اکنون که حدود 10 ماه و نیم از سال 91 می‌گذرد، هر قدر دقت می‌کنیم خبری از گزارش‌دهی درباره اقدامات صورت گرفته برای تحقق «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی» نیست.
کد خبر: ۵۲۷۱۱۲

در میان انواع سخنرانی‌ها، افتتاح‌ها، سمینارها و گردهمایی‌های ریز و درشت قوا کمتر جایی برای پرداختن به راه‌های عملی تحقق نامگذاری امسال وجود داشته است، یا اگر هم وجود داشته اثری عینی و عملی از آن به چشم نمی‌خورد.

این یک واقعیت است که امسال نه‌تنها مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران کم نشده، بلکه در مواردی زیادتر هم شده و خبر چندانی از حمایت و دست‌کم حفظ شرایط گذشته هم نیست.

در سال‌جاری رشد لجام‌گسیخته قیمت ارز، حمایت نکردن بانک‌ها از تولیدکنندگان (با آگاهی به این‌که خود بانک‌ها نیز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند)، صدور بخشنامه‌های لحظه‌ای و متناقض برای بخش تولید، دستورات غیرقابل اجرا به اقتصاد و سرانجام موضعگیری‌ها و اظهارنظرهایی که به نگرانی بخش تولید منجر شده است، به مشکلات قبلی بخش مولد اقتصاد اضافه شده است.

بدیهی است اگر کار روشنی قرار بود انجام شود، مجلس باید قانون جدیدی را برای حمایت از تولید ملی تصویب کرده یا اگر نیاز به آن نبود، کمیته یا کمیسیون ویژه ـ اما فعالی ـ را برای اجرایی کردن قوانین قبلی و نظارت دائم بر روند اجرای آن ایجاد کند.

قوه قضاییه نیز باید فضا را برای سرمایه‌گذاری امن مهیا کرده و برای رفع مشکلات واقعی و بحق تولیدکنندگان و آنانی که واقعا گرفتارند از طریق اختصاص شعبه ویژه‌ای در مجتمع‌های قضایی و سایر اماکن قضایی اقدام نماید.

سرانجام دولت نیز می‌بایست همزمان با اصلاح زیرساخت‌های ساختاری تولید، جلوی رشد نقدینگی و افزایش قیمت ارز را می‌گرفت، سهم تولیدکنندگان از محل اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه‌ها را شفاف می‌پرداخت، منابع بانکی را برای تولید تجهیز می‌کرد و بویژه اعلام‌ها و وعده‌هایش حالت عملی بیشتری به خود می‌گرفت.

دولت همچنین ‌باید با آرام کردن فضا اجازه برقراری گفتمانی روشن و صریح را با بخش خصوصی می‌داد تا مشکلات موجود مطرح و برای آن راه‌حل پیشنهاد و اجرایی شود.

به این ترتیب و در حالی که برخی تولیدکنندگان و صنعتگران از افزایش مشکلات خود سخت گلایه دارند، جای گزارش سه قوه برای اقداماتی که در این زمینه در ده ماه و نیم گذشته کرده‌اند، خالی است. این گزارش کجاست و چرا منتشر نمی‌شود؟ سال رو به پایان است و از اقداماتی که لابد تا حالا باید انجام می‌شده و شاید هم انجام شده خبری نیست. آقایان! همه ما منتظر و چشم‌انتظار این گزارش‌ها هستیم... .

سید علی دوستی موسوی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها