طبق منشور المپیک رییس تصمیم گیرنده نیست

دیکتاتوری در ورزش !

با تصویب این بند به این سمت می‌رویم که رییس کمیته ملی المپیک تصمیم گیرنده باشد و روسای فدراسیون‌ها تضعیف شوند.
کد خبر: ۵۳۵۱۶۰
دیکتاتوری در ورزش !

مصطفی هاشمی‌طبا معتقد است که واگذاری حق انتخاب دبیر کل به رییس کمیته ملی المپیک مخالف منشور المپیک است.

رییس اسبق سازمان تربیت بدنی با بیان این که واگذاری حق انتخاب دبیر کل به رییس و هیات اجرایی کمیته المپیک خلاف منشور المپیک است، اظهار کرد: طبق منشور المپیک رییس کمیته‌ فقط رییس جلسات است نه رییس کمیته‌ المپیک. تصمیم گیری مسایل مربوط به هیات اجرایی کمیته ملی المپیک است. دبیر کل کمیته‌ همه کاره است و تمامی امور اجرایی را عهده دار است. انتخاب دبیر باید بر عهده مجمع باشد.

وی با بیان این که انتخاب رییس توسط مجمع کار مهمی نیست، یادآور شد: انتخاب دبیر کل توسط مجمع موضوع مهمی است، چرا که دبیر کل باید مورد اعتماد مجمع باشد. از طرفی در این صورت هیات اجرایی ممکن است با نظر رییس، دبیر را تغییر دهد. البته در اساسنامه پیشنهادی آمده که در صورت اختلاف، رییس نمی‌تواند دبیر کل را عزل یا برکنار کند، اما می‌تواند به او فشار بیاورد تا خودش استعفا بدهد و کنار برود! به نظر من، مجمع باید اختیار داشته باشد. دبیر باید با انتخاب از طرف مجمع، مصوبات هیات اجرایی را اجرا کند. در کمیته ملی المپیک هیات اجرایی تصمیم گیرنده و دبیر، مجری است.

هاشمی طبا با بیان این که رییس کمیته ملی المپیک تصمیم گیرنده نیست،‌ اضافه کرد: رییس کمیته ملی المپیک باید موقعیت خود را بشناسد. طبق منشور المپیک او تصمیم گیرنده نیست و تنها مسئول اداره جلسات است. در واقع رییس کمیته‌ المپیک مانند رییس فدراسیون همه کاره نیست. واگذاری قدرت انتخاب در کل به رییس خلاف منشور است. دلیل ندارد که نوعی دیکتاتوری در کمیته‌ ایجاد شود و قدرت را به رییس و هیات اجرایی واگذار کند.

رییس اسبق سازمان تربیت بدنی همچنین با بیان این که واگذاری قدرت انتخاب دبیر کل به رییس و هیات اجرایی اختیارات روسای فدراسیون‌ها را تضعیف می‌کند، ادامه داد: با تصویب این بند به این سمت می‌رویم که رییس کمیته ملی المپیک تصمیم گیرنده باشد و روسای فدراسیون‌ها تضعیف شوند.

وی درباره ترکیب پیشنهادی مجمع در اساسنامه جدید، خاطر نشان کرد: ترکیب جدید با قبلی تفاوت زیادی نکرده است. در این مورد هیات اجرایی نباید خیلی مته به خشخاش بگذارد.

هاشمی طبا درباره پیشنهاد فائقی مبنی بر این که رییس و دبیر کل هر دوره در مجمع آتی حق رای داشته باشند، تصریح کرد: این مساله در منشور المپیک وجود ندارد. نیازی نیست چنین بندی به اساسنامه اضافه شود، چرا که هیچ فایده‌ و خاصیتی ندارد.

وی در پایان با بیان این که اصلاح اساسنامه خیلی طولانی شده به ایسنا گفت: کمیته ملی المپیک می توانست خیلی سریع‌تر اساسنامه را اصلاح کند. اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها که کاری ندارد. بی‌خود و بی جهت طولانی شد! اساسنامه کمیته‌ هم اصلاح خاصی نمی‌خواهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها