رئیس‌جمهور: این کمک‌هزینه تا قبل از نیمه اسفند پرداخت می‌شود

کمک ‌هزینه عید برای 7 دهک

در حالی که جلسات مشترک دولت و مجلس برای افزایش قدرت خرید مردم در شب عید ادامه دارد، دولت دیروز اعلام کرد اصل پرداخت این کمک‌ها نهایی شده، اما رقم یا روش تخصیص آن در دست تصمیم‌گیری است.
کد خبر: ۵۳۳۳۹۷

به گزارش خبرنگار ما، دیروز نمایندگان مجلس که در جلسه اخیر دولت و مجلس درباره مسائل اقتصاد کشور بویژه جبران قدرت خرید مردم در روزهای پایانی سال و تصمیم‌گیری درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حضور داشتند، اظهارات متفاوتی را درباره رقم و نحوه تخصیص این کمک‌ها اعلام کردند. اما وجه مشترکی که در اظهارات این نمایندگان وجود داشت و دولت نیز در آخرین اظهارنظر شب گذشته خود بر آن صحه گذاشت، این بود که اصل این کمک‌ها تصویب شده است.

با این حال برخی نمایندگان مجلس به نقل از مقامات اقتصادی دولت مانند وزیر امور اقتصادی و دارایی رقم این کمک‌ها را 80 تا صد هزار تومان یا 200 هزار تومان به همراه تحویل جداگانه سبد کالایی اعلام می‌کردند.

در این باره یک عضو هیات رئیسه مجلس از توافق دولت و مجلس برای اعطای کمک 80 تا صد هزار تومانی به مردم در شب عید نوروز خبر داد.

حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن اشاره به موضوع تعیین میزان کمک نقدی دولت به مردم در شب عید گفت: آنچه توافق کلی است، این است که ما برای اعطای کمک نقدی یک مرحله‌ای به توافق رسیده‌ایم.

وی افزود: مبلغ این کمک از محل صندوق توسعه ملی برداشت خواهد شد تا دولت بتواند کمک‌هایی به دهک‌های پایین جامعه در این مرحله انجام دهد.

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به این‌که بحث روی رقم 80 تا صد هزار تومان است، خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد هم در جلسه‌ای اشاره کرد که بناست مبلغی در حدود 80 تا صد هزار تومان به مردم اعطا شود و مسلم است که این کمک یک مرحله‌ای خواهد بود.

سبحانی‌نیا تاکید کرد در جلسه آخر دولت و مجلس روی هدفمندی و مسائل مربوط به اجرای فاز دوم آن به توافق نرسیدیم و هنوز روی این مساله بحث وجود دارد، اما دولتی‌ها می‌خواهند که فاز دوم هدفمندی را در دولت دهم اجرا کنند.

در همین حال فارس گزارش داد: در جلسه آخر مجلس و دولت تصمیم‌گیری شده است تا به‌رغم سبد کالایی که به خانواده‌ها در ایام پایانی سال داده می‌شود، به هر خانوار کمک 200 هزار تومانی شود.

بنابراین گزارش، قرار است این کمک توسط نظام پرداخت یارانه و فقط به حساب سرپرست خانوار‌ها واریز شود تا کاهش قدرت خرید مردم را بر اثر نوسانات نرخ ارز و تورمی که در چند ماه گذشته بوده است، ترمیم کنند.

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 مجلس در این باره گفت: جلسه آخر مجلس و دولت با حضور روسای دو قوه، وزرای اقتصادی دولت و روسای کمیسیون‌ها و چهره‌های اقتصادی مجلس برگزار شد.

وی ادامه داد: هنوز در مورد نحوه و منبع این پرداخت و همچنین نوع آن‌که نقدی یا غیرنقدی باشد، تصمیم قطعی و نهایی گرفته نشده و قرار است دولت در رابطه با این مساله اطلاع‌رسانی داشته باشد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: بحث در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها همچنان ادامه دارد و قرار است نمایندگان و دولت در این رابطه بیشتر با هم مباحثه داشته باشند.

