از «سیب» بپرسید

«لایه‌.‌ح» هستم. از بوشهر تماس می‌گیرم. بوشهر از نظر آب و هوایی شرایطی دارد که معمولا میزان خاکی که در خانه وجود دارد، زیاد است. با وجود گردگیری، وسایل بازی بچه‌ها گرد و خاک دارد. من یک دختر چهار ساله و پسر یک سال و نیمه‌ دارم. آیا خاک وسایل بازی می‌تواند به ریه بچه‌ها آسیب برساند؟ برای جلوگیری از این مشکل چه کار کنم‌؟ من گاهی برای برطرف شدن مشکل، وسایل بچه‌ها را با دستمال مرطوب گردگیری یا آنها را خیس می‌کنم. آیا این راهکارها اثرگذار است؟ علاوه بر این در شرایطی که هوا آلوده می‌شود یا به هر دلیل میزان خاک در هوا زیاد می‌شود باید چه نوع تغذیه‌ای داشته باشیم تا کمتر آلودگی روی بدن اثر بگذارد؟
کد خبر: ۵۲۶۵۱۸

دکتر قمرتاج خان بابایی‌/‌‌ فوق تخصص ریه کودکان

گرد و غباری که در خانه وجود دارد معمولا آسیب جدی و خطرناکی به ریه‌ها نمی‌رساند و در همه جا وجود دارد‌. این میزان خاک که البته ممکن است با درجاتی از وسواس باعث ناراحتی شما شده باشد، ضرر و زیان جدی به بچه‌ها نمی‌رساند‌، مگر این که در فرزندان‌تان زمینه بیماری آسم وجود
داشته باشد. توصیه می‌شود در گردگیری خانه از وسایلی استفاده کنید که حالت «مکشی» دارند. به عنوان مثال جاروبرقی را جایگزین جارودستی کنید چون جاروبرقی حالت مکشی دارد و خاک را پخش نمی‌کند یا این‌که وسایل بچه‌ها را با دستمال مرطوب گردگیری کنید.

ترجیحا نباید در خانه و بخصوص وسایل بازی کودکان گرد و خاک باشد اما نیازی به خیس کردن وسایل بازی بچه‌ها نیست و بهتر است شما نیز رفتارهای وسواس‌گونه نسبت به این قضیه نداشته باشید. به هرحال این گرد و غبارها وجود دارند ولی به نسبت دود سیگار یا قلیان و آلودگی‌های دیگری که ممکن است کودکان در معرض آن قرار بگیرند، خطرناک نیستند.

دکترهمایون مژدهی آذر‌/‌ متخصص پوست، مو و زیبایی

در زمان آلودگی هوا، مهم‌ترین مساله شست‌وشوی مناسب صورت و دست‌هاست. با وجود این که پوست بدن، ما را در مقابل آلودگی‌ها محافظت می‌کند، اما لازم است این سپر دفاعی تمیز باشد.

بنابراین باید در فواصل معین پوست دست و صورت شسته شود. در صورت آلودگی شدید هوا استفاده از لوسیون‌های پاک‌کننده برای پوست صورت ضروری است اما ترجیح بر این است که در زمان آلودگی هوا، افراد بویژه کودکان کمتر از منزل خارج شوند.

دکتر کوروش جعفریان‌/‌ متخصص تغذیه

در زمان آلودگی هوا، خوردن برخی خوراکی‌ها می‌تواند تا حدی از اثرهای نامطلوب آلودگی هوا روی بدن جلوگیری کند؛ اما خوراکی​ها:

1. لبنیات: شیر یکی از بهترین نوشیدنی‌هاست‌. نوشیدن آن باعث تمیز شدن مجاری گوارشی می‌شود. شیر حاوی فسفر و منیزیم است و دریافت این دو ماده‌، بدن را در مقابل بروز مسمومیت ناشی از قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها، مصون می‌کند. با نوشیدن شیر، میزان کلسیم بدن افزایش یافته و سیستم ایمنی بدن و اسکلت استخوانی در برابر آلاینده‌ها مقاوم می‌شود. غیر از خوردن شیر، روزانه سه فنجان ماست هم مناسب است.

2. ویتامین C: این ویتامین مانع بروز مسمومیت با سرب می‌شود. ویتامین C آنتی‌اکسیدان قوی است و بدن را در مقابل آلاینده‌ها مقاوم می‌کند. علاوه بر این که این ویتامین خاصیت ضد تهوع دارد. بنابراین مصرف روزانه سه وعده میوه و در هر وعده حداقل یک میوه حاوی ویتامین C ضروری است. در شرایط آلودگی هوا باید میزان مصرف مواد غذایی و میوه‌ها‌ و سبزی‌های حاوی این ویتامین افزایش یابد.

3. ویتامین D: آلودگی هوا و ایجاد «مه دود» باعث ایجاد اختلال در تابش نور خورشید می‌شود. به همین دلیل میزان جذب ویتامین D در زمان آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

بنابراین میزان جذب کلسیم نیز کاهش می‌یابد.

اختلال در جذب کلسیم ‌می‌تواند روی ساختار اسکلت استخوانی‌، عملکرد قلب و رگ‌ها تاثیر منفی داشته باشد و عوارض ناشی از آلودگی هوا را تشدید کند. بنابراین باید در این شرایط کمبود این ویتامین را جبران کرد.

4. آب و دیگر نوشیدنی‌ها: با خوردن انواع نوشیدنی‌های سالم می‌توان باعث کاهش تاثیر عوامل آلوده‌کننده روی دستگاه‌های مختلف بدن شد.دلیل آن هم کمک به عملکرد بهتر دستگاه‌هایی مانند کلیه‌ها، ریه‌ و دستگاه گوارش
است.

5. انواع میوه‌ها و سبزی‌ها‌: مصرف انواع میوه و سبزی بسیار ضروری است. به این دلیل که اغلب آنها آنتی‌اکسیدان دارند.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها