه بعدی ایران «آقای الف» با تاکید بر اینکه فیلمهای زیادی پشت دروازه اکران 91 ماندهاند، به جامجم، گفت: وقتی به تعداد فیلمهای اکران نشده، بیش ازصد فیلم شرکتکننده در جشنواره فیلم فجر هم اضافه کنیم، قاعدتا به اکران در هم ریخته و آشفتهای در سال آینده میرسیم که نگرانکننده است.
او ادامه داد: اکران سال 92 نمیتواند این حجم بالای فیلمها را تاب بیاورد و جوابگو باشد و اگر زمانبندی درستی برای فیلمها در نظر گرفته نشود، اکران متعادلی در آینده نخواهیم داشت.
شرفیکیا با بیان اینکه پایین بودن تعداد فیلمهای اکران شده ریشه در اختلافات حوزه هنری و سینما دارد، گفت: وقتی برخی از فیلمهایی که پروانه نمایش دارند، از اکران در بعضی سینماها محروم میشوند، دیگر کمتر تهیهکنندهای میل به اکران فیلمش پیدا میکند. خیلی از تهیهکنندگان حتی پروانه نمایش فیلمشان را هم نگرفتهاند و صبر کردهاند تا اوضاع اکران بهتر شود.
تهیهکننده «آقای الف» استقبال اندک مخاطب از فیلمها را عامل دیگر پایین آمدن میزان فیلمهای اکران شده، دانست و افزود: وضع آشفته اکران و فروش پایین فیلمها، باعث شده که کمتر فیلمی اکران شود. امسال کمتر فیلمی داشتهایم که حداقل هزینه تولیدش را برگردانده باشد.
شرفیکیا راهحل وضع آشفته اکران و پیشگیری از تسری این وضع به سال آینده را گسترش فضای صلح و آرامش در سینما دانست و گفت: به نظرم اگر دوستی و تفاهمی که قبل از جریانات اخیر در سینما بود، دوباره بازگردد، بحث اقتصادی قابل حل خواهد بود و حال سینمای ایران بهتر خواهد شد.
ضعف مدیریت در اکران
عباس رافعی کارگردان و تهیهکننده که با فیلم سینمایی «آزاد راه» در سی امین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده بود هم در این رابطه به جامجم گفت: یکی از دلایل کاهش اکران فیلمها ناامنی فضای اکران است.
در این شرایط پخش کننده و تهیه کننده مطمئن نیستند که فیلمشان اکران موفقی خواهد داشت یا خیر، چرا که سالنهای سینما در اختیار نهادها و ارگانهایی قرار دارد که با یکدیگر مخالفند و هرکدام به دنبال سهم خواهی هستند.
او ادامه داد: این برخورد با مقوله اکران باعث از بین رفتن یکدستی صنوف شده و همه در مقابل هم جبهه گرفتهاند و همین منجر به چند دستگی در اکران شده است. در این بین هم جز فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» هیچ فیلمی نتوانسته است در حوزه اکران موفق باشد.
کارگردان «کیمیا و خاک» با بیان اینکه نتوانستهایم حوزه اکران را مدیریت کنیم، افزود: در دهههای 60 تا 80 هر فیلمی که در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، بنابر دفترچهای که ارائه میشد، زمان و طول مدت اکران، سالنها و تعداد سالنهای نمایش دهنده آن مشخص بود. برطبق این دفترچه، اکران نظم خاصی داشت ولی متاسفانه اکنون همه چیز رانت و رانت خواری و اختلاف و سوءتفاهم شده است.
رافعی با بیان اینکه به عنوان یک تهیهکننده حاضر به سوزاندن فیلمش نیست، گفت: اگر وضع به همین منوال پیش رود، به 50 فیلم اکران نشده، 150 فیلم اضافه میشود و با توجه به محدودیت سالنهای سینما، جنگ و جدلهای اکران بیشتر خواهد شد؛ چرا که عرضه فیلمها بیش از گنجایش سالنهای سینماست و من آینده خوب و روشنی را برای اکران متصور نیستم.
آزاده کریمی - گروه فرهنگ و هنر
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علاءالدین بروجردی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با جام جم آنلاین:
ابوالفضل ظهره وند نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی روزنامه «جامجم» با سجاد سالاروند، نخستین کوهنورد ایرانی دارای معلولیت در مسیر صعود به هفت قله بلند دنیا