وی افزود: نشست بعدی مشترک مجلس و دولت شنبه هفته آینده (چهاردهم بهمن) در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود که در این جلسه، روسای دو قوه نیز حضور خواهند داشت.

به این ترتیب آنچه می‌توان گفت این است که افکار عمومی نباید به ارقام مختلفی که از سوی برخی منابع غیرموثق خبری اعلام می‌شود، تکیه و براساس آن برنامه‌ریزی کنند. بدیهی است ارقام کمک شب عید به هر صورت نقدی یا کالایی صرفا پس از اطلاع‌رسانی رسمی دولت، ملاک عمل خواهد بود.

کارشناسان اقتصادی بارها به اثرات سوء انتشار این‌گونه اخبار غیرموثق قیمتی هشدار داده و آن را زمینه‌ساز رشد انتظارات تورمی توصیف کرده‌اند.

لذا باید از مسئولان و رسانه‌ها خواست در انتشار این‌گونه اخبار با دقت بیشتری عمل کنند.

رئیس‌جمهور: هفت دهک کمک می‌گیرند

در همین حال محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور نیز در جلسه عصر روز گذشته هیات وزیران جزئیات بیشتری را درباره تصمیمات دولت و مجلس برای جبران قدرت خرید مردم در شب عید اعلام و تصریح کرد این کمک‌ها به هفت دهک افراد جامعه پرداخت می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس‌جمهور نشست مشترک دولت و مجلس را موجب برداشته شدن گام‌هایی رو به جلو و مثبت ارزیابی و با اظهار امیدواری مبنی بر اجرای طرح هدفمندی به نفع مردم و اقتصاد کشور گفت: از رهبر معظم انقلاب که جلسات مشترک دولت و مجلس را برگزار کردند و تاکید فرمودند که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود و به مردم نیز کمک جبرانی ارائه گردد، صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی عصر یکشنبه در جلسه هیات وزیران با اشاره به این‌که جلسات اخیر دولت و مجلس برای تفاهم در بخش‌های اقتصادی بوده است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید داشته‌اند که روی کارهای بزرگ و اساسی کشور تفاهم شود، از این رو این جلسات تشکیل شد و از ایشان صمیمانه تشکر می‌کنم که جلسات مشترک دولت و مجلس را برگزار کردند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که در این جلسات دو موضوع در هشت جلسه بسیار فشرده مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از وقت این جلسات به موضوع هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داشت و در این خصوص گزینه‌های مختلفی که باید در بودجه سال آینده و بخش اجرا پیش‌بینی می‌شد، مورد بررسی قرار گرفت.

وی موضوع دیگری که در جلسات مشترک دولت و مجلس مورد بررسی قرار گرفت را نوسانات ارزی و نوسان قیمت‌ها برشمرد و گفت: با نوسانات ارزی و قیمت‌ها بخش بزرگی از مردم تحت فشار قرار گرفتند و این خارج از اراده دولت بوده است و تا جای ممکن باید جبران شود.

احمدی‌نژاد افزود: در این جلسات مقرر شد متناسب با شرایط و تورم و فشارهایی که به آنها آمده به مردم کمک شود و روی اصل این موضوع، تفاهم صورت گرفته و اقدامات اجرایی آن در حال تنظیم است. رئیس‌جمهور با بیان این‌که کمکی که قرار است به مردم ارائه شود، نسبتا خوب است و می‌تواند نواقص حداقل هفت دهک جامعه را در سال جاری جبران کند، اظهار امیدواری کرد اواخر بهمن و حداکثر نیمه اول اسفند کمک جبرانی به مردم ارائه می‌شود تا بخشی از فشارهای وارد شده به آنان جبران شود. رئیس‌جمهور به همه کسانی که قصد دارند در این موضوع اظهارنظر کنند، توصیه کرد؛ بی‌جهت اعداد و ارقام غیرواقعی در جامعه منتشر نکنند.

احمدی‌نژاد همچنین به تعزیرات و سازمان‌های نظارتی توصیه کرد: به طور جدی در موضوع کنترل قیمت‌ها و بازار وارد شده و اجازه ندهند برخی به بهانه‌های مختلف، قیمت‌ها را افزایش دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها