عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیماری کبد چرب هیچ نوع علائم بالینی ندارد و بیمار تا زمانی که به مرز نارسایی کبد نرسیده باشد، متوجه آن نمی‌شود.
کد خبر: ۵۳۰۵۰۰

دکتر سیامک خالقی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بیماری کبد چرب به‌دلیل رسوخ چربی در کبد به وجود می‌آید و چون این عمل به آرامی صورت می‌گیرد، درد و علائم بالینی ندارد، اما در صورتی که بیماری پیشرفت کرده و باعث نارسایی کبد شده باشد، بیمار احساس سنگینی و درد در ناحیه سمت راست شکم خود خواهد داشت.

این فوق‌تخصص گوارش و کبد با اشاره به این‌که در اغلب موارد کبد چرب در مراحل اولیه باقی می‌ماند و فقط تعداد کمی درگیر مشکلات کبدی می‌شوند، ادامه داد: چاقی و اختلال در چربی خون از دلایل موثر کبد چرب است. همچنین در افرادی که به بیماری قند مبتلا هستند، امکان ابتلا به کبد چرب هم افزایش می‌یابد، علاوه بر این مصرف الکل هم می‌تواند تاثیر زیادی بر این بیماری بگذارد.

خالقی با اشاره به راه‌های تشخیص کبد چرب، افزود: در اغلب موارد فرد به دلایل دیگری آزمایش داده یا سونوگرافی شکم داشته، اما متوجه این بیماری می‌شود. در سونوگرافی با توجه به افزایش اکوژنیسیتی بافت کبد، احتمال رسوخ چربی در آن می‌رود، همچنین افزایش آنزیم‌های کبدی و بالا رفتن چربی خون از دیگر نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

مردان غذاهای پرچرب نخورند

نتایج یک بررسی نشان داده است مصرف غذاهای پرچرب و حاوی چربی‌های اشباع شده علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌تواند موجب کاهش تعداد اسپرم‌ها (سلول‌های جنسی نر) در مردان شود.

به گزارش ایسنا، پزشکان دانمارکی در یک مطالعه تازه دریافته‌اند حجم اسپرم‌ها در مردانی که زیاد مواد غذایی پرچرب مصرف می‌کنند به میزان چشمگیر تا حدود 40 درصد کاهش می‌یابد، همچنین کیفیت عملکرد اسپرم‌ها نیز در این مردان به مراتب نامطلوب‌تر از مردانی است که کمتر مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع شده می‌خورند.

بررسی‌های تازه نشان داده است مصرف زیاد چربی‌های اشباع شده ـ که در کره، گوشت‌های فرآوری شده، غذاهای سرخ کرده و سایر فست‌فودها و تنقلات یافت می‌شود ـ به قلب و عروق نیز آسیب می‌رساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها