به گفته اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شایعه حذف ارز مرجع برای ایجاد نوسان در بازار دارو ساخته شده است

ارز دارو حذف نمی‌شود

خطر یعنی همین! شایعه ای که جان می گیرد و ترسی را در دل مردم زنده می کند که مبادا مثل آتشی از زیر خاکستر ناگهان زبانه بکشد و واقعی شود. شایعه این است که برخی منابع تصمیم ساز در دولت به دنبال کاهش یا حذف ارز مرجع برای دارو هستند، اما پیگیری‌های ما برای درست یا نادرست‌بودن این خبر، خیالمان را راحت کرد که این خبر چیزی جز شایعه نیست و به هیچ وجه قرار نیست ارز مرجع برای دارو حذف شود.
کد خبر: ۵۳۲۴۹۵

سیامک مرصدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است که در این باره می‌گوید : درباره گرانی دارو چیزی نشنیده ام اما این جور شایعات ، گاهی بشدت تخریبگر است و شاید حتی با هدف ایجاد نوسان در بازار دارو یا هجوم آوردن مردم به داروخانه ها برای خریدن و انبار کردن دارو ، ساخته شده باشد.

رئیس جمهور موافق نیست

« خبر کذب است! ما دیشب با رئیس جمهور جلسه داشتیم ... ایشان همیشه بر حفظ ارز مرجع برای دارو تاکید می‌کند پس چگونه ممکن است هیات دولت چنین تصمیمی گرفته باشد. » این پاسخ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به شایعه حذف ارز مرجع داروست.

حسینعلی شهریاری هم با تاکید بر دروغ بودن این خبر می‌افزاید : « ما جلساتی با حضور رئیس‌جمهور، رئیس بانک مرکزی و برخی مسئولان دیگر برگزار می کنیم و اگر قرار بود واقعا ارز مرجع برای دارو حذف شود باخبر می شدیم، اما این تصمیم را هیچ‌کس نمی پذیرد.»

به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، اگر این شایعه به حقیقت بپیوندد کمر مردم زیر بار درمان می شکند و دقیقا همان «مستضعفانی» آسیب می بینند که دولت و مسئولان برای حمایت از آنها از ابتدای انقلاب تلاش کرده اند.

از اتاق بازرگانی تا ارز دارو

شایعه حذف ارز مرجع وقتی به حقیقت نزدیک‌تر می شود که بدانید بتازگی یکی از اعضای اتاق بازرگانی نیز آن را مستقیما پیشنهاد داده است.

حذف ارز مرجع از دارو، نخستین بار دو روز پیش از سوی پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران مطرح شد.

استدلال او برای مطرح کردن پیشنهادش، اخباری درباره خروج دارو از مرزهای کشور بدست مسافران عربی اطراف ایران بود. همان مسافرهایی که به نام زیارت به کشورمان می آیند اما تجارت می کنند، به مشهد می روند، داروهایی را که با ارز وارداتی تامین شده است خریداری می کنند و وقتی چمدان های شان پر شد، به کشورشان بر می گردند و داروها را می فروشند تا چند برابر خرج سفرشان به ایران، عایدشان شود.

نشت ارز به خارج از کشور ، به دست مهمان های خارجی البته اتفاق تازه ای نیست و پیش تر درباره کالاهای دیگر نیز در مرزهای کشور رخ داده است و مسافران کشورهای فقیر اطراف، خیلی چیزها مانند گندم و برنج را نیز به تاراج برده اند.

عضو اتاق بازرگانی توصیه کرد که با توجه به کمبود منابع ارزی و نشت ارز مرجع به کشورهای همسایه بهتر آن است که ارز مرجع دارو حذف شود تا ارز مرجع بیش از این حیف و میل نشود و هم ایجاد رانت برای کسانی که دسترسی آسانی به ارز مرجع و مبادله ای دارند از بین برود.

اسنادی داریم، اسنادی بدخبر

فقط یک روز طول کشید تا بار دیگر پیشنهاد حذف نرخ ارز به شکل جدی تری مطرح شود. این بار فارس اعلام کرد با وجود اولویت دارو برای اختصاص ارز مرجع، اسنادی به‌دست این خبرگزاری رسیده است که ثابت می کند برخی منابع تصمیم ساز در دولت به دنبال کاهش یا حذف ارز مرجع برای دارو هستند. این خبرگزاری پیش بینی کرد که با چنین تصمیم، قیمت دارو در کشور 3 برابر شود.

این همان مشکلی است که روزگاری مرضیه وحید دستجردی وزیر پیشین بهداشت از به واقعیت پیوستنش می ترسید و ماه ها، از اختصاص نیافتن ارز دارو در گفتگو با خبرگزاری ها گله کرد تا سرانجام با برکنار شدنش، صدای منتقدان در این باره خاموش شد اما نگرانی ها همچنان باقی ماند.

در جریان همین گلایه ها و در پی افزایش تحریم های ناعادلانه درباره کشورمان ، کار به جایی رسید که داروهای برخی بیماری های صعب العلاج در کشور نایاب شد و بازار داروهای قاچاق و غیرمجاز، در تهران و شهرستان های دیگر رونق گرفت.

خبری که‌خبرگزاری فارس ابراز کرده است اسناد و مدارکی برای اثباتش در اختیار دارد در حالی مطرح می شود که به گفته حسنعلی شهریاری ، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، امسال فقط تغییر نرخ ارز مرجع از هزار و 50 تومان در سال گذشته به 1226تومان، موجب گرانی 16 درصدی دارو و تجهیزات پزشکی شد.

این آتش دامن داروهای داخلی را هم می گیرد

عابد فتاحی هم یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است که حتی از مطرح کردن چنین ایده ای متاسف می‌شود و توضیح می دهد : چنین تصمیمی بی نهایت خطرناک است و باعث نارضایتی همه مردم می شود.

آن گونه که ا ین نماینده مجلس شرح می دهد هم اکنون حدود 30 درصد از نیاز دارویی کشور با داروی خارجی تامین می شود و اگرچه 70 درصد باقی مانده در داخل تولید می‌شود اما مواد اولیه بسیاری از این داروها نیز از خارج می آید و بنابراین اگر حذف ارز دارو حقیقت داشته باشد، قیمت داروها چه داخلی و چه خارجی بالا می رود .

با این اوصاف می شود حدس زد که در صورت عملی شدن چنین تصمیمی، قیمت داروهای داخلی و خارجی تابعی از قیمت دلار می شود و از آنجا که هم اکنون قیمت ارز به شدت متغیر است نرخ دارو نیز شناور و متغیر می شود و آنوقت باید روزانه نرخ دارو ها را هم مثل دلار از دلال ها گرفت. فتاحی هشداری می دهد که اگر همه مسوولان به آن ایمان بیاورند آنوقت می شود مطمئن شد شایعه حذف ارز مرجع دارو عملی نمی شود او می گوید « سلامت مردم ارزشمند تر از آن است که با بحث های اقتصادی آلوده شود. آقایان! نقطه پایان جمله حذف ارز مرجع دارو، مرگ بیماران نیازمند است.»

مریم یوشی‌زاده / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها