گام به‌گام از خواستگاری تا پاتختی

ساختن جعبه هدیه

کد خبر: ۵۲۸۹۶۲

ساختن جعبه

شما می‌توانید با استفاده از مقواهای ضخیم جعبه را خودتان به اشکال گوناگون بسازید. اندازه و تعداد جعبه‌ها با توجه به حجم هدایای شما متغیر خواهد بود. در اینجا الگوی یک جعبه مربع‌شکل برای شما ارائه شده است. می‌توانید ابعاد را به‌میزان دلخواه تغییر دهید، ولی روش کار یکسان خواهد بود. پس از برش‌زدن مقوا طبق الگو، ابتدا از روی خطوط داخلی مربع، مقوا را تا بزنید تا شکل جعبه مشخص شود.سپس کاغذ رنگی دلخواه را به پشت و روی مقوا بچسبانید و در آخر، قسمت‌هایی را که به رنگ قرمز مشخص شده،‌ را چسب بزنید و به قسمت زیرین طرف دیگر بچسبانید و روی جعبه را با سلیقه خود تزئین کنید.

نکته‌ای که باید در ساخت جعبه به آن توجه کنید، این است که در جعبه باید همیشه از خود جعبه 3‌ تا ‌4 میلی‌متر بزرگ‌تر باشد. در غیر این صورت در جعبه بسته نمی‌شود یا دچار تاب‌خوردگی خواهد شد.

اگر ساختن جعبه برایتان مشکل است، می‌توانید از جعبه‌های کادویی وسایل منزل یا جعبه شیرینی و کیک و... استفاده کنید و با استفاده از کاغذ کادوهای پارچه‌ای یا کاغذ‌های رنگی آنها را پوشش دهید. برای این کار باید از کاغذهایی استفاده کنید که در عین این‌که خیلی کلفت نباشد، از پوشانندگی خوبی نیزبرخوردار باشد. کاغذ شما باید پوشانندگی خوبی داشته باشد که پس از انجام کار، طرح و رنگ اصلی جعبه مشخص نشود.

پوشش جعبه با کاغذهای رنگی

1‌ـ‌ برای توضیح بهتر مراحل کار، اضلاع شکل روبه‌رو را به ترتیب «الف» و «ب» می‌نامیم.

2‌ـ‌ ته‌ جعبه را چسب بزنید و درست در وسط کاغذ رنگی بزرگی بچسبانید. این کار باعث می‌شود کاغذ رنگی روی جعبه شما یک تکه دربیاید و درز آن داخل جعبه قرار بگیرد. بهتر است برای چسباندن کاغذ رنگی از چسب مایع استفاده کنید. چسب حرارتی به علت چسبندگی سریع، کار را مشکل می‌کند و از دقت و تمیزی آن می‌کاهد.

3‌ـ‌ با استفاده از خط‌کش، خطوط ارتفاع اضلاع «الف» را روی کاغذ رنگی امتداد، دهید سپس آنها را برش بزنید.

4‌ـ همین کار را برای اضلاع «ب» نیز انجام دهید، با این تفاوت که از هر طرف آن یک سانتی‌متر بیشتر در نظر بگیرید، سپس کاغذ رنگی را برش بزنید.

5‌ـ‌ برای چسباندن کاغذ رنگی به دیواره‌ها، ابتدا از سمت‌«ب» شروع به چسباندن کنید. اول کاغذ را خوب بالا بکشید و بعد چسب بزنید. یک سانت کاغذ اضافی را به سمت اضلاع «الف» تا بزنید و بچسبانید.

6‌ـ‌ حالا کاغذهای رنگی سمت «الف» را بچسبانید. کاغذهای اضافی را نبرید، فقط با یک برش در هر گوشه آنها به داخل جعبه تا زده و داخل جعبه را پوشش دهید. ابتدا کاغذ را با دست کاملا به شکل جعبه حالت دهید سپس چسب بزنید و کاغذ رنگی را بچسبانید.

7‌ـ‌ برای پوشش در جعبه نیز از همین روش استفاده کنید.

8‌ـ‌ برای تزئین جعبه‌ها می‌توانید از روبان، گل مصنوعی، صدف و گوش‌ماهی، پروانه‌های تزئینی، آیینه، نگین‌های رنگی و... بنا به سلیقه خود استفاده کنید.

تزئین​جعبه با میوه‌های​کاج

مواد لازم: جعبه مستطیل: یک عدد / میوه‌های کاج: در اندازه‌های مختلف / کاغذ رنگی: هماهنگ با رنگ میوه کاج / ​سیم باپوشش کنفی یا پارچه‌ای: هماهنگ با رنگ کاج‌ها / چسب مایع و حرارتی

1‌ـ‌ میوه‌های کاج را جمع‌آوری کنید. اگر میوه‌ها تازه است آنها را روی یک کاغذ روغنی پخش کنید و به مدت یک ساعت در فر با حرارت یکصد درجه سانتیگراد قرار دهید. این کار باعث می‌شود عصاره و شیره گیاهی میوه کاج خشک شود و در عین حال، لایه‌های کاج بیشتر از هم باز شود. همچنین کاج‌ها درخشش و زیبایی بیشتری پیدا می‌کند.

2‌ـ‌ جعبه خود را با استفاده از روش بالا با کاغذ مناسب پوشش دهید.

3‌ـ‌ به منظور پیدا‌کردن مرکز در جعبه، اضلاع آن را اندازه‌گیری کرده و با مداد کمرنگی وسط اضلاع را علامت‌گذاری کنید. سپس وسط اضلاع روبه‌رو را به‌هم وصل کنید.

4‌ـ‌ بهتر است کار خود را با چسباندن میوه‌های کاج ریزتر شروع کنید. آنها را در دو یا سه ردیف (بنا به اندازه جعبه) در راستای خطوطی که رسم کرده‌اید باچسب حرارتی بچسبانید. با این کار کاج‌های ریز نمایی از دنباله روبان را روی جعبه ایجاد می‌کند.

5‌ـ‌ برای درست‌کردن پاپیون این روبان، از کاج‌های بزرگ‌تر استفاده کنید. آنها را به شکل الگویی ستاره‌ای از مرکز به اطراف شروع به چسباندن کنید. برای برجسته‌ترشدن پاپیون می‌توانید میوه کاج‌ بیشتری را روی ردیف اول کاج‌ها بچسبانید.

6‌ـ‌ در آخر از سیم‌های تزئینی در لابه‌لای کاج‌ها استفاده کنید. آنها را به دور جسمی استوانه‌ای بپیچید و سپس استوانه را خارج کنید. سیم شکل فنری به خود خواهد گرفت. اگر سیم به رنگ دلخواه پیدا نکردید، می‌توانید از طناب‌های کنفی استفاده کنید. بنا به نوع کنف می‌توانید یا سیم را از داخل کنف عبور دهید یا کنف را با استفاده از چسب حرارتی به دور سیم بچسبانید، سپس استفاده کنید.

در صورتی که علاقه‌مند هستید از گل طبیعی برای تزئین استفاده کنید، ابتدا تکه‌ای اسفنج را روی جعبه ثابت کرده، سپس شروع به گل‌آرایی کنید. برای این کار ابتدا اطراف اسفنج را با برگ‌های سبز تزئینی بپوشانید و بعد گل‌های درشت را در اسفنج بزنید و در آخر از گل‌های ریزاستفاده کنید.

تزئین پارچه

پارچه پیراهنی یا چادری را به روش زیر می‌توانید به شکل گل دربیاورید و در سینی یا سبد تزئین شده قرار دهید:

1‌ـ‌ پارچه را به شکل یک مربع بزرگ تا بزنید و روی یک سطح صاف پهن کنید.

2‌ـ‌ یک چنگال را در وسط پارچه به شکل عمود قرار دهید سپس چنگال را بچرخانید. پارچه به شکل رز پیچ خواهد خورد. چنگال را خارج کرده و با دست گوشه‌های پارچه را تا زده و زیر رز قرار دهید و قسمت داخلی رز را کمی به بیرون بکشید. دقت کنید اگر پارچه شما لطیف است، چنگال را داخل یک دستمال بپیچید سپس این کار را انجام دهید تا پارچه‌تان آسیب نبیند.

3‌ـ‌ اطراف سینی یا سبد خود را با تور تزئین کنید و رزهای پارچه‌ای را با احتیاط در آن قرار دهید.

4‌ـ‌ برای زیبایی بیشتر می‌توانید در کنار پارچه‌ها از گل یا تزئینات دیگر هماهنگ با تزئین سایر هدایا بهره بگیرید. چنانچه علاقه‌مند به بردن ترمه نیز هستید، می‌توانید در یک سینی ترمه را تا بزنید به شکلی که یکی از گوشه‌های آن از یک طرف سینی کمی آویزان باشد و بعد کتاب قرآن را روی آن قرار دهید. بهتر است برای حفظ بیشتر حرمت قرآن از تزئینات شلوغ خودداری کنید. گذاشتن یک شاخه گل یا ریختن تعدادی گلبرگ یا گل‌های یاس کفایت می‌کند. در صورت تمایل در این مراسم می‌توانید به مهمانان گیفت (نقل یادبود) نیز بدهید که در هفته‌های بعد نمونه‌های متعدد آن آموزش داده خواهد شد.

معمولا هنگام ورود به منزل نوعروس، هر یک از اعضای خانواده داماد یکی از سینی‌های حاوی هدایا را با خود به همراه می‌آورند. بزرگ خانواده پیشاپیش دیگران سینی حاوی قرآن را به نشانه برکت در دست خواهد داشت و در پشت سر ایشان، داماد با سبد گل و دیگران نیز با شیرینی، حلقه، کله‌قند و... به منزل عروس وارد می‌شوند.

پروانه فتحعلی ‌/‌ طراح و سفره‌آرا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها